Polski rynek nowych autobusów w październiku (01-10.2014)

infobus
14.11.2014 17:43
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu 10 miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1214 nowych autobusów, w tym tylko jeden o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest zdecydowanie lepszy od zeszłorocznego poziomu o 283 pojazdy (+30,4%). To oznacza, że autobusy są na fali wznoszącej i ostatnie miesiące były dla branży bardzo pracowite. Wysokie słupki sprzedaży utrzymują się od marca (z wyjątkowym spadkiem w czerwcu) i na ogół towarzyszy im wysokie tempo wzrostu. Najnowsze dane pokazują, że polski rynek dysponuje w tym roku sporym potencjałem i po słabszym czerwcu, kiedy zakupiono 88 autobusów, mamy serię wyników powyżej 100 szt. miesięcznie. Najlepszy jak na razie był lipiec, kiedy zarejestrowano 178 pojazdów. Z każdym miesiącem sprzedaż autobusów stopniowo obniża swój poziom i we wrześniu zarejestrowano już 106 autobusów, a w październiku –102 szt. Spodziewamy się, że taki poziom utrzyma się do końca roku.
Przyśpieszenie odnotwane w II połowie roku zawdzięczamy pozytywnym wynikom we wszystkich segmentach funkcjonalnych autobusowego rynku –przede wszystkim jednak odbiorom miejskich pojazdów. W lipcu były to duże kontrakty marek AMZ-Kutno i Mercedes-Benz dla Krakowa, z kolei w sierpniu poziom sprzedaży podniosły dostawy Solbusa dla Bydgoszczy oraz Solarisa dla Wrocławia, Częstochowy i Gliwic. Wrzesień to przede wszystkim kontynuacja kontraktu wrocławskiego, bydgoskiego, krakowskiego oraz kontynuacja odnowy taboru przez takie miasta jak: Radom, Siedlce i Stargard Szczeciński. Październik to kolejne autobusy dla Wrocławia, Poznania, Częstochowy, a także dla Opola i Koszalina. Wysokiej dynamice w segmencie miejskim towarzyszy wysoki popyt na autobusy MINI, który częściowo wynika z dofinansowania zakupów przez PFRON w ramach programu wyrównywania różnic pomiędzy regionami. Także segment autokarów utrzymuje wysoką nadwyżkę nad wynikami ubiegłorocznymi. Została ona wypracowana już w I kwartale i dużo lepszym niż przed rokiem lipcu. Po słabszych ostatnich dwóch miesiącach III kwartału, w październiku autobusy turystyczne ponownie zanotowały dodatni bilans w porównaniu z wynikami sprzed roku, choć już na niskim poziomie. Dobra sytuacja panuje również wśród pojazdów międzymiastowych –przede wszystkim dzięki kontraktowi Autosanu na dostawę autobusów do przewozów pracowniczych oraz najnowszym zakupom autokarów brytyjskiej marki Plaxton. Podsumowując: na osiągnięty wzrost rejestracji zapracowały wszystkie segmenty. Czy zgrana współpraca segmentów MINI i miejskiego, które wypracowały razem blisko 75% tegorocznego wolumenu rynku spowoduje przekroczenie zeszłorocznego wyniku sprzedaży? Naszym zdaniem jest na to realna szansa. Aby osiągnąć ten poziom brakuje teraz 173 szt., co przy aktualnej kondycji dwóch strategicznych kategorii (MINI i miejskie) nie powinno być większym problemem. Wystarczy, że utrzymają poziom rejestracji z III kwartału br. Warto pamiętać, że w zeszłym roku październik był bardzo słaby, natomiast w listopadzie i grudniu zarejestrowano razem aż 456 pojazdów! W tym roku nic nie zapowiada tak widowiskowego finiszu –najważniejsze miejskie kontrakty, jakie czekają nas jeszcze w tym roku to końcówka dostaw dla Wrocławia oraz realizacja zamówień m.in. Łodzi (40), (Warszawy (25), Olsztyna (18) i Torunia (6). Ponadto Autosan zamknie pierwszą partię pojazdów do przewozu pracowniczych dla KGHM, a Mercedes-Benz dostarczy kolejne ambulanse do poboru krwi. To razem daje ok. 140 autobusów miejskich, międzymiastowych oraz turystycznych. Dodając do tego ok. 90 minibusów (przy tegorocznej średniej wynoszącej 45 szt. miesięcznie) daje to prognozę na dwa ostatnie miesiące bieżącego roku na poziomie ok. 230 szt. W efekcie cały rynek powinien osiągnąć liczbę rejestracji na poziomie ok. 1450 szt., czyli o 4% więcej od zeszłorocznego rezultatu. Czy te prognozy się spełnią –o tym przekonamy się pod koniec grudnia, kiedy wszystkie zamówione pojazdy powinny dotrzeć do swoich odbiorców.
 
