Polski rynek pojazdów użytkowych – 10.2023

infobus
10.11.2023 16:00

W październiku segment autobusów kontynuował pozytywny trend na tegorocznym rynku pojazdów użytkowych w Polsce.

Nasza kategoria ten podwoiła rejestracje. Natomiast cały rynek zanotował spadek (wysoka zeszłoroczna baza). Spośród składowych grupy tylko samochody specjalne odnotowały wzrost (+18%), a reszta spadki rejestracji: ciągniki samochodowe – ponad 27% spadek, podwozia samochodowe to ponad 10% spadek.

Ogólna sytuacja

W październiku 2023r. zarejestrowano 3 042 nowe pojazdy użytkowe pow. 3,5t, tj. mniej niż przed rokiem (-18,7 %) i znacznie więcej niż we wrześniu br. (+33,3%). Nowych samochodów ciężarowych przybyło 2 843 szt. tj. mniej (-22,1%) niż rok wcześniej. Rynek autobusów wzrósł o 122,1% do poziomu 199 szt.

Od początku 2023 roku przybyło 30 849 szt. nowych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t. co oznacza wzrost (+8,1%) w skali roku. W grupie samochodów ciężarowych rejestracji było 29 439, czyli 6,5% więcej niż w 2022r., a grupa autobusów zwiększyła się w tym czasie o 56% do 1 410 szt.

Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

NOWE AUTOBUSY O DMC POWYŻEJ 3,5T

Rynek nowych autobusów wzrósł o 121,1% r/r i osiągnął rezultat 199 szt. Wysoki wzrost w ostatnim miesiącu to efekt niskiej bazy z ub.r. kiedy zarejestrowano jedynie 90 autobusów. To dziewiąty z rzędu miesiąc wzrostów, w tym trzeci trzycyfrowy, od początku tego roku  (tylko w styczniu rejestracje autobusów spadły r/r) W porównaniu z wrześniem br. rynek spadł o 63 szt. (+46.3%)

W ogólnym rankingu marek we wrześniu 2023r. na pierwszym miejscu SOLARIS po wydaniu 93 szt., (+1063%), Na drugim miejscu był IVECO MERCEDES-BENZ po wydaniu 56 szt. (+195%) a na trzecim miejscu MAN po wydaniu 25 szt. (-27%).

W segmencie autobusów najcięższych od 16t wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu 39 szt. wobec 40 szt. w październiku 2022r. i 62 szt. we wrześniu br. Wzrost r/r w tej grupie wyniósł +248% r/r. Najsilniej wypada tu w ostatnim miesiącu SOLARIS 93 szt., MAN 21 szt. oraz  MERCEDES-BENZ 8 szt.

Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

Od początku 2023 roku przybyło 1 410 autobusów o DMC pow. 3,5t, więcej o 56% niż w analogicznym czasie w 2022r.

W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 567 autobusów (+97%). Druga jest marka SOLARIS (293 szt. +43%). Trzeci MAN z rejestracją 136 szt. i spadkiem o 28% w skali roku. Dalej IVECO 135 szt., a AUTOSAN po wydaniu 55 szt. zajmuje piątą pozycję.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w okresie styczeń-październik 2023r. przybyło 831 autobusy, podczas gdy rok wcześniej było ich 488. Najmocniej w tej grupie są reprezentowane marki: SOLARIS (290 szt.), MERCEDES-BENZ (193 szt.) i MAN (93szt.).

Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

NOWE SAMOCHODY CIĘŻAROWE O DMC>3,5T

Od początku 2023 r. zarejestrowano 29 439 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Rynek powiększył się o 6,5%. To najlepszy rezultat po dziesięciu miesiącach, przewyższający dotąd rekordowy analogiczny okres w 2022r o 1,8 tys. szt.

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t w 2023r. najwięcej pojazdów wydało VOLVO (5 528 szt.) po 8% wzroście. Drugi był MERCEDES-BENZ (5 233; -7%), który wyprzedza markę DAF (5 122; -14%). SCANIA jest czwarta (4 376 szt. +36%), a piąty MAN (+7%) po wydaniu 3 863 szt. Lider VOLVO w okresie styczeń-październik 2023 r. miał prawie 19% udziału w rynku zyskując 0,3 pkt proc. wobec ubiegłego roku. Kolejne firmy miały odpowiednio 18%, 17%, 15% i 13% udziału w rynku. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w 2023r prawie 82% rynku a 85% rok temu.

