Polski rynek nowych autobusów w Polsce – 01.2018
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK – analizy rynkutransportowego przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów(MC).
W styczniu 2018r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 188 nowychautobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5t. To wynik o 83 szt. wyższy niż rok wcześniej (+79%), kiedy sprzedano 105pojazdów. Wzrost ten związany jest przede wszystkim z częściowym przesunięciemrealizacji warszawskiego kontraktu na 80 nowych autobusów na styczeń. Podobnasytuacja miała miejsce z zamówieniem ZTM Kielce. Do tego doszły duże zamówieniana autobusy miejskie ze strony prywatnych przewoźników pod kątem obsługipakietów linii w Chrzanowie i Kobierzycach. Wcześniej niż zwykle wystartowałyodbiory autokarów, co przełożyło się na wzrost w segmencie turystycznym.
W efekcie polski rynek autobusów osiągnął wysoki poziom wpierwszym miesiącu roku, co pokazuje porównanie z poprzednimi latami. Wstyczniu 2017 r. zarejestrowano 105 pojazdów, w 2016 r. – 165 szt., w 2015 r. -147 szt., a w 2014 r zaledwie 54 szt.
Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotowaćw Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowegorynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowychpojazdów, czyli o 310 (+15,6%).
Spodziewamy się, że w 2018 r. ta tendencja wzrostowazostanie utrzymana i rynek na koniec roku ma szanse zamknąć się na poziomie ok.2900 autobusów, co oznacza blisko 30%tempo wzrostu , czyli ok. 600 więcej nowych rejestracji niż w zeszłym,rekordowym roku. To oznacza jednocześnie zbliżenie się do niewyobrażalnej dotej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą tak optymistycznej prognozy sąspływające zamówienie w segmencie miejskim i turystycznym, natomiast sporąniewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych, które w przypadkuwejścia z dniem 1 stycznia 2019 r. przygotowywanej ustawy o transporciezbiorowym mogą znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnieniszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym zestrategicznych segmentów. Równolegle zakładamy, że dostawy minibusów zamkną sięna zeszłorocznym poziomie.
Autobusowy styczeń
W pierwszym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 188 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 83 szt. (+79%) wyższy niż przedrokiem. Styczniowy wzrost to przede wszystkim efekt świetnych wyników wsegmencie autobusów miejskich (+55 szt. / +261,9%) i turystycznych (+12 szt. /+109,1%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Także kategoria MINI cały czaszwiększa swoje obroty i w styczniu br. zanotowaliśmy w niej po raz kolejnywzrost sprzedaży (+13 szt. / +19,1%). Wnajsłabszym segmencie na autobusowym rynku – wśród pojazdów międzymiastowychnie było rejestracji wobec 5 szt. przed rokiem. Wśród zarejestrowanych 8pojazdów nie miało podanego podrodzaju i pozostaje poza segmentacyjna analizą.
Miejski ranking
W ubiegłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polusegment miejski o 286 szt. Spodziewamy się, że w 2018 roku ten wyścig wygrająautobusy miejskie. Jak na razie ta prognoza się sprawdza i w styczniu w tymsegmencie panuje wyraźne ożywienie. W pierwszym miesiącu przewoźnicy zakupiliaż 76 takich pojazdów (+55 szt. / +261,9%). Wśród dostarczonych w styczniupojazdów dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, która w zeszłym rokuzamówiła łącznie 80 autobusów. Drugie miejsce mają rejestracje w Trzebini (15), gdzie lokalny przewoźnikprzygotowuje się do obsługi linii w Chrzanowie. Stawkę najważniejszychodbiorców miejskich zamyka ZTM Kielce (7), który tym samym zamknął unijnykontrakt na zakup pojazdów hybrydowych.
Taki zestaw największych kontraktów zapowiada klasycznyukład rankingowej marek w tej kategorii. Liderem jest Solaris (33) z udziałem31%, a tuż za nim Mercedes-Benz (29) z udziałem 27%. Stawkę zamyka MAN (17szt.) i tuż za nim dość nieoczekiwanie Autosan (15), który w tym roku maambicje na zdecydowanie większy udział w miejskim rynku niż w zeszłym roku.
Zielone autobusy
Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczyto jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusówturystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla inic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie.Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom iantysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze. W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów,42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:
-
19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),
-
17 pojazdów z napędem hybrydowym
-
6 elektrobusów.
Z kolei w 2017 rokutakich eko-autobusów zarejestrowano aż 156 szt. , co daje blisko 7-procentowyudział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% w 2016 r. to znaczącypostęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. dogrona zielonych autobusów dołączyło:
-
81 z napędem hybrydowym
-
63 elektrobusy;
-
2 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
W styczniu 2018 r. mamy już przełom i w tym miesiącu narynku pojawiło się aż 21 „zielonych” autobusów, w tym 10 hybryd i 11 pojazdów znapędem gazowym. Łącznie przekroczyły11% udział w rynku.
