Polski rynek pojazdów użytkowych w marcu 2019
W marcu poszczególne kategorie wypadły odmiennie. Ciężarówkiponownie na mocnym plusie, a autobusy już czwarty miesiąc z rzędu na minusie.
W pierwszych rejestracjach całej grupy pojazdów użytkowychpow. 3,5t tempo wzrostu obniżyło się w marcu br. do 1,9%. W styczniu br.obserwowaliśmy wzrost 2,4% i 3,6% w lutym. Łącznie przybyły 3 174 szt.
Liczba nowych pojazdów użytkowych wyjeżdżających na polskiedrogi w jednym miesiącu, kolejny raz przekroczyła wysoki poziom 3 tys. ( wub.r. miało to miejsce trzy razy – w marcu, wrześniu i październiku). Tym samymrekordowy wynik marca sprzed roku został przekroczony. Przypomnijmy wdoskonałym 2008 roku w analogicznym miesiącu przybyło 2,2 tys. szt. Terazzgodnie z sezonową tendencją ostatnich lat – zarejestrowano też więcej pojazdówniż w poprzednim miesiącu (+17,1% m/m).
Poszczególne kategorie wypadły odmiennie. Ogólnie liczbasamochodów ciężarowych zwiększyła się o 2,9% za sprawą, tym razem podwozi(+17,3%). W poprzednim miesiącu wyniki podbudowały ciągniki (w lutym +10%; a wmarcu -1,1%). Rynek autobusów kurczył się (-11,9%) czwarty miesiąc z rzędu.Wydania ciężarówek osiągnęły 2989 szt. a autobusów 185 szt.
Od początku roku przybyło 7 985 nowych pojazdów o DMC pow.3,5t i jest to więcej o 2,6% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodówciężarowych jest wzrost o 4,2% do 7453 szt. a wśród autobusów spadek o blisko1/7 (-15,2%) do 532 szt.
Nowe autobusy o DMC>3,5T
W marcu 2019 r. rynek autobusów kurczył się (-11,9%) czwartymiesiąc z rzędu. Liczba rejestracji wyniosła 185 szt. Mimo wysokich spadkówpoziom jest stosunkowo wysoki w porównaniu z marcowymi wynikami osiąganymiprzed 2016r., kiedy osiągano od 74 (w 3.2010r.) do 165 (w 3.2013r.) wydań.Natomiast w porównaniu z wynikami z analogicznego miesiąca trzech ostatnich lat(2016 -2018) już tak nie jest. W rekordowym marcu 2017 r. wydano ponad 300szt. Bieżącypopyt w porównaniu z poprzednim miesiącem zwiększył się o 14%. W grupiepojazdów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu br. w analizachPZPM 105 szt. Jest to blisko o połowę mniej niż w rekordowym marcu 2017r. kiedyzarejestrowano niemal 200 ciężkich autobusów.
W ogólnym rankingu marek w marcu br. przewodziłMERCEDES-BENZ (71 szt.), za nim był MAN (57) a na trzeciej pozycji IVECO (28).
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Od początku roku przybyły 532 autobusy, 15% mniej niż wtakim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce maMERCEDES-BENZ, który wydał 208 autobusów (-36%). Drugi jest SOLARIS porejestracji 78 szt. (-16%). Tuż za nim MAN z rezultatem 76 rejestracji -odnotował 2,4 krotny wzrost. Blisko utrzymuje się na czwartej pozycji IVECO (73szt.) z podobnym 2,4 krotnym wzrostem.
W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w pierwszym kwartalebr. przybyły 263 autobusy, podczas gdy rok wcześniej 366. Najmocniej w tejgrupie były reprezentowane autobusy marki SOLARIS (77 szt.) następnie MAN (71szt.), oraz IVECO (49 szt.)
Używane użytkowe
W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, w marcu 2019r. przybyło 3 360 szt. Jest towynik, o 1,9% (+95 szt.) wyższy niż przed rokiem i wyższy niż w lutym br. o17,1% (+617 szt.). Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych,sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. Ostatni miesiąc przekroczył nietylko średniomiesięczny poziom z 2018r. (2,7 tys. szt.) ale również poziom 3tys. szt., co zdarzyło się w ub. roku dwa razy w marcu i październiku i dopieroszósty raz w 10. letniej historii. W całej grupie w ostatnim miesiącuwyróżniliśmy 3 045 samochodów ciężarowych (+3,3% r/r; +21,3% m/m) i 315autobusów (-2 szt. r/r; +35,8% m/m).
Od początku roku wwieziono do Polski 8 725(+2,1%) używanych pojazdów użytkowych w tym 7 951 (+2,8%) samochodówciężarowych i 774 autobusy (-4,7%).
„