Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek używanych autobusów w 2014 r.

infobus
15.01.2015 20:48

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W 2014 r. zostało zarejestrowanych 3677 pojazdów, czyli o 254 szt. więcej niż rok temu (+7,4%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Jedynie w maju i listopadzie liczba sprowadzonych z zagranicy pojazdów była niższa niż rok wcześniej. Najwięcej pojazdów zza granicy sprowadzono w sierpniu (453), co należy wiązać z koniecznością odnowienia taboru przed nowym rokiem szkolnym oraz startem wielu miejskich linii obsługiwanych przez prywatnych przewoźników, przede wszystkim inwestujących w tego typu tabor. Na końcowy, roczny wynik zgodne zapracowały trzy główne segmenty: pojazdów międzymiastowych (1143), turystycznych (978) i MINI (880). Wszystkie odnotowały wzrost sprzedaży w porównaniu do zeszłego roku od 2,5% do 4,9%. Jedynym segmentem, który zdecydowanie zwiększył swój wolumen, okazały się pojazdy miejskie, które dotychczas cieszyły się najmniejszą popularnością na wtórnym rynku. Teraz ta tendencja uległa zmianie i mamy zdecydowany wzrost koniunktury. W 2014 r. zarejestrowano 531 takich autobusów wobec 356 szt. w zeszłym roku (+49,2%). Cały czas rosnąca popularność używanych autobusów powoduje, że ich import przewyższa prawie 2,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których zarejestrowano prawie 10-razy więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili ponad 4 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica jest już zdecydowanie mniejsza (1,6) na korzyść używanych konstrukcji, a w miejskim ?poziom ten jest niemal identyczny (549 nowe do 531 używanych). Takie porównaniu daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1473 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 677 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród importowanych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (33% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro II (28%), a trzecią ?roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro IV (23%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1962 r. To zabytkowy piętrowy Leyland PD3. Z kolei w grupie najmłodszych roczników dominują autobusy białoruskiego producenta MAZ oraz ukraińskiego ZAZ. Zostały one wyprodukowane głównie w 2014 r. i wszystkie spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako ?prawie?nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. Aktualnie jest to poziom już 81 ?nowych-używanych?autobusów. Wśród najmłodszych pojazdów możemy spotkać też elektrobusy. To egzemplarze Rampini Ale, Skoda Perun, AMZ CitySmile 10 E czy SOR EBN 10,5, które zostały sprowadzone na roczne testy do MPK Kraków. W październiku dołączyła do nich chińska marka BYD, która ruszyła z półrocznymi testami w Warszawie. Segment po segmencie Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:- autobusy międzymiastowe ?1143 szt., strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W 2014 r. zarejestrowano tutaj o 28 autobusów więcej niż przed rokiem (2,5%);- autobusy turystyczne ?kolejny ważny segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W zeszłym roku zaimportowano 978 autokarów, czyli o 25 szt. (+2,5%) więcej niż przed rokiem;- autobusy MINI ?gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. W 2014 r. zaimportowano 880 takich pojazdów, czyli o 41 szt. (+4,9%) więcej niż przed rokiem;- autobusy miejskie ?z najnowszych danych wynika, że jest to segment o największej dynamice wzrostowej, którą napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. W 2014 r. tak m.in. postąpił Gorzów Wlkp. czy Szczecin. Jednak najwięcej rejestracji odnotowano na Śląsku – ponad 100 szt. Łącznie w 2014 r. ta kategoria osiągnęła poziom 531 szt. (+ 175 szt. / +49,2%).- autobusy szkolne ?w 2014 r. zarejestrowano ich 5 szt., a przed rokiem 7 szt.

Lista rankingowa marek

Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce ?i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i sprowadzanych do naszego kraju. W 2014 r. zarejestrowano łącznie 1059 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28,8% udział w rynku), z czego znaczna część reprezentowała kategorię MINI ?521 szt., gdzie marka ma 59% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ?Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 15,1% i 11,5% tej części rynku. Pierwsze miejsce ?ale już bez tak dużej przewagi ?Mercedes-Benz posiada także w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto marka jest liderem w strategicznym dla wtórnego rynku segmencie międzymiastowym oraz zajmuje drugie miejsce wśród autobusów miejskich. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim ?przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro. W ogólnej klasyfikacji drugie miejsce na podium zajmuje Renault z wynikiem 443 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów sprowadzono mniej niż w zeszłym roku (-110 szt. / -19,9%) Najczęściej kupowane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może ?pochwalić?się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuski producent zajął zarówno trzecie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (224 szt.) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A, jak i wśród pojazdów turystycznych (129) ?z autokarem FR1 na czele. Marka obecna jest także w segmencie MINI (58) ?głównie z modelem Master. Tuż za francuską marką jest Setra z rezultatem 429 szt., czyli o 4 szt. mniej niż rok wcześniej. To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses z Mercedes-Benz, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi ponad 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdów turystycznych (154 szt.), jak i międzymiastowych (236 szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL. Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (363), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 181 zarejestrowanych pojazdów. Za producentem z Monachium znajduje się Iveco (286), które w tym roku zdecydowanie poprawiła swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych, a przede wszystkim wśród autobusów MINI i międzymiastowych. Z kolei w kategorii autobusów turystycznych coraz lepiej radzi sobie koncern VDL, który objął tutaj wysokie czwarte miejsce z liczbą 116 zarejestrowanych autokarów. Łącznie holenderska firma zajęła piąte miejsce na wtórnym rynku, sprawdzając łącznie 212 autobusów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.