Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek nowych autobusów – styczeń 2014 r.

infobus
14.02.2014 20:29
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W styczniu br. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 54 nowe autobusy w tym jeden do 3,5t. To wynik nieznacznie słabszy (-2 szt. / -3,6%) niż przed rokiem, co oznacza, że po rekordowym grudniu (z wynikiem 323 rejestracji) wracamy do poziomu obserwowanego na początku 2013 r. A przypomnijmy, że oscylował on znaczne poniżej analogicznych wyników z lat 2011 i 2012. W tej sytuacji zapowiada się powtórka zeszłorocznej dynamiki sprzedaży, kiedy po bardzo słabym początku rynek dopiero w połowie roku zaczął odnotowywać coraz lepsze wyniki, aby klasycznym, grudniowym rzutem na metę osiągnąć pozytywny bilans na poziomie +8,6%. Tak prawdopodobnie będzie wyglądała krzywa autobusowych rejestracji także i w tym roku, ale są pewne różnice. W 2013 r. czynnikiem napędzającym koniunkturę na rynku była wchodząca z dniem 1 stycznia 2014 r. norma Euro 6, która w znacznej mierze spowodowała grudniową kumulację rejestracji. W tym roku nadal będą sprzedawane autobusy z normą Euro 5 w ramach końcowej partii produkcji zaakceptowanej przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju. Nie będą to już więc rekordowe ilości, ale stosunkowo płaska fala, która będzie nam towarzyszyła przez prawie cały rok. Dodatkowym czynnikiem, który w tym roku może wywołać zwiększony popyt na autobusy –przede wszystkim miejskie –są listopadowe wybory samorządowe. Co cztery lata samorządowe spółki komunikacyjne wykorzystują ten moment, aby pokazać mieszkańcom swój nowy tabor. Zapewne w tym roku będzie podobnie. Nie przewidujemy skoku liczby rejestracji, gdyż za moment ruszają unijne projekty dofinansowujące zakup niskoemisyjnego taboru w komunikacji miejskiej, jednak krzywa sprzedaży powinna być stosunkowo wysoko na przełomie września i października.
Polski rynek nowych autobusów - styczeń 2014 r.Polski rynek nowych autobusów - styczeń 2014 r.
Czy biorąc więc pod uwagę ostatnie zakupy z normą Euro 5 i samorządowe wybory mamy szanse na koniec roku uzyskać podobny wynik niż w 2013 r., kiedy zarejestrowano łącznie 1389 autobusów? Będzie to niezwykle trudne zadanie. Zakładając, że poziom sprzedaży pojazdów MINI, międzymiastowych i turystycznych będzie na podobnym poziomie jak w 2013 r. (czyli łącznie ok. 800 szt.) to ostateczny rezultat będzie zależał od strategicznej dla polskiego rynku kategorii –autobusów miejskich. Jeżeli wszystkie ogłoszone na początku roku samorządowe przetargi na zakup nowego taboru (m.in. przez Wrocław, Jaworzno, Warszawę, Radom) zostaną zrealizowane w tym roku (wraz z opcjami dodatkowymi) to jest szansa na powtórzenie dobrego wyniku z zeszłego roku. Tym bardziej, że w 2014 r. samorządowe zakupy wydatnie wspomogą również prywatni operatorzy, wzmacniający swoje floty do obsługi pakietów linii m.in. w Krakowie, Bydgoszczy czy Lublinie. Pamiętajmy także, że w pierwszej połowie roku MZA Warszawa odbierze 47 szt. autobusów przegubowych, zakontraktowanych pod koniec 2013 r. Kolejny potencjalny sprzymierzeniec dobrego, tegorocznego wyniku to przeciągający się w czasie program Gazela, którego zadaniem jest dofinansowanie zakupu ekologicznego taboru. W połowie zeszłego roku do NFOŚiGW wpłynęła imponująca liczba wniosków, obejmujących zakup 362 hybrydowych autobusów miejskich. Ich łączna wartość to 643,6 mln PLN, a kwota przeznaczona na ich dofinansowanie to zaledwie 80 mln PLN. Jeżeli rozstrzygnięcie konkursu nastąpiłoby w I połowie br. to moglibyśmy spodziewać się w IV kwartale dodatkowego wzrostu rejestracji o ok. 40-50 autobusów. To na pewno pomogłoby osiągnąć stabilny, zeszłoroczny rezultat.
Polski rynek nowych autobusów - styczeń 2014 r.Polski rynek nowych autobusów - styczeń 2014 r.
Lista rankingowa marek
Analizując sytuację w poszczególnych segmentach funkcjonalnych warto zwrócić uwagę, że w styczniu br. najbardziej stabilnie prezentuje się kategoria MINI, gdzie odnotowaliśmy poziom rejestracji tylko o jeden autobus niższy niż przed rokiem (-1 szt. / -4,2%). Oprócz zakupów realizowanych przez prywatnych przewoźników, sprzedaż w tym segmencie wspomaga PFRON przyznając gminom dofinansowanie na zakup pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Cześć z nich obejmuje dostawy pojazdów jeszcze z normą Euro 5. Łącznie w styczniu br. zarejestrowano 23 minibusy –w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (20 szt.) Patrząc na ten wynik przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy to na pierwszy miejscu jest aktualnie firma AUTO-CUBY (6), a za nią MERCUS (4). Najwięcej autobusów klasy MINI do tej pory zarejestrowano w powiecie wejherowskim (7) i warszawskim (2).
Z kolei w segmencie miejskim w styczniu br. zarejestrowano łącznie 11 autobusów, czyli o 13 szt. mniej niż przed rokiem (-54,2%). Odnotowany spadek to efekt kumulacji rejestracji pojazdów w grudniu, kiedy obowiązywała jeszcze norma Euro 5. Przy tak małym wolumenie nietrudno o zmianę na liście rankingowej. W styczniu nieoczekiwanym liderem w tej kategorii została czeska firma SOR (6 szt.), która zrealizowała dostawy swoich niskowejściowych pojazdów dla prywatnych firm rozpoczynających obsługę miejskich linii w takich miastach jak Elbląg czy Żary.
Coraz lepsza sytuacja panuje także wśród autobusów międzymiastowych. W styczniu br. zarejestrowano tutaj 8 pojazdów, czyli o 2 szt. więcej niż przed rokiem (+33,3%). Wraz ze wzrostem sprzedaży w tej kategorii zmienia się również jej struktura. Notujemy coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. I ten właśnie trend widać wyraźnie w styczniu, kiedy w segmencie międzymiastowym zarejestrowano aż 5 szt. autobusów Mercedes-Benz Tourismo. Tym samym niemiecka marka została liderem w tej kategorii. Za nią jest Autosan (który m.in. dostarczył pojazd dla szkoły straży pożarnej) oraz drugi producent z Sanoka –Automet, która zrealizowała dostawę autobusu doświadczalnego dla Politechniki Świętokrzyskiej.
Segmentem, który osiągnął w styczniu br. największy wzrost rejestracji jest kategoria autobusów turystycznych. W pierwszym miesiącu roku polscy przewoźnicy zakupili 12 autokarów, czyli aż o 10 szt. więcej niż przed rokiem (+500%). Tak dobry wynik to efekt rejestracji autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez czołowego, warszawskiego przewoźnika turystycznego w Polsce, który odebrał jedną z ostatnich partii autokarów zgodnych jeszcze z normą Euro 5. Dzięki tym zakupom Mercedes-Benz jest od początku roku liderem w tej kategorii. Drugie miejsce zajmuje marka Setra, a trzecie –VDL.