Polski rynek używanych autobusów (01-08.2014)

infobus
11.09.2014 19:12

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu ośmiu miesięcy br. zostało zarejestrowanych 2481 pojazdów, czyli o 193 szt. więcej niż rok temu (+8,4%). Zdecydowaną większość stanowiły pojazdy o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Jedynie w maju,po raz pierwszy i jedyny w tym roku liczba sprowadzonych z zagranicy autobusów była niższa niż rok wcześniej.Teraz ponownie mamy pozytywny bilans. W ostatnim miesiącu na polskie drogi wyjechały 453 używane pojazdy wobec 377 szt. rok wcześniej. Na ten wzrost zapracowały głównie dwa segmenty: miejski i turystyczny. W sierpniu zarejestrowano w nich odpowiednio 80 i 93 pojazdy, podczas gdy rok wcześniej –39 i 56.Z kolei spadek dynamiki importu mogliśmy zauważyć w kategorii MINI (z 81 szt. w sierpniu 2013 r. do 77 szt.). Segmentmiędzymiastowy był stabilny (193 szt. w sierpniu 2013 r. a teraz 198 szt.). Cały czas liczba sprowadzonych używanych pojazdów przewyższa prawie 2,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśródużywanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których zarejestrowano ponad 9-krotnie więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili prawie 4 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica jest już decydowanie mniejsza (1,5) na korzyść używanych konstrukcji, a w miejskim –poziom ten jest zbliżony (335 do 361 na korzyść używanych). Generalnie od stycznia do sierpnia 2014 r. zarejestrowano w Polsce 2481 używanych autobusów wszystkich kategorii wobec 1006 nowych. Daje to jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1387 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

1_640x311_760

Na czele Euro 3
Wśród importowanych autobusówdominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (32% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro 2 (27%) , a trzecią –roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro 4 ( 23%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1962 r. To zabytkowy piętrowy Leyland PD3. Z kolei w grupie najmłodszych roczników dominują autobusy białoruskiego producenta MAZ oraz ukraińskiego ZAZ. Zostały one wyprodukowane głównie w 2014 r. i wszystkie spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. Wśród najmłodszych pojazdów możemy spotkać też…elektrobusy. To egzemplarze Rampini Ale, Skoda Perun, AMZ CitySmile 10 E czy SOR EBN 10,5, które zostały sprowadzone na roczne testy do MPK Kraków.

3_640x330_760

Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy międzymiastowe –754 szt., czyli o 32 szt. (+4,4%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy turystyczne –719 szt., czyli o 35 szt. (+5,1%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy MINI –565 szt., czyli tyle samo co przed rokiem;
– pojazdy miejskie –361 szt., czyli o 152 szt. (+72,7%) więcej niż przed rokiem;
– pojazdy szkolne –3 szt., a przed rokiem było ich łącznie 7 szt.
Z danych tych wynika, że aktualnie na rynku wtórnym największą dynamikę wzrostową prezentują autobusy miejskie. To m.in. efekt większych zakupów tego typu pojazdów przez prywatnych przewoźników, którzy w ten sposób przygotowują się do obsługi kolejnych miejskich linii.

2_594x640_7607_640x415_760

Lista rankingowa marek
Tegoroczne wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce –i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i sprowadzanych do naszego kraju. W ciągu ośmiu miesięcy 2014 r. zarejestrowano łącznie 686 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udział w rynku), z czego znaczna część reprezentowała kategorię MINI –332 szt., gdzie marka ma 59% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera, aczkolwiek liczba minibusów ze znakiem trójramiennej gwiazdy w tym roku jest mniejsza niż w zeszłym (-7 szt. / -2,1%). Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 16% i 11% udział w rynku. Pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz zajmuje również w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto Mercedes-Benz jest razem z Renault wiceliderem w segmencie międzymiastowym oraz zajmuje trzecie miejsce w segmencie miejskim. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim –przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.

4_640x385_760

W ogólnej klasyfikacji kolejne miejsce na podium zajmuje Renault z wynikiem 305 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce choć sprowadzono ich mniej niż w zeszłym roku (-83 szt./-21,4%) Najczęściej kupowane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1999. Takim stażem może „pochwalić”się 64% pojazdów Renault, które zostały zarejestrowane w Polsce w tym roku. Francuski producent zajmuje drugie miejscew segmencie autobusów międzymiastowych (153 szt.) z modelami SFR112/Iliade czy Tracer R332A, a w turystycznych (95 szt.) –z autokarem FR1 na czele, jest trzecia. Marka obecna jest także w segmencie MINI (42) –głównie z modelem Master.
Tuż za francuską marką jest Setra z rezultatem 303 szt., czyli o 14 więcej niż rok wcześniej (+4,8%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses z Mercedes-Benz, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi aż 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (172 szt.) oraz drugie w kategorii pojazdów turystycznych (108 szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.

5_640x415_760

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (230), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 104 zarejestrowanych pojazdów. Za producentem z Monachium znajduje się Iveco (197), które w tym roku zdecydowanie poprawiła swoje wyniki wśród autobusów miejskich i MINI. Także coraz lepiej w segmencie autobusów turystycznych radzi sobie holenderski koncern VDL, który w tej kategorii objął wysokie czwarte miejsce z liczbą 85 zarejestrowanych autokarów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

6_640x417_760