Polski rynek nowych autobusów w sierpniu (01-08.2014)
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu ośmiu miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1006 nowych autobusów, w tym tylko jeden o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest zdecydowanie lepszy od zeszłorocznego poziomu o 221 pojazdów (+28,2%). Wzrost po siedmiu miesiącach w skali roku był nieco niższy niż po sierpniu, oznacza to, że autobusy są na fali wznoszącej i wakacyjne miesiące były dla branży bardzo pracowite.Jest to przede wszystkim efekt doskonałych wyników osiągniętych w lipcu, sierpniu oraz w kwietniu i maju, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali odpowiednio więcej o 112, 34, 68 i62 autobusyniż przed rokiem (170%, 31%, 64% i 98%). Najnowsze dane pokazują, że polski rynek dysponuje w tym roku sporym potencjałem i po słabym czerwcu, kiedy zakupiono tylko 88 autobusów wobec 148 szt. rok wcześniej (-41%), teraz ponownie wraca on do dobrej formy.
Wakacyjne przyśpieszenie to czas realizacji dostaw dla miejskich przewoźników. W lipcu były to duże kontrakty marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz dla Krakowa, z kolei w sierpniu poziom sprzedaży podniosły dostawy Solbusa dla Bydgoszczy oraz Solarisa dla Wrocławia, Częstochowy i Gliwic. Wzrostowej dynamice w segmencie miejskim towarzyszył cały czas rosnący popyt na autobusy MINI oraz autobusy turystyczne. W pierwszej z tych kategorii możemy zaobserwować w tym roku zwiększoną liczbę rejestracji m.in. dzięki dofinansowaniu pojazdów klasy MINI przez PFRON, zaś w drugiej –końcówkę inwestycji w nowy tabor w ramach tegorocznego sezonu turystycznego. Także pojazdymiędzymiastowe poprawiły swoje wyniki –przede wszystkim dzięki zarejestrowaniu w tej kategorii znacznej liczby Autosanów oraz najnowszych autokarów brytyjskiej marki Plaxton. Podsumowując: osiągnięty wzrost rejestracji cieszy, tym bardziej, że zapracowały na niego wszystkie segmenty. Jednak w dalszej perspektywie tego roku utrzymanie tak wysokiego poziomu może okazać się trudne. Musiałoby to wiązać z utrzymaniem wysokiej liczby ok. 200 autobusów rejestrowanych co miesiąc do końca roku. Autobusowy rynek może osiągnąćpozytywny rezultat na koniec roku już przy rejestracjach ok. 95 szt. średnio w miesiącu. Jest to o wiele bardziej prawdopodobne gdyż tegoroczna miesięczna średnia wynosi 125
Segment autobusów MINI umacnia swoje znaczenie w autobusowej branży i w tym roku po raz pierwszy wyprzedził dotychczas strategiczną dla polskiego rynku kategorię pojazdów miejskich. Tego typu pojazdy są najchętniej kupowane przez polskich przewoźników w tym roku. W sierpniu, podobnie jak i miesiąc wcześniej nabyli oni56 minibusów wobec 35 i 28 szt. w analogicznym okresie 2013 r. To pokazuje najlepiej, jak doskonała koniunktura panuje w tym segmencie, którą z jednej strony napędzają ostatnie zakupy pojazdów z normą Euro V, zaś z drugiej dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym roku zarejestrowano 369 minibusów (+50%) i to w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (300 szt.). Zapewniło to niemieckiemu producentowi zarówno wysoki udział w tym strategicznym segmencie na poziomie aż 81% (!), jak i tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Daleko za Mercedesem uplasowały się takie marki jak: Renault, Ford i VW. W tym peletonie producentów cały czas dochodzi do zmian na liście rankingowej. W sierpniu wysoko awansowała tutaj marka Ford, która w ciągu miesiąca zarejestrowała aż 10 minibusów z najnowszej serii Transit. Patrząc nategoroczne wyniki przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy klasy MINI, to na pierwszy miejscu znajduje się aktualnie Mercus (68), a następnie Auto-Cuby (50), CMS-Auto (46), Automet (29). Najwięcej pojazdów tego typu do tej pory zarejestrowano w Wejherowie (44), gdzie znajduje się zagłębie produkcyjne minibusów w Polsce oraz w Warszawie (27) i Krakowie (19).
