Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek pojazdów użytkowych 04.2019

infobus
14.05.2019 11:00

Prezentuje dane PZPM o polskim rynku pojazdów użytkowych za kwiecień. Tempo wzrostu tej grupy powiększyło się w kwietniubr. do 4,3%.

Łącznie w kwietniu przybyło 3 098 szt. nowych pojazdów użytkowych. To już czwarty z rzędu, stabilnymiesiąc z umiarkowanym wzrostem, po dwóch zniżkowych w końcu ub.r. W styczniubr. obserwowaliśmy wzrost 2,4% i 3,6% w lutym a w marcu 1,9%. Liczba nowychpojazdów użytkowych wyjeżdżających na polskie drogi w jednym miesiącu, po razdrugi w br. przekroczyła wysoki poziom 3 tys. (w ub.r. miało to miejsce trzyrazy – w marcu, wrześniu i październiku). Przypomnijmy w doskonałym 2008 roku wanalogicznym miesiącu przybyło 2,5 tys. szt. W kwietniu br. rezultat był niższyniż marcu (-76 szt.-2,4%), który tradycyjnie należy do najlepszych miesięcy wroku.

Autobusy a ciężarówki

Poszczególne kategorie wypadły odmiennie. Ogólnie liczbasamochodów ciężarowych zwiększyła się o 4,1% za sprawą, tym razem ciągnikówsamochodowych (+10,8%). W poprzednim miesiącu wyniki podbudowały podwozia,które tym razem spadły łącznie o 13,9%. Rynek autobusów po czterech miesiącachspadków urósł o 5,8%. Wydania ciężarówek osiągnęły 2 826 szt. a autobusów 272szt.

Od początku roku przybyły 11 083 nowe pojazdy o DMC pow.3,5t i jest to więcej o 3,1% niż w tym samym czasie ub.r. W grupie samochodówciężarowych wzrost w skali roku wyniósł 4,2% do 10 279 szt. a wśród autobusówutrzymuje się spadek o 9% do poziomu 804 szt.

Pojazdy ciężarowe

W grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t. w kwietniu2019r. zarejestrowano 2 826 szt. Odnotowaliśmy wzrost do osiągniętego poziomurok wcześniej (+4,1%; +112 szt.) ale spadek do marca (-5,5%;163 szt.). Wkluczowej grupie ciągników siodłowych poziom rejestracji był wysoki i wyniósł 2196 szt. (+10,8% r/r), i przekroczył wynik ub.r. o 214 szt. Ciągnikówzarejestrowano mniej niż w marcu (-2,1%m/m). Rozwojowi rynku w grupie samochodów ciężarowych sprzyja ogólnie dobrakoniunktura w gospodarce i nawet najlepiej oceniana jest przez przedstawicieli zsekcji transport i gospodarka magazynowa (wg badań GUS). Jednak transportowcymogą spodziewać się w tym roku ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ichdziałalności związanych z Brexitem czy z przyjętym przez PE PakietemMobilności. Na rozwój rynku samochodów ciężarowych mają też wpływ zaplanowanedo wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 izwiązane z tym przygotowania do ustalenia tzw. końcowej partii produkcji.

Rejestracje podwozi (kompletnych lub skompletowanych) obniżyłysię i wyniosły w marcu br. 630 szt. (-13,9% r/r; -15,4% m/m) wobec 732 przedrokiem i 745 miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsce zajął MAN (175 szt.). Za nimbył MERCEDES-BENZ z liczbą 97 wydanych po ich kompletacji. Na trzeciej pozycjiSCANIA z wynikiem 93 szt. Na kolejnych miejscach VOLVO i IVECO odpowiednio porejestracji 85 i 83 szt. DAF (53 szt.) zamknął pierwszą piątkę. W pierwszejpiątce wzrost odnotowały – VOLVO(+37%),SCANIA (+19%) i MAN (+10%).