W całej grupie znalazło się 21 619 ciągników. Ich liczebność zwiększyła się w porównaniu z poziomem w 2022r. o 832 szt. (+4%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 4 469 rejestracji (-15%). Zmniejszył udział w rynku (-4,5 pkt. Proc.) do 21%. Za nim VOLVO (4 350 szt. +8%) zwiększyło udział o 0,7 pkt. Proc do 20% rynku. Za nim na trzecim miejscu jest MERCEDES-BENZ (4 074 szt.; -7%; 19% udz.), który stracił 2,2 pkt. Proc. Na czwartym SCANIA z udziałem 17% (3 623 +50%), zyskała +5,1 proc. rynku i następny MAN z 12% udziałem (2 602; +1%). Za nim Renault (5% udz.), Iveco (4% udz.) i Ford Trucks (2%), który wydał 431 szt. a rok temu o tej porze 514 szt.

Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

W tym samym czasie wydano 7 820 kompletnych lub skompletowanych podwozi (+14,3%; +977 szt.). Wśród nich liderem jest IVECO (1 745 szt. 22% udz.) a vice liderem MAN (1 260 szt.; 16% udz.). Na trzeciej pozycji VOLVO (1 178 szt. i 15% udz.). Dwie kolejne marki to MERCEDES-BENZ (1 158) i SCANIA (753).

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t, które stanowią ponad 90% rynku samochodów ciężarowych od początku 2023 w ogólnym rankingu pierwsze jest VOLVO (5 474 szt.; 21% udz.) po wzroście o 7%. Na drugim miejscu DAF (5 018 szt.; 19% udz.), spadek o 14% a trzeci MERCEDES-BENZ (4 902 szt.; -8% i 18% udz.). Tuż za podium SCANIA (4 376 szt.; +36%; 16% udz.). Pierwszą piątkę zamknął MAN (3 527 szt.; +4% i 13% udz.). Wyniki marek na kolejnych miejscach są bardzo zróżnicowane RENAULT (1 682), IVECO (1 123), a dalej FORD TRUCKS (438).

Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

 SAMOCHODY DOSTAWCZE

Od początku 2023 r. przybyło 52 765 nowo zarejestrowanych pojazdów dostawczych, więcej o 3,5% (+1 777 szt.) r/r a jeszcze po pierwszym półroczu rynek delikatnie tracił (-0,1%)

W rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault, która zarejestrowała 10 709 szt.

dokładnie tyle samo co rok temu. Pierwsza marka w rankingu zgarnęła po trzech kwartałach 20,3% rynku i traci 0,7 pkt. proc. Drugi był Ford z wynikiem 7 827 szt. (+7% r/r). Znajdujący się na ostatnim miejscu podium Fiat zarejestrował 6 439 szt. (+21,8%), wyprzedził marki: Toyota (5 738 szt. +52,4%) oraz Volkswagen (4 497 szt.; +28,2%).

W ogólnym rankingu modeli w 2023r. miejsce leadera przypadło Renault Master – 8 222 szt; drugi był Fiat Ducato (4 352 szt.); trzecie Iveco Daily (4 307 szt.); Ford Transit był czwarty (3 598 szt.), a za nim Mercedes-Benz Sprinter (3 555 szt.);

Inforormacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.
Informacja o pierwszych rejestracji pojazdów użytkowych pow. 3,5t - w tym autobusów - w październiku b.r.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy w październiku 2023 r. zarejestrowano 3 095 szt. po 17,7% wzroście.

W ostatnim miesiącu br. W całej grupie wyróżniliśmy 2 712 szt. samochodów ciężarowych (+16,8% r/r;  +17,5% m/m) i 383 autobusy (+24,4% r/r; tyle co miesiąc wcześniej).

Od początku 2023r. sprowadzono 25 868 szt. używanych pojazdów użytkowych (+5,5%; +1 346 szt.), w tej liczbie znalazło się 22 467 samochodów ciężarowych (+3,6%; +772 szt.) i 3 401 autobusów (+20,3%; +574 szt.).

Natomiast cały rynek nowych pojazdów użytkowych w ostatnim miesiącu był mniejszy niż używanych sprowadzonych z zagranicy (-53 szt.)