Polski rynek używanych autobusów – 01.2019
Prezentujemy najnowszą analizę rynku używanych autobusów w Polsce przygotowaną napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 228 autobusów, czyli o 30 szt. mniej niż rokwcześniej (-12%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.
Odnotowany w styczniu wynik to kontynuacja jesiennego izimowego spowolnienia, które przebiega w sposób spokojny, bez żadnych większychwahnięć, co potwierdza stabilność rynku sprowadzanych używanych autobusów. Od latkrajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nieskazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Wartoprzypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanychautobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w 2018 r. – 3150 szt. Tonaszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku iwolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć – na poziomie od 5 do7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.
Autobusowy styczeń
W styczniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 228 rejestracji, o 30 szt. mniej niż rok wcześniej (-12%). Tojednoczenie później rocznej średniej z zeszłego roku (258 szt.), jak i z 2017r. (268 szt.)
Styczniowy spadek przede wszystkim dotknął segment autobusówMINI, gdzie mieliśmy największy procentowy spadek (-10szt. / -17%). Następnie”minus” pojawił się w kategorii autobusów turystycznych, gdzie zarejestrowano65 pojazdów (-6szt. / -8,5%). Autobusy miejskie były praktycznie identyczne jakrok wcześniej (30 szt w styczniu 2019 i 31 szt w styczniu 2018) (-6 szt. /17,1%). Jedyną w styczniu kategorią „na plusie” był segment międzymiastowy (+17szt. / +31,5%).
Nowe kontra używane
W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów.Dla porównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 188 szt. Tedane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów zbliża siędo poziomu importu używanych autobusów, co do tej pory wydawało się niemożliwe. W 2017 roku pojazdów używanych zarejestrowano o 1,4-raza więcej niżpojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2296 szt.), a w 2018 roku był to jużpoziom tylko o 1,2-raza wyższy (3104 szt. do 2706 szt.). Ta różnica nie rozkładasię jednak proporcjonalnie na segmenty. Największa dysproporcja – na korzyśćrynku wtórnego – panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych.Pierwszych w styczniu zarejestrowano 71-razy więcej niż nowych (71 szt. do 0szt.), a tych drugich prawie 6-razy więcej (65 szt. do 12 szt.).
Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Potwierdzają to dane ze stycznia, gdzie to nowe minibusy dominują nadrynkiem wtórnym, osiągając proporcję 84 szt. do 49 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewagazarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy zdecydowanie (92 szt.)zdecydowanie wyprzedziły używane (30szt.) Po raz pierwszy ten pozytywny trendpojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że tatendencja utrzyma się także i w 2019 roku.
Utrzymująca się jednak cały czas dysproporcja pomiędzyrynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź napytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czasna stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3104 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Na czele Euro 3
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (44% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2004 – 2000 (36% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią- najstarsze modele z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).
W styczniu najstarszy zaimportowany w tym roku pojazd zostałpo raz pierwszy zarejestrowany w 1996 r. i jest to autokar Setra S315. Z koleinajmłodszy sprowadzony pojazd to Isuzu Novo z 2018 r.
Generalnie grupę dwóch”prawie nowych” roczników stanowi obecnie 2 pojazdów (2 szt. z 2018 r.). Dlaporównania w 2018 r. taki pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z2017 r.); w 2017 r. 8 (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w całym 2016 r.była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54) i 2015 (47).
Segment po segmencie
Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
-
autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W styczniu w tej kategorii odnotowano 65rejestracji, czyli o 6 szt. mniej (-8,5%) niż przed rokiem. Co ważne, wsegmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całymrynku;
-
autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąctraci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dlaanalogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W styczniuzarejestrowano tutaj 71 autobusów (+17 szt. / +31,5);
-
autobusy MINI – w styczniu do Polski sprowadzono 49używanych minibusów, czyli o 10 szt. mniej (-17%) niż przed rokiem. To obokpojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowychniż używanych pojazdów;
-
autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w tensposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w styczniu ta kategoria osiągnęłapoziom 30 szt. (-1 szt. / -3,2%) i należy do najsłabszych na rynkusprowadzanych używanych pojazdów.
Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też trzyużywane autobusy szkolne (i to trzech różnych marek),czyli identycznie jak rokwcześniej.
Lista rankingowa marek
W pierwszym miesiącu 2019 roku ponownie marka Mercedes-Benzjest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanychautobusów. W styczniu zarejestrowano łącznie 54 szt. z logo niemieckiegoproducenta (-23 szt. / -30% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedeszajmuje 23,7% w rynku, co oznacza udział o 6 pkt proc mniejszy niż rokwcześniej. Z tej grupy największa część autobusów reprezentowała kategorię MINI- 25 szt., gdzie marka ma ponad 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu natakie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmujetutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu. Niemieckamarka zajmuje drugie miejsce wśród konstrukcji miejskich (7) – znajpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro.Mercedes-Benz ma trzecie miejsce wśród autobusów międzymiastowych (10), gdziecały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conectoczy Integro. Z kolei w kategorii turystycznej Mercedes jest drugi (ex aequo zSetrą i VDL) z wynikiem 11 rejestracji modeli Tourismo czy Tourino.
Setra – na drugim miejscu – ma 28 rejestracji, czyli o 3szt. mniej niż przed rokiem (-9,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział wrynku na poziomie 12,3% (+0,3 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, drugamarka koncernu Daimler Buses, mają ponad 30% łącznego udziału na polskim rynkusprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zająłpierwsze miejsce wśród pojazdów międzymiastowych (14) i drugie miejsce w wśródpojazdów turystycznych (11), a najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setrato turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S315 UL.
W styczniu na trzecim miejscu podium znalazła się marka VDL,która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej,gdzie jest teraz na drugim miejscu (11).
Tuż za podium znalazło sięIveco, które swoją pozycję w rankingu zawdzięcza przejęciu pod konieclat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce terazzaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi rosnący import minibusówtej marki. Na początku br. producent odnotował 21 rejestracji (-4 szt. / -16%),co zapewniło mu 9,2% udział. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży wkategoriach – MINI (11) i międzymiastowej (6).
Grupę najsilniejszych marek na wtórnym rynku zamyka MAN,który jest liderem w segmencie miejskim dzięki 8 rejestracjom, a jego łącznywynik to 17 zarejestrowanych autobusów.
Statystyczna oferta JMK
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbierafirma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań.Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:
-
comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
-
kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
-
analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
-
analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
-
analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMKzaczynają się od 100 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!
Statystyczna oferta
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:
·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;
·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;
·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;
·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!
„