W grupie ciągników samochodowych w kwietniu 2019r. najwięcejciągników zarejestrowała SCANIA, która wydała 729 szt. (+88% r/r i +18% m/m).Na drugim miejscu był tym razem DAF z liczbą 544szt.

(+8% r/r i +11% m/m), a na trzecim VOLVO (305 szt.; +18% r/ri -4% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MERCEDEZ-BENZ (268 szt.; +27%r/r) ze znacznym spadkiem do poprzedniego miesiąca (-35%) Pierwszą piątkę zamknął MAN (260 szt.;-45% r/r; -6% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łączniepodwozi i ciągników) objęły w kwietniu 2019r. 2 643 szt. Było to więcej o 153szt. niż rok wcześniej i mniej o 99 szt. (-4%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwszemiejsca w tej grupie zajęły: SCANIA (822 szt.; +77% r/r), DAF (593 szt.; +3%) iVOLVO (389 szt.; +22%).

W ogólnym rankingu marek w kwietniu 2019r. w grupiesamochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów najwięcej wydała SCANIA – 822szt. i zajęła 29% tej części rynku. Dopiero za nią był DAF – 602 szt. (+1%).Jego udział wyniósł 21% i był nieznacznie niższy niż w ub.r. (-0,6 pkt. proc).Za nimi ulokował się MAN ze znacznym spadkiem o 31% po rejestracji 435 szt.Zajął 15% rynku, ponad 8 pkt .proc. mniej niż w kwietniu ub.r. Czwarte miejsceprzypadło marce VOLVO , które wydało 390 szt. (+22% r/r; 14% udz.).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 92% rynku),zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło78% rynku wobec 77% ich udziału rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 10 279 samochody ciężarowepow. 3,5t i skumulowany wzrost wyniósł 4,2% w skali roku. W całej grupieznalazło się 8 025 ciągników i ich liczebność wzmocniła się w porównaniu doanalogicznego okresu ub.r. o 462 szt. (+6,1%). Wśród nich na czele jest DAF (2057; +9%) za nim SCANIA (2 046; +32%) i VOLVO(1261;+21%), który wyprzedza terazmarkę MAN (1186;-26%).Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (1 084; +31%). Wtym samym czasie przybyły 2 254 kompletne lub skompletowane podwozia (-2%; -51szt.). Wśród nich przoduje MAN (548) za nim MERCEDES-BENZ (372) i IVECO (321).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (2366; +3%) za nim są SCANIA(2333; +28%) i MAN (1734; -18%). Wyprzedzają markę VOLVO (1476 szt.) iMERCEDEZ-BENZ (1458 szt.). Tylko MAN w pierwszej piątce marek odnotował spadek(-18%) pozostałe są na plusie. Najwięcej zyskała SCANIA +28%.

Pierwsze dwie markiDAF i SCANIA zajmują popierwszych czterech miesiącach br. blisko po ¼ rynku, Trzeci MAN ma 17%.Kolejni dwaj gracze mają nieco ponad 14%. Pierwsza piątka skupia po pierwszymkwartale br. 91% rynku wobec 88% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły niemal 92% rynku, wśródnich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło79,3% rynku wobec ich udziału rok wcześniej 78,7%.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po kwietniu br.w ogólnym rankingu – pierwsza jest SCANIA (2 333 szt.; 24% udz.) po wzroście o28% Na drugim miejscu zeszłoroczny leader DAF (2326 szt.; +4%; 24% udz.) a MAN(1536 szt.; -21% i 16% udz.) jest trzeci. Dalej bez zmiany VOLVO (1473 szt.;+16%;15%udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1340 szt.; +27% i 14%udz.).

Pojazdy dostawcze

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w marcu 2019 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5910 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów. Wysokie tempo wzrostu utrzymuje się wtej części rynku już trzynasty miesiąc z rzędu. W ostatnim miesiącu osiągnęłoblisko 11%. Rejestracje samochodów dostawczych przyspieszają w tym roku nietylko w wyniku sprzyjającej koniunktury, ale również przed zbliżającym sięterminem wdrożenia testów WLTP dla kategorii N1.

