Polski rynek używanych autobusów 01-10.2013
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –październik 2013 r. odnotowaliśmy kontynuację dobrej sytuacji na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski, na którym cały czas utrzymuje się wzrost liczby pierwszych rejestracji. Przewoźnicy sprowadzili łącznie 2881 szt. pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 311 szt. więcej niż przed rokiem (+12,1%). Rynek używanych autobusów przywiezionych spoza Polski zdecydowanie swoją liczebnością przewyższa rynek fabrycznie nowych, na którym po 10. miesiącach br. odnotowaliśmy 933 rejestracji. To oznacza, że polscy przewoźnicy sprowadzili ponad trzy razy więcej używanych autobusów niż kupili nowych. Wśród nich zdecydowanie największą popularnością cieszą się sprowadzane autobusy międzymiastowe, których zarejestrowano aż o ponad 10 razy więcej niż nowych! Ta proporcja jest mniejsza w przypadku pojazdów turystycznych, gdzie przywieziono do kraju prawie pięć razy więcej używanych autokarów niż kupiono nowych. W segmencie MINI używane konstrukcje mają ponad dwukrotną przewagą nad nowymi. Odwrotna tendencja panuje tylko w kategorii autobusów miejskich, gdzie w omawianym okresie zarejestrowano 278 używanych pojazdów wobec 347 nowych. Taka struktura sprzedaży daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaje się tak mało fabrycznie nowych międzymiastowych i turystycznych autobusów. Po prostu krajowi przewoźnicy masowo sprowadzają pojazdy używane spełniające te funkcje. Wśród nich zdecydowanie dominują pojazdy kilkunastoletnie, produkowane w latach 1997-2000 (33% udz.), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 2. Druga pod względem popularności grupa to roczniki z lat 2003-2005 (27% udz.) z normą Euro 3. W ciągu trzech kwartałów br. najwięcej do Polski sprowadzono autobusów z następujących roczników:
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– międzymiastowych –962 szt., czyli o 108 szt. więcej niż przed rokiem (+12,6%);
– turystycznych –796 szt., czyli o 86 szt. więcej niż przed rokiem (+12,1%);
– MINI –714 szt., czyli o 106 szt. więcej niż przed rokiem (+17,4%);
– miejskich –278 szt., czyli o 91 szt. mniej niż przed rokiem (-24,7%);
– szkolnych –7 szt., czyli o 4 szt. więcej niż przed rokiem(+133,3%).
Lista rankingowa marek
W ciągu 10 miesięcy br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. Od stycznia do października zarejestrowano 806 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –415 szt., gdzie marka ma blisko 60% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent to IVECO-Irisbus, który ma jednak niespełna 15% udział w segmencie MINI. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. W innych segmentach Mercedes zajmuje: – drugie miejsce w kategorii turystycznej (głównie dzięki doskonałej sprzedaży taki modeli jak Tourismo czy O404);- także drugie miejsce wśród autobusów miejskich (polscy klienci kupują głównie takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro) i trzecie miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy tej marki jak Conecto czy Integro;
Kolejne miejsce w rankingu autobusów używanych z rezultatem 486 szt. utrzymuje Renault. Francuska marka –istniejąca już tylko na rynku wtórnym – ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki rośnie ono w siłę. Głównym powodem tej popularności jest program wymiany taboru subsydiowany przez francuski rząd, który w ten sposób pozbywa się ze swojego terenu „weteranów szos”. Dzięki temu pierwotny autobusowy rynek we Francji poszedł mocno w górę w tym roku (+8%), a my mamy zwiększony import używanych pojazdów. Renault jest liderem w aż dwóch strategicznych kategoriach: wśród autobusów międzymiastowym (246 szt.) oraz wśród pojazdów turystycznych (151 szt.) Reszta to przeważnie pojazdy z klasy MINI z modelem Master na czele.
Trzecią pozycję na podium ma kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 359 egz. Legendarny producent autokarów zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowym (202 szt.) i trzecie wśród turystycznych (120 szt.) I to jest czołówka marek autobusowego rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. Zazwyczaj po tych trzech dominujących producentach była dość długa przerwa. W tym roku liderów próbują dogonić trzy marki: MAN, Iveco i VDL. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji używanych autobusów o 52 szt. (+24%) w porównaniu do 2012 r., druga –aż o 91 szt. (+84%), a trzecia –o 68 szt. (+53%). MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w segmencie turystycznym). Marka Iveco przede wszystkim notuje sporą popularność w kategorii turystycznej, gdzie dynamicznie przybywa rejestracji autokarów z serii Eurorider. Natomiast holenderski VDL najlepiej wypada w segmencie turystycznym, gdzie zajmuje czwarte miejsce. Za tymi markami ciągnie się cały peleton rozmaitych producentów (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z Van Hool (82) i Neoplan (73) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.