Polski rynek używanych autobusów po trzech kwartałach 2014 r.

infobus
15.10.2014 13:21

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu 9 miesięcy br. zostało zarejestrowanych 2863 pojazdy, czyli o 246 szt. więcej niż rok temu (+9,4%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Jedynie w maju, po raz pierwszy i jedyny w tym roku liczba sprowadzonych z zagranicy autobusów była niższa niż rok wcześniej.Teraz ponownie mamy pozytywny bilans. We wrześniu na polskie drogi wyjechały 382 używane pojazdy wobec 329 szt. rok wcześniej. Na ten wzrost zapracowały głównie dwa segmenty: miejski i MINI. We wrześniu zarejestrowano w nich odpowiednio 69 i 104 pojazdy, podczas gdy rok wcześniej –31 i 89.Z kolei spadek dynamiki importu mogliśmy zauważyć w kategorii międzymiastowej (z 130 szt. we wrześniu 2013 r. do 118 szt. obecnie). Cały czas liczba sprowadzonych używanych pojazdów przewyższa prawie 2,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśródużywanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których zarejestrowano ponad 9-krotnie więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili prawie 4 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica jest już decydowanie mniejsza (1,5) na korzyść używanych konstrukcji, a w miejskim –poziom ten jest zbliżony (392 nowych do 430 używanych). Generalnie od stycznia do września 2014 r. zarejestrowano w Polsce 2863 używane autobusy wszystkich kategorii wobec 1112 nowych. Daje to jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1387 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

1_800x434_76022_800x428_760

Na czele Euro 3
Wśród importowanych autobusówdominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (32% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro 2 (27%) , a trzecią –roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro 4 ( 22%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1962 r. To zabytkowy piętrowy Leyland PD3. Z kolei w grupie najmłodszych roczników dominują autobusy białoruskiego producenta MAZ oraz ukraińskiego ZAZ. Zostały one wyprodukowane głównie w 2014 r. i wszystkie spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. Aktualnie jest to poziom już 74 „nowych-używanych”autobusów. Wśród najmłodszych pojazdów możemy spotkać też…elektrobusy. To egzemplarze Rampini Ale, Skoda Perun, AMZ CitySmile 10 E czy SOR EBN 10,5, które zostały sprowadzone na roczne testy do MPK Kraków.

2_679x800_760

Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy międzymiastowe –872 szt., czyli jest to poziom wyższy o 20 szt niż przed rokiem;
– pojazdy turystyczne –787 szt., czyli o 374 szt. (+4,9%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy MINI –668 szt., czyli o 14 szt. (+2%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy miejskie –430 szt., czyli o 190 szt. (+79%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy szkolne –4 szt., a przed rokiem było ich łącznie 7 szt.
Z danych tych wynika, że aktualnie na rynku wtórnym największą dynamikę wzrostową prezentują autobusy miejskie. To m.in. efekt większych zakupów tego typu pojazdów przez prywatnych przewoźników, którzy w ten sposób przygotowują się do obsługi kolejnych miejskich linii.

3_800x566_7604_800x566_760

Lista rankingowa marek
Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce –i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i sprowadzanych do naszego kraju. W ciągu 9 miesięcy 2014 r. zarejestrowano łącznie 790 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część reprezentowała kategorię MINI –389 szt., gdzie marka ma 58,2% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera, aczkolwiek liczba minibusów ze znakiem trójramiennej gwiazdy w tym roku jest większa niż w zeszłym (+8 szt. / +2,1%). Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 16% i 11% udział w rynku. Pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz zajmuje również w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto Mercedes-Benz jest razem z Renault wiceliderem w segmencie międzymiastowym oraz zajmuje trzecie miejsce w segmencie miejskim. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim –przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
W ogólnej klasyfikacji kolejne miejsce na podium zajmuje Renault z wynikiem 349rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce choć sprowadzono ich mniej niż w zeszłym roku (-90 szt./-20,5%) Najczęściej kupowane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuski producent zajmuje trzecie miejsce zarówno w segmencie autobusów międzymiastowych (182 szt.) z modelami SFR112/Iliade czy Tracer R332A, jak i w turystycznych (106 szt.) –z autokarem FR1 na czele. Marka obecna jest także w segmencie MINI (48) –głównie z modelem Master.

5_800x571_7606_800x566_760

Tuż za francuską marką jest Setra z rezultatem 334 szt., czyli o 10 więcej niż rok wcześniej (+3,1%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses z Mercedes-Benz, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi aż 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (187 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów turystycznych (121szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.

7_800x566_760

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (289 ), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 147 zarejestrowanych pojazdów, do których można prawdopodobnie doliczyć 24 pojazdów tej marki bez podanego podrodzaju, co jeszcze bardziej zwiększa jej przewagę. Za producentem z Monachium znajduje się Iveco (228), które w tym roku zdecydowanie poprawiła swoje wyniki wśród autobusów miejskich i MINI. Także coraz lepiej w segmencie autobusów turystycznych radzi sobie holenderski koncern VDL (162 ogółem), który w tej kategorii objął wysokie czwarte miejsce z liczbą 93 zarejestrowanych autokarów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.