Polski rynek używanych autobusów 07.2015
Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu siedmiu miesięcy 2015 r. zarejestrowanychzostało 1997 autobusów, czyli o 31 szt. mniej niż rok temu (-1,5%). Ponad trzyczwarte stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. To już czwarty miesiącspadku na wtórnym rynku. Mimo to osiągnięty skumulowany wynik potwierdza dobrąi stabilną kondycję rynku używanych autobusów. I to nie tylko w odniesieniu dozeszłego roku, ale na przestrzeni kilku ostatnich lat! Dla porównania ? w lipcu 2015 r. sprowadzonodo Polski 223 pojazdy do przewozu osób, w tym samym miesiącu w 2014 r. ? 243szt., w 2013 r. ? 222 szt., a w 2012 r. ? 202 szt. To pokazuje, że poziom w tymsektorze zachowuje zaskakującą równowagę i w porównaniu z latamipoprzednimi. Na lipcowy wynik (223)najefektywniej zapracowały dwa segmenty, czyli tradycyjnie międzymiastowy (52)i MINI (65). Ponadto polscy przewoźnicy rejestrowali w lipcu 50 szt. autobusówturystycznych oraz 28 szt. miejskich.
Danez ostatniego miesiąca potwierdzają wysoką popularność rynku sprowadzanych używanychautobusów. Jego wolumen od początku roku jest prawie dwukrotnie większy niżpojazdów fabrycznie nowych. Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowanook. 9-razy więcej niż nowych. A tych drugich ponad 2,5 razy więcej. W segmencieMINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,2-raza na korzyśćkonstrukcji używanych. Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek rokuprzyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (296 nowych do 201używanych). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Naczele Euro 3
Wśródsprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkuletnie, głównieprodukowane w latach 2005-2009 z normą Euro IV (31%). Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro II (22%), a trzecią ?roczniki z lat 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie EuroIII. Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszyzarejestrowany w 1975 r. i jest todwupokładowy ?oldtimer? Bristol VRT, który zapewne teraz będzie służył dospecjalnych przejazdów czy akcji reklamowych. Z kolei w grupie najmłodszychroczników cały czas możemy spotkać autobusy wschodnich producentów: białoruskiegoMAZ i ukraińskiego ZAZ, które m.in. zostały wyprodukowane w 2015 r. i spełniająjeszcze normę Euro V. Są one importowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przezprywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii wsieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły takżeautokary marki Scania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na liniiWarszawa-Kraków. W rezultacie od początku 2015 r. zarejestrowano 39?nowych-używanych? autobusów, w tym 24 szt. z rocznika 2015 i 15 szt. zrocznika 2014. Natomiast w całym 2014 r. mieliśmy aż 86 szt. takich pojazdów.
Segmentpo segmencie
Analizapierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnychsegmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
-autobusy międzymiastowe ? 589 szt. Strategiczna kategoria na wtórnym rynku,która cały czas wykazuje stabilny poziomi jako jedyna utrzymuje dodatni, skumulowany bilans. W ciągu siedmiu miesięcybr. zarejestrowano tutaj o 33 pojazdywięcej niż przed rokiem (+5,9%).
-autobusy turystyczne ? drugi najważniejszy segment dla autobusów używanych wPolsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Posiedmiu miesiącach 2015 r. sprowadzono 605 autokarów, czyli o 21 szt. (-3,4%) mniejniż przed rokiem;
-autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałobysię, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. Od początku rokusprowadzono 479 szt. tego typu używanych pojazdów, czyli o 8 szt. (-1,6%) mniejniż przed rokiem;
-autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencienapędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale takżesamorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie wtym roku ta kategoria osiągnęła poziom 201 szt. (-80 szt. / -28,5%).
Listarankingowa marek
Wynikiz siedmiu miesięcy 2015 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jakprzed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. Wtym roku zarejestrowano łącznie 562 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiegoproducenta (28,1% udział w rynku), co oznacza identyczną liczbę rejestracji jakw 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 258 szt., gdzie marka ma 53,9% udziału. Toefekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera.Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco i Volkswagen są cały czasz tyłu, zajmując odpowiednio 18,4% i 14%w tej części rynku. Mercedes-Benz jest wiceliderem wśród autobusówturystycznych (100) znajpopularniejszymi modelami typu Tourismo czyTourino; liderem w segmencie międzymiastowym (137), gdzie cały czas sporą popularnościącieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei wkategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (40) po marce MAN (79). Tutajprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N, Cito czy nowsze Citaro.
Nadrugiej pozycji wśród używanych autobusów coraz pewniej czuje się kolejnyniemiecki producent ? Setra, który od początku roku odnotował liczbęrejestracji na poziomie 246 szt., czyli o 8 szt. mniej niż rok wcześniej, cozapewniło marce udział na poziomie 12,3% (+0,6 pkt proc.) To obok Mercedes-Benzdruga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynkusprowadzanych autobusów wynosi ponad 40%. Legendarny producent autokarów z Ulmzajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (105) oraz drugie wstrategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych (112). Najczęściejsprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
Itrzecie miejsce na podium, które po siedmiu miesiącach zajmuje marka Renault zwynikiem 192 rejestracji (udział 9,6% / -1,9 pkt proc.) Francuski producent mastałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na roksprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli Renault od niemieckiejczołówki. Wszystkie kupowane w naszymkraju francuskie autobusy mają przynajmniej 12 lat. Najmłodsze egzemplarzepochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje trzecie miejsce wsegmencie autobusów międzymiastowych (82) z takimi modelami jak SFR112/Iliadeczy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśród pojazdów turystycznych (65) ? zmodelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie MINI (31) ?głównie model Master.
Wymienieniwyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych mareknajczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbujądogonić dwie marki – MAN i Iveco. Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce zwynikiem 178 szt. (udział 8,9% / -0,4 pkt proc.), osiągając coraz lepsze rezultatyw segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 79 szt.zarejestrowanych pojazdów. Z kolei Iveco z wynikiem 163 rejestracji ma 8,2%praktycznie nie zmieniło udziału w rynku (+0,2 pkt proc.). Włoski producent zroku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? wtym także w MINI, gdzie jest wiceliderem (88). Stawkę najważniejszych graczy nawtórnym rynku zamyka holenderski VDL (130), który coraz lepiej radzi sobie wsegmencie turystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie trzecie miejsce zliczbą 85 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy tonajważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racjiobecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swojeudziały.
„