Polski rynek używanych autobusów 01-05.2013
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –maj 2013 r. odnotowaliśmy jeszcze większy niż miesiąc wcześniej wzrost (+11,6%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 1452 szt. pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 151 szt. więcej niż przed rokiem. Rynek autobusów przywiezionych spoza Polski dominują segmenty turystyczny i międzymiastowy –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Dodatkowo po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek wtórny. Tutaj segmenty międzymiastowy i turystyczny notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 10,3% i 8,8%), podczas gdy na rynku pierwotnym te kategorie nie radzą sobie najlepiej. Podobnie jest z minibusami –wśród nowych pojazdów ten segment jest „na minusie”, a wśród używanych – „na plusie”26%). Tej reguły nie potwierdzają tylko autobusy miejskie, gdzie zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (- 31,3%) panuje wyraźny marazm, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transzę unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swoje nowego taboru. Podsumowując: w ciągu pięciu miesięcy 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych rodzajach następujące liczby używanych autobusów:
– turystycznych –496 szt., czyli o 40 szt. więcej niż przed rokiem (+8,8%);
– międzymiastowych –407 szt., czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem (+10,3%);
– MINI –344 szt., czyli o 71 szt. więcej niż przed rokiem (+26%);
– miejskich –132 szt., czyli o 60 szt. mniej niż przed rokiem (-31,3%);
– szkolnych –7 szt., czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+250%).
Lista rankingowa marek
Po czterech miesiącach br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. W okresie styczeń –maj 2013 r. zarejestrowano 406 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udziału w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –200 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent –IVECO-Irisbus –sprzedał w tym segmencie w tym roku 47 szt. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. Jeżeli chodzi o pozostałe segmenty to marka zajmuje: – trzecie miejsce w segmencie turystycznym (głównie dzięki doskonałej sprzedaży taki modeli jak Tourismo czy O404);- drugie miejsce wśród autobusów miejskich (polscy klienci kupują głównie takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro);- trzecie miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy jak Conecto czy Integro.
Kolejne miejsce w rankingu marek autobusów używanych z rezultatem 227 szt. utrzymuje Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki jej popularność w naszym kraju stale rośnie. Marka jest liderem w aż dwóch strategicznych kategoriach: wśród autobusów międzymiastowym (98 szt.) oraz wśród pojazdów turystycznych (87 szt.) Reszta to pojazdy z klasy MINI z modelem Master na czele.
Trzecią pozycję na podium ma kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 187 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugim miejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku –pojazdów międzymiastowym (94 szt.) oraz zajmuje czwartą pozycję w kategorii turystycznej (74szt.) Zazwyczaj po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce była dość długa przerwa, ale nie w tym roku. Liderów doganiają dwie marki: MAN i VDL. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji używanych autobusów o 30 szt. w porównaniu do 2012 r., natomiast druga –aż o 48 szt. i zajęła wysokie, drugie miejsce w segmencie turystycznym z nieśmiertelną rodziną pojazdów Bova Futura. Natomiast MAN zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w segmencie międzymiastowym). Za niemieckim i holenderskim producentem ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (95szt.) i Neoplan (43 szt.) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.