Polski rynek używanych autobusów – 2017 rok
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).
Polski rynek używanychautobusów sprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością – nawet jak jestna „minusie” to nie ma tutaj nagłych zmian. W 2017 r. sprowadzono do Polski3321 autobusów, czyli o 254 szt. (-7,1%) mniej niż rok wcześniej. Zdecydowanąwiększość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.
Część wtórnego rynku- pojazdy sprowadzane do Polski, mająwręcz niewyczerpany potencjał – od 7 lat krajowi przewoźnicy przywożą ponad 3tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. W 2017 r. – 3321 szt. Czylijest to już drugi rok „ma minusie”, co może oznaczać trwalszą tendencję ipowolne odchodzenie polskich przewoźników od wymiany taboru w oparciu tylko owtórny rynek.
Autobusowy grudzień
W grudniu br. odnotowaliśmy 238 rejestracji sprowadzanychautobusów. To wynik poniżej tegorocznej (277), jak i zeszłorocznej średniejrynku (298). W porównaniu z analogicznym miesiącem 2016 r. jest to poziom o 107szt. niższy (-31,0%). W ostatnim miesiącu roku powróciły spadki we wszystkichkategoriach funkcjonalnych na rynku wtórnym, czyli w segmencie MINI (-22 szt. /-21,2%); miejskim (-29 szt. / -50,9%); międzymiastowym (-42 szt. / -41,2%) iturystycznym (-42 szt. / – 47,2%),. Grudniowy rezultat miał realny wpływ napogłębienie się tendencji spadkowej całego skumulowanego wyniku, który jeszczepo listopadzie był niższy niż w analogicznym okresie z 2016 r. o 4,6%. Pogrudniu ten wskaźnik wyniósł -7,1%.
Od początku roku
Skumulowany poziom rejestracji sprowadzanych autobusów zacały 2017 r. pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 3321 szt., czyli o254 szt. mniej niż przed rokiem (-7,1%). Najważniejszym motorem napędowym tejczęści wtórnego rynku w tym roku jest kategoria pojazdów międzymiastowych zwynikiem 1155 rejestracji (-143 szt. / -11,9%). Tuż za nią jest segmentautobusów turystycznych, których zarejestrowano 955szt. (+12 szt. / +1,3%).Kolejnym segmentem, który ciągnie import w górę to pojazdy miejskie, zrezultatem 382 szt. od początku roku (+31 szt. / +8,8%). Z kolei na mocnymminusie są MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 721 szt. (-194 szt./ -21,2%). Wśród zarejestrowanych w 2017 roku sprowadzanych autobusów 198 szt.wobec 158 rok wcześniej nie miało podanego podrodzaju.
Nowe kontra używane
Dane 2017 roku pokazują, że liczba zarejestrowanych nowychautobusów w Polsce powoli zbliża się do poziomu rynku wtórnego. Ciągle jednaksprowadzamy więcej o 1,4-raza pojazdów używanych (3321 szt.) niż pojazdówfabrycznie nowych (2297). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. W pierwszej kategorii, od początku rokuzarejestrowano blisko 13-razy więcej używanych niż nowych (1055 szt. do 84szt.), a tych drugich o 2,5-raza więcej (955 szt. do 384 szt.). Z kolei wkategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Dane za 2017 r. przyniosłyzwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (1057 szt. do 721 szt.), jak iautobusom miejskim (771 szt. do 382 szt.)
Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2017 r. zakupiono 2297 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3321 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Na czele Euro 3
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (42% udział),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(34%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (8%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w …1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowi 58 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (31szt. z 2017 r. i 27 szt. z 2016 r.) Dla porównania w całym 2016 r. suma”nowych-używanych” pojazdów wyniosła 101 szt., wyprodukowanych odpowiednio wlatach 2016 (54) i 2016 (47).
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe – główny filar rynku sprowadzanychautobusów do Polski z rynku wtórnego, w którymwystępuje największa liczba marek. To także kategoria, która przeżywa wtym roku kryzys. W 2017 r. sprowadzono tutaj 1055 autobusów, czyli o 143 szt.(-11,9%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy turystyczne to w ubiegłym roku drugi,najważniejszy segment na rynku pojazdów używanych w Polsce. To strategicznakategoria w tej części wtórnego rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane sąstosunkowo najmłodsze roczniki. W 2017 r. zarejestrowano 955 pojazdów tejkatwegorii, czyli o 12 szt. więcej niż przed rokiem (+1,3%).
– autobusy MINI – w 2017 r. sprowadzono 721 szt. używanychminibusów, czyli o 194 szt. (-21,2%) mniej niż przed rokiem. Porównując te danedo rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że im więcej sprzedaje się wPolsce nowych minibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używanekonstrukcje;
– autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie w ubiegłym rokuta kategoria osiągnęła poziom 382 szt. (+31 szt. / +8,8%) i jednocześnie należydo najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, gdzie w 2017 r.mieliśmy 10 szt. pojazdów tyle samo co rok wcześniej.
Lista rankingowamarek
Wyniki z 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benzpodobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusówużywanych w Polsce. W 2017 roku zarejestrowano łącznie 958 szt. (-181 szt. /-15,9%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 29% wrynku, co oznacza udział o 3 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupyznaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI – 378 szt., gdzie markama 52,4% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jakSprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowanąpozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco,Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,3%, 11,2% i6,8% w tej części rynku.
Mercedes jest również liderem w segmentach:
międzymiastowym z udziałem 26,1% (275 szt.), gdzie cały czassporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;
miejskim z udziałem 29,6% (113 szt.), gdzie największympowodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.
Niemiecki producent jest wiceliderem w kategoriiturystycznej z udziałem 15,6% (149 szt.), gdzie krajowi przewoźnicy przedewszystkim sprowadzają takie pojazdy, jak Tourismo czy Tourino.
W 2017 r. drugą pozycję wypracowała sobie Setra, którazdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault, która spadłana dalekie, szóste miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęło Iveco zmłodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku roku Setraodnotowała 373 rejestracji używanych autobusów, czyli o 8 szt. mniej niż przedrokiem (-1,8%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,2%(-0,5 pkt proc więcej niż w 2016 r.).Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad40% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarnyproducent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii autobusówturystycznych (161) i drugie w kategorii pojazdów międzymiastowych (161).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie stawała na podium.To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W 2017 r. włoski producent odnotował 329 rejestracji (+38 szt. /+13,1%), co zapewniło mu tutaj udział 9,9% (+1,8 pkt. proc.) Było to możliwedzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (139), międzymiastowej(109) i turystycznej (62)
W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki – MAN i VDL. Pierwsza z nich zamknęła rok 2017 dobrym wynikiem234 pojazdów (-25 szt. / -9,7%), w tym autobusy miejskie (84), jak iturystyczne (77). Nieco niższy wynik osiągnął w tym okresie holenderski VDL,który zajął w rankingu 5. miejsce zwynikiem 205 pojazdów (+28 szt. / +15,8%), z czego najwięcej pojazdówzarejestrowanych zostało jako autobusy turystyczne (123).
„