W kwietniu 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych pozycjęleadera straciło Renault na rzecz Fiata. Nabywcy zarejestrowali 895 szt.samochodów tej marki przy spadku o 1,5% r/r i wobec 942 szt. miesiąc wcześniej(-5% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł15,1%. Druga w kwietniu była marka Renault (798 szt.; +0,3%) a trzeciVolkswagen (669 szt. +47%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (635szt. +7,8%); Pierwszą piątkę zamknął Mercedes-Benz (606 szt.; +58,2%) a za nimtym razem Iveco (478 szt.; -11,3%)

W ogólnym rankingu modeli, w kwietniu br. na pierwszymmiejscu – Master (639 szt.), drugi Fiat Ducato (515 szt.) a za nim Sprinter(499 szt.). Na czwartym miejscu Iveco Daily 476 szt. a za nim VolkswagenCrafter 353 szt. Drugą piątkę otworzył Ford Transit (294 szt.).

W całej grupie samochodów dostawczych w kwietniu 2019r.,zarejestrowano 1 339 kombivanów (+7%), 110 osobowo-ciężarowych (-31%), 248pick-upy (+22%) oraz 125 samochodów kempingowych (+81%).

W zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczychprzybyło 4088 szt. (+406 szt.;+11%).

W pierwszym segmencie kombivanów pierwszy był Dokker (261szt.; 32%) drugie było Fiorino( 197szt.; +47%) za nim Caddy (161 szt.; +87%).Na czwartym Doblo (152 szt.; -24%). Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszymmiejscu była Toyota Yaris (28 szt.; +33%) następny Opel Corsa (19szt.; +36%). Wpick-upach w kwietniu najwięcej, po 56 szt. zarejestrowano Fordów Rangerów (56;+75%), i Toyoty Hilux (56; +2%); Wśród kempingowych Dethleffs Trend T7057 – 11szt. W grupie pozostałych pierwsze miejsca przypadły oczywiście dla MasteraRenault (639 szt.; -3%) i Ducato Fiata (515; -5%) a tuż za nim Mercedez-BenzSprinter (499 szt. +88%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych wkwietniu, jako samochody dostawcze do 3,5t. vany przekroczyły 67%, skrzynie 18%i furgony 7%, wśród których zarejestrowano 116 chłodni i 93 izoterm. Wywrotki wtej części rynku przekroczyły 1% (1,03%).

Od początku 2019 roku w ogólnym rankingu z pierwszą lokatąpo trzech miesiącach jest FIAT (3489) i wyprzedza RENAULT (3327) o 162 szt.Pierwszy przekracza 15% rynku a drugi jest blisko 15%. Trzeci na liściepozostaje FORD (2796; 12% udz.). Na czwartym miejscu VOLKSWAGEN (2443; 11%udz.). Piąte należy do marki MERCEDES-BENZ (2222; 10% udz.). PEUGEOT (1979)otwiera drugą piątkę. W ub.r. był dwa miejsca wyżej. Marki w pierwszej piątcepoza Fiatem (-1%) odnotowały wzrost rezultatów w skali roku, odpowiednioRENAULT o 9% i FORD o 17%; czwarta o 35% i piąta o 36%.