W trakcie tegorocznych wakacji segment autobusów miejskich w końcu przystąpił do ofensywy i przekroczył zeszłoroczny wynik skumulowanej sprzedaży. W sierpniu polscy przewoźnicy zakupili 71 pojazdów wobec 55 w analogicznym okresie 2013 r. i 69 szt. zarejestrowanych w lipcu br.. W efekcie poziom w tej kategorii osiągnął poziom 335 szt., czyli o 34 szt. więcej niż rok wcześniej (+11,3%). W lipcu najwięcej tego typu pojazdów odebrał Kraków, gdzie z dniem 1 sierpnia prywatna firma rozpoczęła obsługę wybranych linii. Z kolei sierpień zdecydowanie należał do Bydgoszczy, gdzie nowy przewoźnik odebrał partię 36 autobusów marki Solbus. Ponadto na zakupy ruszyły także takie miasta jak Wrocław, Częstochowa i Gliwice. Stolica Dolnego Śląska na pewno będzie w czołówce tegorocznych odbiorców, gdyż do listopada jej flotę ma wzmocnić 57 nowych autobusów marki Solaris. Aktualnie blisko 70% z zarejestrowanych pojazdów w tym segmencie spełnia najnowszą normę Euro VI.Najwięcej ma ich Kraków, a kolejne miejsca w tym rankingu zajmują miasta: Jelenia Góra, Wrocław, Częstochowa, Gdynia i Wejherowo. W zakresie udziału w rynku poszczególnych marek to po ośmiu miesiącach br. pierwsze miejsce zajmuje tutaj Solaris (119) z udziałem 35% w tej części rynku. Wiceliderem wśród autobusów miejskich –przede wszystkim dzięki realizacji zamówieniom na 47 szt. dla Warszawy i 35 szt. dla Bydgoszczy –zostałSolbus (85 szt). Stawkę najważniejszych miejskich graczy zamyka Mercedes-Benz (42), który awansował na trzecią pozycję dzięki realizacji krakowskiego kontraktu.
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów również już z normą Euro VI (73% udz.) odnotowaliśmy również w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on wysoką dynamikę sprzedaży. W ciągu 8 miesięcy 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 197 autokarów, czyli o 39 szt. więcej niż przed rokiem (+24,7%). Aktualnie ta dynamika nieco przygasła i w sierpniu zarejestrowano 6 autokarów wobec 10 w zeszłym roku. Jednak uzyskany rezultat jest naprawdę imponujący, biorąc szczególnie pod uwagę brak większych wydarzeń wymuszających taborowe zakupy (jakim było np. EURO 2012). Tegoroczny wynik to przede wszystkim efekt zakupu kilkudziesięciu autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów tej marki zgodnych z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych, które także spełniają wcześniejszy standard emisji spalin. Z kolei w II kwartale i lipcu poziom sprzedaży autokarów wzmocniły pojazdy już z normą Euro VI.Flotowe przygotowania przed tegorocznym sezonem letnim –z ekologicznymi normami w tle –zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. Co ważne –mimo już zamknięcia tradycyjnego okresu przygotowawczego przed sezonem wakacyjnym, przewoźnicy cały czas rejestrują nowe autokary, co wynika z opóźnień części dostaw w związku z koniecznością przestawienia produkcji na standard Euro VI. Dzięki tak szeroko zakrojonym inwestycjom mamy szansę zbliżyć się do rekordowego wyniku z 2012 r., kiedy w Polsce zrejestrowano 250 autobusów turystycznych. Aktualnie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz, która odnotowała wysoki, 37-procentowy udział w rynku. Lidera gonią przede wszystkim dwa producenci: Setra (39) i VDL (22). Pierwszy z nich należy (razem z Mercedes-Benz) do koncernu Daimler Buses, który łącznie ma aż 56% udziału w polskim rynku autokarów.
Kategoria autobusów międzymiastowych odnotowała w ciągu ośmiu miesięcy br. minimalnie wyższy wynik niż przed rokiem. W okresie styczeń-sierpień zarejestrowano łącznie 81 szt. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o cztery pojazdy. Ten segment rynku bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych kontraktów na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy tutaj coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Potwierdzeniem tej tendencji jest rejestracja w lipcu aż 19 autokarów brytyjskiej marki Plaxton Elite i, do których w sierpniu dołączył jeszcze jeden egzemplarz. Zostały one zakupione do obsługi ekspresowych połączeń międzymiastowych w naszym kraju. To zarówno pierwsze tego typu pojazdy na autobusowym rynku w Polsce, jak i Europie. Jeżeli sprawdzą się na naszych drogach, zapewne brytyjski koncern ADL (do którego należy marka Plaxton) rozpocznie ich szerszą sprzedaż na całym kontynent. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (Low Entry). Tego typu pojazdy sprzedaje w naszym kraju głównie firma SOR. W lipcu do czeskiego producenta dołączyła marka Iveco z pierwszymi niskowejściowymi egzemplarzami Crossway w wersji międzymiastowej. Lista rankingowa w tej kategorii przedstawia się następująco: pierwszy jest Autosan (22). którysierpniu m.in. rozpoczął dostawy autobusów szkolnych dla gmin i stąd powrót na pozycję lidera. Drugie miejsce ma wspomniany już Plaxton z luksusowymi modelami Elite i. Na trzeciej pozycji jest SOR, który zarejestrował łącznie 19 pojazdów –w większość spod znaku Low Entry
Po ośmiu miesiącach 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 428 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 43% (+6 pkt proc. w porównaniu z wynikiem w analogicznym okresie 2013 r.). Ten doskonały rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 301 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy (o 112 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 81-procentowy udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy nadwoziowe, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Łącznie była to liczba aż 243 szt. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku jeszcze 126 autobusów o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych. Dzięki tym wynikom niemiecka marka zajmuje także pierwsze miejsce w zestawieniu powyżej 8 t DMC.