Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek używanych autobusów w I połowie 2019

infobus
26.07.2019 08:00

Po raz pierwszy w historii skumulowany wynik na autobusowym wtórnymrynku jest niższy niż na pierwotnym. O 10 szt., ale jednak. Nowe autobusy poraz pierwszy górą!

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W czerwcu 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 160 autobusów, czyli o 14 szt. mniej niż rokwcześniej (-8,0%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton. Skumulowany wynik za I połowę 2019 roku pokazuje nieznacznyspadek o 52 szt. (-3,3%), czyli tradycyjnie wtórny rynek autobusów jest bardzostabilny.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dlatego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć- od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanychzmian.

Autobusowy czerwiec

W czerwcu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 160 rejestracji, czyli mniej niż w maju (253) i zdecydowaniemniej niż w kwietniu (338). To także rezultat poniżej średniomiesięcznego poziomuz 2018 r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.), co może oznaczać konieczakupów przed tegorocznym sezonem wakacyjnym i dopiero pierwsze przygotowaniapod zakup taboru pod przewozy szkolne. Potwierdzeniem tej tezy może być mocnyspadek wśród autobusów turystycznych, których zarejestrowano zaledwie 46 szt.(-10 szt. / -17,9% r/r).

Spadek w czerwcu odnotowaliśmy także w segmencie MINI (-19szt. / -33,3%), natomiast dobra koniunktura panuje w kategorii międzymiastowej(+6 szt. / +17,6% r/r) i miejskiej, gdzie sprowadzono 32 pojazdy (+11 szt. /+52,4%).

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów;w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., w maju 253 szt., a wczerwcu – 160 szt. To razem daje skumulowany wynik 1535 szt. (-52 szt. / -3,3% r/r). Dlaporównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 1545 szt., czyli poraz pierwszy w historii naszych analiz rynek nowych autobusów w Polsce jestwyższy niż używanych sprowadzanych zza granicy. Historyczny moment!

Trend w tym kierunku obserwowaliśmy już od dłuższego czasunatomiast jak dotąd import używanych autobusów był górą. Przypomnijmy, żejeszcze niedawno – w 2017 roku – liczba pojazdów używanych sprowadzonych donaszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt.do 2292 szt.), a w 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150szt. do 2706 szt.) Teraz – po 6. miesiącach – proporcja wynosi prawie 1:1 iwszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się do końca 2019 roku.Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami.Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do czerwca br.zarejestrowano ponad 17-razy więcej niż nowych (443 szt. do 26 szt.), a wdrugim: 2-razy więcej (561 szt. do 266 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację.Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominująnad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 655 szt. do281 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim,gdzie nowe pojazdy (597 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (192).

Utrzymująca się duża dysproporcja pomiędzy nowymi iużywanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego wPolsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów,to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (40% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został poraz pierwszy zarejestrowany w 1984 r. i jest to minibus Mercedes-Benz Sprinter.Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch”prawie nowych” roczników stanowi obecnie 45 pojazdów (22 szt. z 2019r. i 23 szt. z 2018 r.). Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3szt. (1 szt. z 2018 r. i 2szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W I połowie br. w tej kategorii odnotowano 561rejestracji, czyli o 7 szt. mniej (-1,2%) niż przed rokiem. Co ważne, wsegmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całymrynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z roku na rok traci naznaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu 6. miesięcybr. zarejestrowano ich 443 szt. (+76 szt. / +20,7%);

  • autobusy MINI – w ciągu pierwszego półrocza do Polskisprowadzono 281 używanych minibusów, czyli o 49 szt. mniej (-14,8%) niż przedrokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku ijednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestrujesię więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoriawśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupyprywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposóbdoraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęłapoziom 192szt., czyli 10 szt. więcej niż przed rokiem (+5,5%). Dodajmy, żepolscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku 6 szt. używanych autobusówszkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie – 4 szt.

Lista rankingowa marek

W I połowie 2019 r. zdecydowanym liderem na rynkusprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tymokresie zarejestrowano łącznie 400 szt. z logo niemieckiego producenta (-58szt. / -12,7 % w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26% wrynku, co oznacza udział o 3 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Wartopodkreślić, że Mercedes w pierwszym półroczu był też liderem w każdej kategoriifunkcjonalnej (poza autobusami szkolnymi) sprowadzanych do Polski zza granicyautobusów z rynku wtórnego. Największa część autobusów tej marki reprezentowałakategorię turystyczną (119 sztuk), gdzie prym wiodą modele Tourismo i Tourino,a cała marka ma 21% udziału. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jestMINI – 117 szt., gdzie marka ma 45% udział. To efekt cały czas dużego popytu natakie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmujetutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI: Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Niemieckamarka zajmuje pierwsze miejsce także wśród konstrukcji miejskich (63) – znajpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśród autobusów międzymiastowych(74), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407,O408, Conecto czy Integro.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 194rejestracji, czyli o 4 szt. więcej niż przed rokiem (+2,1%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie prawie 13% (+ 0,7 pkt proc.) Wysokąpozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tychautobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działaćna korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzieproducent odnotował 89 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowychodnotowaliśmy 51 szt. i 44 wśród turystycznych

Trzecie miejsce to Setra z liczbą 177 rejestracji (-16 szt./ -8,3%) i udziałem 11,5%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga markakoncernu Daimler Buses, mają blisko 38% udział na polskim rynku sprowadzanychużywanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejscezarówno wśród pojazdów turystycznych (109) jak i międzymiastowych (58). Najczęściejsprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po I połowie br. ma marka MAN z liczbą 157rejestracji, której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segmentpojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. Grupę najsilniejszychpięciu marek zamyka VDL (95), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowujew kategorii turystycznej (62).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!