Od początku br. klienci najczęściej wybierali Mastera (2741;+6%), następnie Ducato (1961; -11%). Dalej Sprintera (1754; +44%). Po nim Daily(1683 -3%) i Transita (1212; +46%.) W całej grupie samochodów dostawczych odpoczątku 2019r., zarejestrowano 5272 kombivany (+6%), 430 osobowo-ciężarowych(-37%), 958 pick-upów (+3%) oraz 238 samochody kempingowe (+63%). W

zasadniczej grupie pozostałych samochodów dostawczychprzybyło 16042 szt.;+15%). W pierwszym segmencie kombivanów na prowadzeniu jestzmiana –Dacia Dokker 770 szt. tuż przed Partnerem 741 szt. Wśród osobowo-ciężarowych na pierwszym miejscujest Skoda Fabia (115 szt.; -1%) za nim Yaris (86 szt; -18%) . W pick-upachprzewodzi mimo spadku Ford Ranger (219; -10%), następna Toyota Hilux (175;-17%)i Vokswagenem Amarok (174 szt.+18%) Wśród kempingowych na pierwszej pozycjiVolkswagen California 24 szt. za nim Dethleffs trend 19 szt. W grupie pozostałych pierwsze miejscaprzypadły oczywiście dla Mastera Renault (2741szt.; +6%) i Ducato Fiata (1961;-11%). Wśród wszystkich samochodów zarejestrowanych jako samochody dostawcze do3,5t. vany mają niemal 68% (15 552szt; +15%), skrzynie sięgają 20% (4423 szt.-7%) i furgony 6% (146 szt; +20%). W tej ostatniej grupie zarejestrowano 299chłodnie (+44%) i 451 izoterm (+11%). Wywrotki w tej części rynku nie osiągnęły1%.

Nowe autobusy

W kwietniu 2019 r. po czterech miesiącach spadków rok doroku, rynek autobusów zwiększył się o 5,8%. Liczba rejestracji wyniosła 272szt. i była też wyższa niż miesiąc wcześniej o 47% (+87 szt.). Był to najwyższypoziom rejestracji dla analogicznego miesiącaw historii. W grupie pojazdównajcięższych od 16t. wyróżniliśmy w ostatnim miesiącu br. w analizach PZPM 168szt. Jest to o 63 szt. więcej niż wmarcu i więcej niż rok wcześniej o 18szt. W ogólnym rankingu marek w kwietniubr. przewodził MERCEDES-BENZ (121 szt.), za nim był MAN (54) a na trzeciejpozycji SCANIA (19).

Od początku roku przybyły 804 autobusy, 9% mniej niż w takimsamym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ,który wydał 329 autobusów (-24%). Dalej zmiana – drugi jest MAN po rejestracji130 szt. (+106%). Za nim SOLARIS z rezultatem 96 rejestracji (-10%). Bliskoutrzymuje się na czwartej pozycji IVECO (90 szt.) ze 100% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br.przybyło 431 autobusów, podczas gdy rok wcześniej 516. Najmocniej w tej grupiebyły reprezentowane autobusy marki MAN (123 szt.), SOLARIS (92 szt.) następnieMERCEDES-BENZ (58 szt.), oraz IVECO (9 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, w kwietniu 2019r. przybyło 3 057 szt. Jestto wynik, o 6,7% (+192 szt.) wyższy niż przed rokiem i niższy niż w marcu br. o9,0% (-303 szt.). Utrzymuje się stosunkowo wysoki poziom napływu używanych,sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych. Ostatni miesiąc przekroczył,podobnie jak obserwowaliśmy też w marcu, nie tylko średniomiesięczny poziom z2018r. (2,7 tys. szt.) ale również poziom 3 tys. szt., co zdarzyło się w ub.roku dwa razy w marcu i październiku i dopiero siódmy raz w 10. letniejhistorii.

W całej grupie w ostatnim miesiącu wyróżniliśmy 2723 samochodyciężarowe (+7,0% r/r; -10,6% m/m) i 334 autobusy (+4,7% r/r; +6% m/m).

Odpoczątku roku wwieziono do Polski 11 782 (+3,3%) używane pojazdy użytkowe. Wtym 10 674 (+3,8%) samochody ciężarowe i 1108 autobusów (-2,0%). Wszystkichsprowadzonych używanych pojazdów było o 6,3% więcej niż w tym samym czasiezarejestrowano nowych.