Polski rynek nowych autobusów – 07.2018
Na rynku nowych autobusów lipiec br. wypadł bardzo słabo iodnotowaliśmy 23,6% spadek r/r. Mimo to skumulowany od początku roku wynikprzekroczył 1600 sztuk i zmierza do ustanowienia nowego rekordu.
W lipcu 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 165nowych autobusów. To wynik o 51 szt. niższy niż rok wcześniej (-23,6%), kiedysprzedano 216 pojazdów. Mimo to skumulowany rezultat autobusowych rejestracjiosiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 7 miesięcy 2018 r.w Polsce sprzedano 1601 autobusów (+229 szt. / +16,7%), co jest najlepszymwynikiem na rynku autobusów o tej porze roku, od kiedy go monitorujemy. Torezultat porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłegoroku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1372 szt.
Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim zrealizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło stycznioweprzesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r.wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów.
Autobusowy lipiec
W siódmym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 165 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 51 szt. (-23,6%) niższy niżprzed rokiem. Lipcowy spadek, to przede wszystkim efekt niskiej liczbyrejestracji w segmencie autobusów miejskich, gdzie zarejestrowano w lipcuzaledwie 60 pojazdów (-58 szt. / -49,2%) wobec 118 szt. rok wcześniej, z czegonajwięcej w Krakowie. Sytuacja była stabilna w kategorii MINI, gdzie sprzedażzmniejszyła się o 1 szt. do 77 szt. (-1,3%) w porównaniu z sytuacją sprzedroku.
Z kolei „plusy” pojawiły się w dwóch kategoriach:
-
– autobusów międzymiastowych, która zamknęła lipiec nasolidnym plusie – z wynikiem 8 autobusów, czyli o 5 szt. więcej (+166,7%) niżrok wcześniej;
-
– autobusów turystycznych, gdzie po czerwcowym spadku mamyznowu wzrost. W lipcu zarejestrowano tu 19 autokarów, podczas gdy rok wcześniej17 szt. (+2 szt. / +11,8%);
Od początku roku
Mimo przeciętnych lipcowych wyników, polski rynekautobusów osiągnął w po 7. miesiącach 2018 r. wysoki, skumulowany poziom – 1601szt., co szczególnie widać poprzez porównanie z poprzednimi latami. Wanalogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano 1372 pojazdy, w 2016 r. – 1203szt., w 2015 r. – 1005 szt., a w 2014 r. zaledwie 859 szt.
Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotowaćw Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowegorynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowychpojazdów, czyli więcej o 310 szt. (+15,6%) niż rok wcześniej. Cały czasspodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek nakoniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempowzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekłada się na ok. 700 rejestracjiwięcej niż w ubiegłym, rekordowym roku.
To także oznacza zbliżenie się do niewyobrażalnej do tejpory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Aktualnie – po 7.miesiącach 2018 roku – mamy wysoki poziom sprzedaży, a spływające zamówienia wsegmencie miejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupyautobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy opublicznym transporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieśćwolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzoszybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jakna razie projekt tej ustawy jest konsultowany.Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusówzamkną się na zeszłorocznym poziomie.
Miejska ofensywa
W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowychrejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonałana tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, żezwycięzcą w tej rywalizacji zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie taprognoza się sprawdza i w styczniu, lutym, kwietniu, a przede wszystkim w maju iczerwcu, kiedy w tym segmencie panowało wyraźne ożywienie. Lipiec wypadł słabo,ale nie spowodował ujemnego bilansu w skumulowanym wyniku.
Łącznie w ciągu 7 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicyzakupili 592 nowe autobusy miejskie, czyli o 249 szt. (+72,6%) więcej niż przedrokiem. Wśród dostarczonych w styczniu pojazdów dominowały konstrukcje wbarwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu – Zielonej Góry, wkwietniu – Katowic, w maju ponownie Warszawy, w czerwcu Nowej Soli, a w lipcu -Krakowa. Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyła Warszawa (96).Drugie miejsce ma Wrocław, trzeci jest Kraków, a czwarty Rzeszów.
Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on wtym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 271 szt. sprzedanychpojazdów i udziałem na poziomie 45,8%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwiemarki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi ponad 40%.
Zielone autobusy
Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczyto jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusówturystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla inic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie.Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom iantysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze.
W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tymzarejestrowano:
-
– 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),
-
– 17 pojazdów z napędem hybrydowym
-
– 6 elektrobusów.
Z kolei w 2017 rokutakich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział wcałym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, któryprawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do gronazielonych autobusów dołączyło:
-
– 85 autobusów z napędem hybrydowym
-
– 63 elektrobusy;
-
-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażyrośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzienaprawdę „zielony”. W ciągu 7 miesięcy na rynku pojawiło się aż 133 szt.eko-autobusów, w tym aż
-
– 17 szt. elektrobusów,
-
– 91 szt. hybryd i
-
– 25 szt. pojazdów z napędem gazowym (CNG).
Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – głównie dzięki unijnemudofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawieo elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniuświadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiejpodmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanychpojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raportkwartalny PZPM/KPMG „Branża motoryzacyjna”, edycja Q1/2018). Warto pamiętać, żeswój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Takżetutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swójudział w polskim rynku autobusów.
Segment MINI
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 7 miesięcy 2018 r. liczba rejestracjiminibusów był nieznacznie niższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 624 szt.To o 16 szt. mniej niż rok temu (-2,5%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż wtym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdówprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównujeróżnice pomiędzy regionami.
Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik wtej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.
Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz,która od początku br. zarejestrowała tutaj 464 pojazdów, osiągając 74% udział.Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 106zarejestrowanych minibusów (17% udział w segmencie). Tak znacząca przewagaMercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wynikizapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nichpierwszy jest Mercus (187), następnie Auto-Cuby (57),Bus Factory (31), Warmiaki(23) i CMS Auto oraz Bus-Center (po 22). Najwięcej minibusów zarejestrowano wWejherowie (121) oraz Pruszkowie (60) i Warszawie (48).
Turystyczna moc
O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak zpoczątkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który mocnoprzyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem(-12,8%), natomiast w maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%),a czerwcu kolejny spadek (-26,1%). Lipiec to już zdecydowane zwolnienieturystycznych obrotów i lekki wzrost – do poziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%).Tym samym tegoroczna krzywa sprzedaży przypomina wypłaszającą się falę. Łączniew tym roku zarejestrowano już 321 fabrycznie nowych autokarów (-27 szt. /-7,8%). Mimo marcowej, kwietniowej i czerwcowej korekty jest to drugi najwyższyrezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w zeszłym rokurekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnimsłowem tej kategorii.
Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultatwyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas był to poziom o 98 szt.wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordyi najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrychwyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przedewszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, żeregularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował okondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.
W turystycznym rankingu producentów liderem jestMercedes-Benz, który zarejestrował 88 autokarów. Druga jest Setra (54). Obie temarki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 44% udział w autokarowymrynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do Scanii a czwarte do MAN.
Międzymiastowe na minusie
W ciągu 7 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 45autobusów międzymiastowych, czyli o 4 pojazdy więcej niż przed rokiem (+9,8%).To efekt dobrych wyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, żeten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarównodostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej – w ramachzeszłorocznego kontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników. Drugiemiejsce ma Mercedes-Benz z modelami turystycznymi rejestrowanymi jakomiędzymiastowe.
Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoriaodrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny zautobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.
Lista rankingowa marek
Po 7 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowegorynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (678), która swój sukces zawdzięczaprzede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdziezarejestrowano 464 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Pozostałe strategiczne dlaMercedesa kategorie to segment miejski (110 ) i turystyczny (88). Skumulowanypoziom jest o 18 szt. wyższy niż przed rokiem (+2,7%), co dało marce udział napoziomie 42,4% (-5,8 pkt proc.).
Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestrujewyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłorocznywicelider rynku zarejestrował w tym roku 271 pojazdów (+13 szt. / +5%). Takdobre wyniki nie zapewniły polskiej marce utrzymania poziomu udziału w tejczęści rynku, który obniżył się do 16,9% (-1,9 pkt proc.).
Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nieplasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielkistylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 174 rejestracji (+248%), wtym 129 szt. autobusów miejskich i 41 szt. autobusów turystycznych. Tak dobrystart zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 10,9% (+7,2 pkt. proc).
Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyliFord (106), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transitstał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Fordajest nieznacznie niższa niż przed rokiem (-7 szt. / -6,2%), co przełożyło sięna 6,6% udziału w rynku (-1,6 pkt. proc.)
Na koniec warto zauważyć, że w lipcu ponownie wzrósł udziałautobusów, które powstały w krajowych fabrykach, dzięki wzmożonej sprzedażypojazdów miejskich. W ciągu 7 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w naszymkraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 484 szt., co przekłada się na30,2% udział we wszystkich rejestracjach. To można powiedzieć – trochę powyżejstandardowego poziomu. Dla porównania – w całym 2017 r. zarejestrowano 602autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że niemal co trzecirejestrowany autobus w Polsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.
Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdziefirmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację – tenwskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.
Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowująceminibusy wykonały 335 zabudów, które postały w zakładach takich firm jak: Mercus, CMS-Auto,Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus, Polster czy Automet.Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosiponad 50%. To oznacza, że przynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusówbyła też produkowana w naszym kraju.Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik imamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.
„