 
Polski rynek nowych autobusów w październiku (01-10.2014)
 
Dynamiczny jak MINI
Segment autobusów MINI umacnia swoje znaczenie w autobusowej branży i w październiku po raz kolejny wyprzedził dotychczas strategiczną dla polskiego rynku kategorię pojazdów miejskich. Tego typu autobusy są zdecydowanie najchętniej kupowane przez polskich przewoźników w tym roku. W październiku nabyli oni 45 minibusów wobec 46 w analogicznym okresie 2013 r. i 44 szt. w ubiegłym miesiącu. To pokazuje z jednej strony stabilną koniunkturę w tym segmencie, jak i ogromny potencjał tej kategorii. W tym roku sprzyja jej szczególnie dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym roku zarejestrowano 458 minibusów (+37,7%) i to w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (373 szt.). Zapewniło to niemieckiemu producentowi zarówno wysoki udział w tym strategicznym segmencie na poziomie aż 81,4% (!), jak i tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Daleko za Mercedesem uplasowały się takie marki jak: Ford, Renault i VW. W tym peletonie producentów cały czas dochodzi do zmian na liście rankingowej. We wrześniu i październiku wysoko awansowała marka Ford, która od początku roku zarejestrowała aż 25 minibusów z najnowszej serii Transit i tym samym zajęła drugie miejsce w rankingu. Patrząc na tegoroczne wyniki przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI, to na pierwszym miejscu znajduje się aktualnie Mercus (105), a następnie Auto-CUBY (58), CMS Auto (49) i Automet (31), który jeszcze jeden autobus zbudował w segmencie autokarów. Najwięcej pojazdów zabudowanych przez tego typu firmy zarejestrowano w Wejherowie (52), gdzie znajduje się zagłębie produkcyjne minibusów w Polsce oraz w Warszawie (40) i Krakowie (22).
Miejskie w wakacyjnej ofensywie
W trakcie tegorocznych wakacji segment autobusów miejskich umocnił przewagę nad zeszłorocznym skumulowanym wynikiem sprzedaży. W październiku polscy przewoźnicy zakupili 42 pojazdy wobec 23 szt. w analogicznym okresie 2013 r. W efekcie skonsolidowany poziom rejestracji w tej kategorii osiągnął poziom 434 szt., czyli o 87 szt. więcej niż rok wcześniej (+25,1%). W ostatnim miesiącu najwięcej miejskich autobusów odebrał ponownie Wrocław (23). Z kolei sierpień zdecydowanie należał do Bydgoszczy a lipiec –do Krakowa. Ponadto w październiku najnowsze pojazdy zawitały m.in. do takich miast jak: Kraków, Częstochowa, Poznań, Opole i Koszalin. Po raz pierwszy wszystkie zarejestrowane w październiku autobusy miejskie spełniały już normę Euro VI. Najwięcej tak ekologicznych autobusów ma aktualnie Kraków, a kolejne miejsca w tym „zielonym”rankingu zajmują: Wrocław, Jelenia Góra, Częstochowa, Radom i Bydgoszcz. Pod względem udziału w rynku poszczególnych marek, to po 10 miesiącach br. pierwsze miejsce zajmuje tutaj Solaris (195) z udziałem 45% w tej części rynku. Wiceliderem wśród autobusów miejskich –przede wszystkim dzięki realizacji zamówień na 47 szt. dla Warszawy i 35 szt. dla Bydgoszczy –został Solbus (85 szt). Stawkę najważniejszych miejskich graczy zamyka Mercedes-Benz (47), który awansował na trzecią pozycję dzięki realizacji kontraktu dla Krakowa.
 
Polski rynek nowych autobusów w październiku (01-10.2014)
 
