Polski rynek nowych autobusów w lutym 2015 r.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu dwóch miesięcy 2015 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 231 szt. nowych autobusów, wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik aż o 98 szt. wyższy niż rok wcześniej (+73,7%). To oznacza, że autobusy są cały czas na fali wznoszącej i mimo słabszego statystycznie wyniku odnotowanego w grudniu, imponują dobrą kondycją. O ile w styczniu wyniki ze względu na niską bazę do porównania ze stycznia ub.r. nie ilustrowały w sposób bezpośredni aktualnej sytuacji (pierwszy miesiąc 2014 r. charakteryzował się bardzo niskim poziomem sprzedaży, co wynikało z wprowadzenia z dniem 1 stycznia normy Euro VI i wcześniejszymi masowymi rejestracjami pojazdów), tak luty nie pozostawia złudzeń. Sprzedaż autobusów realnie rośnie. W drugim miesiącu br. zarejestrowano 84 pojazdy (o 5 szt. więcej niż rok temu +6,3%), w tym najwięcej MINI ?43 szt. (czyli aż o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+72%), co jest jednym z najlepszych miesięcznych wyników odnotowanych w tej kategorii w historii) oraz miejskich ?27 szt. (+ 7 szt. / +35%). Zdecydowanie słabiej niż rok temu zaprezentowały się autobusy międzymiastowe ?1 szt. (- 5 szt. / -80%) oraz turystyczne ?13 szt. (-15 szt. / –53,6%). Patrząc przez pryzmat ostatnich 6 lat to tegoroczny, lutowy poziom rejestracji jest poniżej średniej, która wynosi 89 szt. Wynik ten zdecydowanie zawyża rezultat z 2011 r., kiedy zarejestrowano aż 127 autobusów (głównie dla Warszawy, Poznania i Gdańska). Dodając jednak do tego świetny rezultat odnotowany w styczniu, otrzymujemy razem poziom 231 szt. i ponad 70% przewagę nad zeszłym rokiem. Jak długo utrzyma się ta dobra passa? Dowiemy się o tym już niebawem, kiedy rozpocznie się sezon przygotowań do turystycznego sezonu i na dobre ruszą zakupy nowych autokarów. To one są trzecią siłą napędową autobusowego rynku i mogą zarówno utrwalić panujący pozytywny trend, jak i go odwrócić.
W lutym 2015 r. kategoria autobusów miejskich przegrała z minibusami w walce o tytuł najważniejszego segmentu na rynku. W tym miesiącu zarejestrowano 27 szt. fabrycznie nowych miejskich pojazdów, czyli aż o 7 szt. więcej niż rok wcześniej (+35%). To kontynuacja pozytywnego trendu ze stycznia, ale już na zdecydowanie skromniejszą skalę. W lutym najwięcej autobusów miejskich w Polsce dostarczyła marka Solbus, która tym samym zakończyła realizację zamówienia dla MZA Warszawa na zakup łącznie 35 szt. przegubowych autobusów zasilanych LNG. W pierwszym miesiącu br. zarejestrowano ich 20 szt., a w drugim 15 szt. To jak na razie zdecydowanie największy kontrakt zrealizowany w tym roku. Kolejne miejsce pod względem liczby zakupionych pojazdów zajmuje Gdynia, która nie tylko wzmocniła swoją flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, ale także o 15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla. Stawkę najważniejszych miejskich odbiorców w 2015 r. zamyka Olsztyn (18 szt.) i Bydgoszcz (11 szt.). Pod względem udziału poszczególnych marek w miejskim segmencie w lutym br. pierwsze miejsce zajął Solaris (55) z udziałem 47,4%. Osiągnięty przez producenta z Bolechowa rezultat jest aż o 53 szt. wyższy niż w rok wcześniej. Wiceliderem w miejskiej kategorii ?wyłącznie dzięki realizacji zamówienia dla Warszawy ?został Solbus (35). Na trzecim miejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała 15 rejestracji i tym samym potwierdziła swoje aspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Biorąc pod uwagę jej aktualny portfel miejskich zamówień na ten rok (na poziomie ok. 117 szt.) ma na to ogromne szanse. Warto zaznaczyć, że początek br. obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Po raz pierwszy w Polsce w ciągu dwóch miesięcy zarejestrowano 50 gazowych autobusów ?15 szt. dla Gdyni (CNG) i 35 szt. dla Warszawy (LNG). Zapowiada się wyjątkowo ?zielony?rok.
