Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek używanych autobusów – 01-03.2015

infobus
15.04.2015 22:21

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu I kwartału 2015 r. zarejestrowane zostały 874 autobusy, czyli o 4 szt. mniej niż rok temu (-0,5%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. I to na przestrzeni kilku ostatnich lat! Dla porównania –w marcu 2011 r. sprowadzono 327 szt. pojazdów do przewozu osób, w 2012 r. –293 szt., w 2013 r. –288 szt., a w 2014 r. –336 szt. To pokazuje, że poziom w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i cały czas rośnie. Na marcowy wynik (353) zgodnie zapracowały trzy główne segmenty: autobusy turystyczne (118), międzymiastowe (108), i MINI (68). Najsłabszym segmentem na rynku sprowadzanych pojazdów w ostatnim miesiącu pozostały autobusy miejskie (40). Dane za ostatni miesiąc utrzymują wysoką popularność rynku sprowadzanych używanych autobusów,. Jego wolumen jest ponad dwukrotnie większy niż pojazdów fabrycznie nowych. Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano blisko 24-razy więcej niż nowych. A tych drugich ponad 3 razy więcej. W segmencie MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,23raza na korzyść konstrukcji używanych. Z kolei w kategorii autobusów miejskich początek roku przyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (138 szt. nowych do 88 szt. używanych). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Polski rynek używanych autobusów - 01-03.2015Polski rynek używanych autobusów - 01-03.2015Polski rynek używanych autobusów - 01-03.2015
Na czele Euro 3
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkuletnie, głównie produkowane w latach 2005-2009 z normą Euro IV (32%). Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki 1996-1999 z normą Euro II (23%), a trzecią –roczniki z lat 2000-2004 (34% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1975 r. i jest to dwupokładowy „oldtimer”Bristol VRT, który zapewne teraz będzie służył do specjalnych przejazdów czy akcji reklamowych. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkać autobusy białoruskiego producenta MAZ, które zostały wyprodukowane w 2014 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary marki Scania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na linii Warszaw-Kraków. W rezultacie w ciągu trzech pierwszych miesięcy 2015 r. zarejestrowano 8 „nowych-używanych”autobusów, natomiast w całym 2014 r. –aż 86 szt.
Segment po segmencie
Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe –261 szt. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W I kwartale 2015 r. zarejestrowano tutaj o 11 pojazdów więcej niż przed rokiem (+4,4%).
– autobusy turystyczne –kolejny ważny segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W I kwartale zaimportowano 272 autokary, czyli o 14 szt. (-4,9%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy MINI –gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. Od początku roku sprowadzono 204 takie używane pojazdy, czyli o 12 szt. (-5,6%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy miejskie –sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w tym roku ta kategoria osiągnęła poziom 88 szt. (-9 szt. / -9,3%).
Lista rankingowa marek
Wyniki z I kwartału 2015 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych. W pierwszych trzech miesiącach br. zarejestrowano łącznie 252 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (28,8% udział w rynku), co oznacza spadek liczby rejestracji o 24 szt. w porównaniu do 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI –109 szt., gdzie marka ma 53,4% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 19,6% i 13,2% w tej części rynku, ale nie jest to już tak ogromna przewaga jak jeszcze w zeszłym roku. Mercedes-Benz jest liderem poza miejskim we wszystkich pozostałych kategoriach funkcjonalnych: – wśród autobusów turystycznych (50) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino;- w segmencie międzymiastowym (65), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (19) po autobusach MAN. Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
Na drugiej pozycji wśród używanych autobusów (awans o jedno miejscu w porównaniu z lutym) uplasował się kolejny niemiecki producent –Setra, który od początku roku odnotował liczbę rejestracji na poziomie 108 szt., czyli o 5 szt. mniej niż rok wcześniej (-4,4%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi 41,2%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (ze strata 1 szt. do Mercedes-Benz) oraz drugie w strategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych (47). Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.
I trzecie miejsce na podium, które po I kwartale br. zajmuje marka Renault z wynikiem 93 rejestracji. Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Wszystkie kupowane w naszym kraju autobusy tej marki mają przynajmniej 12 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Francuski producent zajmuje trzecie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (44) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśród pojazdów turystycznych (27) –z modelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie MINI (14) –głównie model Master.
Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (75), osiągając coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 35 szt. zarejestrowanych pojazdów. Za producentem z Monachium w ogólnej klasyfikacji znajduje się Iveco (68), które z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych –w tym także w MINI, gdzie jest wiceliderem. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (54), który z roku na rok coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W ciągu I kwartału br. zajął on tutaj wysokie trzecie miejsce z liczbą 38 zarejestrowanych autokarów. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.