Polski rynek używanych autobusów 01-04.2013
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W okresie styczeń –kwiecień 2013 r. odnotowaliśmy jeszcze większy niż miesiąc wcześniej wzrost (+8,6%) liczby pierwszych rejestracji używanych autobusów, które zostały sprowadzone do Polski. Krajowi przewoźnicy sprowadzili łącznie 1152 szt. pojazdów z zagranicznych wtórnych rynków, czyli o 91 szt. więcej niż przed rokiem. Można powiedzieć, że rynek autobusów przywiezionych spoza Polski imponuje swoją stabilnością –nie ma tutaj większych zmian i to zarówno w ramach całego zbioru, jak i poszczególnych kategorii. Dominują go segmenty turystyczny i międzymiastowy –czyli odwrotnie niż na rynku nowych autobusów. To pokazuje jak duży drzemie w nich potencjał –szczególnie w przypadku kategorii międzymiastowej. Dodatkowo po tegorocznych wynikach można odnieść wrażenie, że im gorzej się dzieje na rynku fabrycznie nowych autobusów tym lepiej radzi sobie rynek wtórny. Tutaj segmenty międzymiastowy i turystyczny notują znaczne wzrosty rejestracji (odpowiednio o 16,3% i 5,4%), podczas gdy na rynku pierwotnym te kategorie notują bardzo słabe wyniki. Podobnie jest z minibusami –wśród nowych pojazdów ten segment jest „na minusie”, a wśród używanych – „na plusie”(+14,3%). I autobusy miejskie –tutaj zarówno na rynku pierwotnym, jak i wtórnym (- 36,4%) odnotowaliśmy bardzo słabe rezultaty, co jest spowodowane dużymi zakupami nowych pojazdów w ciągu ostatnich dwóch lat. Teraz przedsiębiorstwa komunikacji miejskiej czekają na kolejną transze unijnego dofinansowania i dokonują tylko niezbędnych wzmocnień swoje nowego taboru. Podsumowując: w ciągu czterech miesięcy 2013 r. zarejestrowano w poszczególnych rodzajach następujące liczby używanych autobusów:
– turystycznych –390 szt., czyli o 20 szt. więcej niż przed rokiem (+5,4%);
– międzymiastowych –343 szt., czyli o 48 szt. więcej niż przed rokiem (+16,3%);
– MINI –254 szt., czyli o 30 szt. więcej niż przed rokiem (+14,3%);
– miejskich –103 szt., czyli o 59 szt. mniej niż przed rokiem (-36,4%);
– szkolnych –7 szt., czyli o 5 szt. więcej niż przed rokiem (+250%).
Lista rankingowa marek
Po czterech miesiącach br. na szczycie podium autobusowego rynku niepodzielnie utrzymuje się marka Mercedes-Benz. W okresie styczeń –kwiecień 2013 r. zarejestrowano 318 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28% udziału w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –145 szt. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario i tutaj Mercedes zajmuje niekwestionowaną pozycję lidera. Najbliższy konkurent –IVECO-Irisbus –sprzedał tutaj w tym roku zaledwie 32 szt. To wyraźnie pokazuje jakie są preferencje polskich przewoźników. Jeżeli chodzi o pozostałe segmenty to marka zajmuje: – trzecie miejsce w segmencie turystycznym (głównie dzięki doskonałej sprzedaży taki modeli jak Tourismo czy O404);- pierwsze miejsce wśród autobusów miejskich – ex aequo z MAN (sprzedają przede wszystkim takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro);- trzecie miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy jak Conecto czy Integro.
Drugie miejsce w rankingu marek autobusów używanych z rezultatem 183 szt. utrzymuje Renault. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki jej popularność w naszym kraju stale rośnie. Marka największa sprzedaż notuje wśród autobusów międzymiastowych, gdzie zajmuje pierwsze miejsce (83 szt.) oraz turystycznych (65 szt.) Reszta to pojazdy z klasy MINI z modelem Master na czele.
Trzecią pozycję na podium ma kolejna niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z marką Mercedes-Benz) z wynikiem 156 egz. Legendarny producent autokarów jest na drugim miejscu w najważniejszym segmencie wtórnego rynku –pojazdów międzymiastowym (82 szt.) oraz ma czwarte miejsce w kategorii turystycznej (60szt.) Zazwyczaj po tych trzech dominujących markach na wtórnym rynku w Polsce była dość długa przerwa, ale nie w tym roku. Po czterech miesiąca br. liderów skutecznie dogoniły dwie marki: VDL i MAN. Pierwsza z nich zwiększyła liczbę rejestracji w porównaniu do sytuacji sprzed roku aż o 45 szt. (i zajęła pierwsza miejsce w segmencie turystycznym z nieśmiertelną rodziną pojazdów Bova Futura). Natomiast MAN wspólnie z Mercedesem zajmuje pierwsze miejsce w segmencie pojazdów miejskich i coraz lepiej radzi sobie w pozostałych kategoriach (szczególnie w segmencie międzymiastowym). Za nimi ciągnie się cały peleton rozmaitych marek (w tym tak egzotycznych jak Thomas, Marbus, Gepebus, Leyland czy OAF) z IVECO-Irisbus (69 szt.) i Neoplan (35 szt.) na czele. Podsumowując: sytuacja w rankingu najczęściej sprowadzanych marek autobusów pozostaje bez zmian, a czołowe pozycje trzech marek: Mercedes-Benz, Renault i Setra wydają się być niezagrożone.