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku. I tę tendencję doskonale widać w lutowych danych, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 43 minibusy, czyli o 18 pojazdów więcej niż przed rokiem (+72%). To najwyższy poziom odnotowany w lutym na przestrzeni ostatnich 6 lat. Zeszłoroczna średnia dla tego segmentu wyniosła ok. 46 szt., co oznacza, że sprzedaż minibusów dopiero się rozkręca. Podobnie jak przed rokiem, tak i w 2015 r. ten segment będzie wspierany przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w lutym zarejestrowała tutaj 32 szt. Najlepszy z konkurentów ?Ford ?sprzedał 7 minibusów. Łącznie od początku br. niemiecki producent sprzedał w tym segmencie 79 pojazdów, osiągając udział 83,2%. Daleko za Mercedesem uplasowały się inne operujące w tym segmencie marki jak: Ford czy Renault, Volkswagen lub Opel. Taka przewaga zapewniła wiodącej marce nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki od początku roku przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazł się Mercus (27), a następnie Automet (14) i Auto-CUBY (8). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Warszawie (19) i Wejherowie (13), gdzie znajduje się zagłębie produkcyjne autobusów MINI.
O ile autobusy miejskie i minibusy doskonale rozpoczęły rok, tak segment turystyczny znalazł się na ?minusie?. Łącznie w tym roku zarejestrowano 17 autokarów, podczas gdy w dwóch pierwszy miesiącach zeszłego roku ?40 szt. (-22 szt. / -55%). Dlatego można powiedzieć, że przewoźnicy na dobre nie rozpoczęli jeszcze przygotowań do nowego sezonu. Pamiętajmy jednak, że rok temu jeden z dalekobieżnych przewoźników odebrał partię 15 egzemplarzy autokarów Astromega TD927 Van Hool, a dwie firmy turystyczne znacznie przyśpieszyły swoje zakupy pojazdów spełniających jeszcze normę Euro V. To w efekcie spowodowało turystyczny opóźniony start w tegorocznej statystyce. Aktualnie pierwsze miejsce w tym segmencie zajęły Setra (5) i dość nieoczekiwanie razem z Volvo (5). Zeszłoroczny lider Mercedes-Benz jak na razie na trzecim miejscu.
Także kategoria autobusów międzymiastowych rozpoczęła rok 2015 od mniejszej liczby rejestracji niż przed rokiem. Polscy przewoźnicy zakupili łącznie trzy tego typu pojazdy, co oznacza spadek w porównaniu z zeszłym rokiem o 11 egzemplarzy (-78,6%). Ten segment bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Coraz ważniejsza staje się także możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów, jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (Low Entry). I właśnie trzy takie pojazdy marki SOR zostały zarejestrowane w tym roku w naszym kraju. Tym samym czeski producent zajął pierwsze miejsce na międzymiastowej liście rankingowej.
Lista rankingowa marek
Wyniki po dwóch miesiącach 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (83). Swój sukces zawdzięcza świetnym wynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 79 pojazdów Mercedesa tego typu One plus kilka autobusów turystycznych. Przełożyło się to na udział marki w całym rynku na poziomie 35,9% (-16 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Drugi w ogólnym rankingu Solaris wraz z pomyślną koniunkturą w segmencie pojazdów miejskich zdecydowanie poprawił swoją sprzedaż. Producent z Bolechowa zarejestrował łącznie 55 autobusów, czyli aż o 53 szt. więcej niż przed rokiem. To zapewniło firmie zdecydowanie wyższy udział w rynku i to aż o 22,3 pkt. proc. Trzecią pozycję ?podobnie jak w generalnej klasyfikacji za rok 2014 ?zajmuje Solbus (35 ) z udziałem 15,2% (+5,4 pkt. proc. w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Na czwartym miejscu uplasował się niemiecki MAN (15), który zwiększył swoje udziały w rynku do 6,5% (+5,7 pkt. proc.) Co warto podkreślić, wszystkie sprzedane w tym roku pojazdy marki MAN zostały wyprodukowane w fabrykach w Sadach i Starachowicach. Tym samym w styczniu i lutym uzyskaliśmy jeden z lepszych wyników w zakresie udziału w rynku autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To razem 107 szt. / 46,3% udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania ?w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów wyprodukowanych w Polsce (30,9%) , a w 2012 r. ?456 szt. (34%). Wzrost tego wskaźnika cieszy nas szczególnie.