Turystyczne inwestycje
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów –także już z normą Euro VI (73% udz.) –odnotowaliśmy również w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on wysoką dynamikę sprzedaży. W ciągu 10 miesięcy 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 207 autokarów, czyli o 43 szt. więcej niż przed rokiem (+26,2%). Dzięki zwiększonej sprzedaży w październiku ponownie odnotowujemy tutaj rosnącą dynamikę sprzedaży. Liczba 7 zarejestrowanych autokarów w październiku to poziom jak najbardziej adekwatny do tej poru roku i jednocześnie wyższy niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku. Warto podkreślić, że przekroczony poziom 200 autokarów mówi o dużych możliwościach inwestycyjnych polskich przewoźników. Uzyskany rezultat jest imponujący, biorąc szczególnie pod uwagę brak większych wydarzeń wymuszających taborowe zakupy (jakim było np. EURO 2012). Tegoroczny wynik to przede wszystkim efekt zakupu kilkudziesięciu autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów tej marki zgodnych z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych, które także spełniają wcześniejszy standard emisji spalin. Z kolei w II kwartale i lipcu poziom sprzedaży autokarów wzmocniły pojazdy już z normą Euro VI. Flotowe przygotowania przed tegorocznym sezonem letnim –z ekologicznymi normami w tle –zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. Dzięki tym zakrojonym inwestycjom mamy szansę zbliżyć się do rekordowego wyniku z 2012 r., kiedy w Polsce zrejestrowano 250 autobusów turystycznych. Aktualnie zdecydowanym liderem w tej kategorii jest marka Mercedes-Benz (73), która odnotowała wysoki, 35-procentowy udział w rynku. Lidera gonią przede wszystkim dwaj producenci: Setra (39) i VDL (25). Pierwszy z nich należy (razem z Mercedes-Benz) do koncernu Daimler Buses, który łącznie ma ponad 50% udziału w polskim rynku autokarów.
Międzymiastowe na plusie
Kategoria autobusów międzymiastowych odnotowała w ciągu 10 miesięcy br. nieznacznie wyższy wynik niż przed rokiem. W okresie styczeń-październik zarejestrowano łącznie 91 szt. tego typu pojazdów, co oznacza wzrost sprzedaży o 9 egzemplarzy. Ten segment rynku bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych kontraktów na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Potwierdzeniem tej tendencji jest rejestracja w lipcu aż 19 autokarów brytyjskiej marki Plaxton Elite i, do których w sierpniu dołączył jeszcze jeden egzemplarz. Zostały one zakupione do obsługi ekspresowych połączeń międzymiastowych w naszym kraju. To zarówno pierwsze tego typu pojazdy na autobusowym rynku w Polsce, jak i Europie. Jeżeli sprawdzą się na naszych drogach, zapewne brytyjski koncern ADL (do którego należy marka Plaxton) rozpocznie ich szerszą sprzedaż na całym kontynencie. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (Low Entry). Tego typu pojazdy sprzedają w naszym kraju dwie firmy –czeski SOR i Iveco z pierwszymi niskowejściowymi egzemplarzami Crossway w wersji międzymiastowej. Lista rankingowa w tej kategorii przedstawia się następująco: pierwszy jest Autosan (28), który jesienią przekazał większe partie autobusów szkolnych dla gmin, a w październiku rozpoczął realizację dużego kontraktu na dostawę pojazdów do przewozów pracowniczych w okolicach Lubina. Dzięki temu strategicznemu zamówieniu (które również będzie kontynuowane w przyszłym roku) jest niemal pewne, że sanocki producent utrzyma pozycję lidera do końca roku. Drugie miejsce z liczbą 20 rejestracji ma wspomniany już Plaxton a kolejne czeski SOR (19).
 
Polski rynek nowych autobusów w październiku –ranking marek (01-10.2014)Polski rynek nowych autobusów w październiku –ranking marek (01-10.2014)
 
Lista rankingowa marek
Po 10 miesiącach 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali 506 pojazdów tej marki, co przełożyło się na jej udział w rynku na poziomie 42% (+2 pkt proc. w porównaniu z wynikiem w analogicznym okresie 2013 r.) Ten doskonały rezultat Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano już 373 pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy (o 106 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 81-procentowy udział w tym segmencie i jednocześnie zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy nadwoziowe, które sprzedały aż 306 szt. pojazdów zabudowanych na pojeździe Mercedes-Benz Sprinter. Ponadto Mercedes-Benz zarejestrował w naszym kraju jeszcze 133 autobusy o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości reprezentowały kategorię pojazdów turystycznych i miejskich. Dzięki tym wynikom niemiecka marka zajmuje drugie miejsce (za Solarisem) w zestawieniu powyżej 8 t DMC.
 
 
Polski rynek nowych autobusów w październiku –podział funkcjonalny(01-10.2014)Polski rynek nowych autobusów w październiku –podział funkcjonalny(01-10.2014)
 
 
Wracając do generalnej klasyfikacji to wiceliderem polskiego rynku autobusów została firma Solaris Bus &Coach z wynikiem 195 szt. Dzięki wakacyjnym dostawom miejskich pojazdów udział rynkowy polskiego producenta wzrósł do 16% (o 1 pkt. proc. więcej niż w ub.r.). Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Solbus (88) z udziałem 7% (+2 pkt. proc. w porównaniu z sytuacją sprzed roku), a na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (56), który zwiększył swoje udziały w rynku do 5% (w analogicznym okresie ub.r. był to poziom 1%). Te dwie ostatnie marki imponują swoją dynamiką sprzedaży . Pierwsza z nich zwiększyła dostawy do klientów dwukrotnie a druga pięciokrotnie. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy po 10 miesiącach br. zamykają marki: MAN, Setra, Autosan, Iveco, i AMZ-Kutno.