Liczba autobusów z alternatywnymi napędami rośnie wrekordowym tempie, dzięki unijnemu dofinansowaniu ale też dzięki ujętym wUstawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, zapisom o świadczeniulub zlecanie świadczenia przez jednostkisamorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udziałautobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tejjednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG”Branża motoryzacyjna”, edycja Q1/2018). Napęd elektryczny zaczyna zyskiwać corazwiększą popularność w Polsce. Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjnye-bus ogłosił także na początku 2018 r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu inapęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynkuautobusów.
Dynamiczny jak MINI
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce. O tym m.in. świadczą styczniowe wyniki, kiedyliczba rejestracji minibusów był wyższa niż w zeszłym toku osiągając poziom 81szt. To o 18 szt. więcej niż rok temu (+19,1%). Podobnie jak przed rokiem,sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupypojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik wtej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz,która w styczniu zarejestrowała 56 pojazdów, osiągając udział na poziomie69,1%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 23zarejestrowanych minibusów (28,4% udziałem w segmencie). Tak znacząca przewagaMercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wynikzapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nichpierwszy jest Mercus (22), następnie Auto-Cuby i Bus Factory po 6 szt.Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano wWejherowie (17), Warszawie (9) i Pruszkowie (8).
Turystyczna moc
O ile w zeszłym roku segment turystyczny zaspał, tak w tymroku od samego początku mamy tutaj wysyp autokarowych rejestracji. W ostatnimmiesiącu zarejestrowano 23 fabrycznie nowe autobusy (+12 szt. / +109,1%). Tojeden z lepszych wyników w ciągu ostatnich 5 lat. Więcej było jedynie wstyczniu 2016 roku (32 szt.).Odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznychnie jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.
Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultatwyniósł 384 autobusów (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy(+39,4%) niż w 2015 r. Czyli co roku mamy kolejne turystyczne rekordy inajlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi wdynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowanajest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transportmiędzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynkuodgrywa coraz mniejszą rolę.
W turystycznym rankingu marek liderem podobnie jak w całymubiegłym roku jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 6 autokarów i wyprzedzateraz VDL i Scanię o 1 szt.. Na trzecim miejscu jest Setra (4).
Międzymiastowe na minusie
W styczniu kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnieniż w całym 2017 roku, znalazła się „na minusie”. W pierwszym miesiącu roku nieodnotowano żadnej rejestracji w tej grupie.
Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoriaodrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny zautobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.
Lista rankingowa marek
W styczniu zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polscepowyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (83), która swój sukceszawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 tonDMC), gdzie zarejestrowano 56 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałepojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (18) i turystycznego (6). Styczniowypoziom jest o 16 szt. wyższy niż przed rokiem (+23,9%), co zapewniło marceudział na poziomie 44,2% (-19,7 pkt proc.)
Drugie miejsce ma Solaris, który oferuje pojazdy wyłącznieod 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w styczniu aż 31miejskich autobusów (+675%), czyli o 27 szt. więcej niż przed rokiem, co takżeodbiło się na wzroście udziałów w rynku (+12,7 pkt. proc.) do poziomu 16,5%.
Trzecia kolejna marka z segmentu MINI, Ford (23), którydzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczemwśród minibusów. Liczba styczniowych rejestracji Forda jest wyższa niż przedrokiem (+14 szt. / +155,6%), co zapewniło firmie 12,2% udział w rynku (+3,7 pktproc.).
Czwarte miejsce to Autosan, który już dawno nie plasował siętak wysoko w sprzedażowych rankingach. Firma z Sanoka ma na swoim koncie 15rejestracji miejskich modeli z serii Sancity. To świetny start polskiej marki wporównaniu do zeszłorocznego poziomu (+14 szt. / +1400%), co zapewniło firmie8% udział w rynku (+7 pkt. proc).
Na koniec warto zauważyć, że w styczniu 2018 r. wzrósł udział autobusów, które powstały wkrajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie miejskim, gdziefirmy produkujący swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację. Wefekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósłdo 53 szt. i 28% udział. Dla porównaniaw styczniu 2017 r. było to zaledwie 6 szt. i 5,7% udział.
Mamy nadzieję, że w 2018roku – dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusymiejskie – ten wskaźnik ulegnie dalszej, znaczącej poprawie. Przypomnijmy, że w2017 r. zarejestrowano tylko 602 autobusy pochodzące z polskich fabryk (26,2%).Jeżeli jednak do tego rezultatu doliczyć 614 zabudów z klasy MINI, którepostały w zakładach takich firm jak:Mercus, CMS-Auto, Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus,Polster czy Automet, to wówczas możemy powiedzieć, że ponad połowa sprzedawanychw Polsce autobusów jest też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiempojazdów osobowych czy ciężarowych, oznacza to świetny wynik.
„