Polski rynek nowych autobusów 07.2015
Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu siedmiu miesięcy 2015 r. polscy przewoźnicyzarejestrowali łącznie 1022 nowych autobusów, niemal wszystkie o DMC powyżej3,5 t. To wynik o 159 szt. wyższy niż rok wcześniej (+18,4%). Mimo słabszegowyniku w lipcu, liczba autobusów zarejestrowanych od początku roku zachowujeznaczną przewagę nad zeszłorocznym poziomem. W ostatnim miesiącu na polskimrynku przybyło 91 nowych autobusów, czyli mniej o 87 szt. niż przed rokiem (-48,9%) i mniej o 110szt.(-54,7%) niż w czerwcu br..
Takznaczący spadek to efekt zrealizowania w lipcu 2014 r. dwóch dużych kontraktów? miejskiego dla prywatnego przewoźnika w Krakowie przez firmy AMZ-Kutno i Mercedes-Benzoraz międzymiastowego w postaci pierwszej dostawy autokarów Plaxton w Polsce. Wlipcu br. tak spektakularnych zamówień zabrakło i stąd taka różnica (-48,9%r/r)ale trzeba dodać, że wydania autobusów w ostatnim miesiącu i tak były znaczniewyższe o 36% i 38% niż np. w lipcu lat wcześniejszych – 2012 czy 2013.
W bieżącym roku w segmencie miejskim spadeko 61% r/r oznacza powrót do poziomu analogicznego miesiąca w 2013r. Wmiędzymiastowym -92%r/r przełożyło się na wydanie tylko 2 sztuk wobec 25 przedrokiem. Przy czym w latach 2012 i 2013 wydano w lipcu odpowiednio 4 i 9 szt..Wśród autobusów MINI lekkie przyhamowanie (-8,9% r/r) do 51 szt. wydaje się itak być dobrym rezultatem na tle wyników z wcześniejszych lat (29 czy 24).Ponadto letni okres zaznaczył się też w segmencie turystycznym (-58,3%). Wefekcie sprzedaż nowych autobusów w tym roku po okresie wysokiego wzrostu wmaju i czerwcu, w lipcu zapikowała w dół. Poprzednio spadek odnotowaliśmy wmarcu (-4,2%r/r) ale znacznie płytszy niż w lipcu. Natomiast łączny tegorocznyrezultat jest lepszy niż rok wcześniej. O ile miesiąc wcześniej wypracowanaprzewaga nad zeszłorocznym poziomem sprzedaży wynosiła 246 szt. (+35,9%), takteraz ? po siedmiu miesiącach br. ? zmniejszyła się do 159 szt., ale cały czasjest na plusie (+18,4%).
Segment po segmencie
Motoremnapędowym liczby autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzieliczba rejestracji po siedmiu miesiącach 2015 r. wyniosła 409 szt. (czyli o 96szt. więcej niż przed rokiem / +30,7%). Kolejne miejsce pod względem wolumenusprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając rezultat 296zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 32 szt. lepszy od zeszłorocznego(+12,1%). Lipiec przyniósł w miejskim segmencie zdecydowany spadek poziomusprzedaży. W ostatnim miesiącu zarejestrowano 27 szt. pojazdów wobec 69 szt. wzeszłym roku
(-60,7%), ale jest to poziom zbliżony do osiągniętego w jeszcze wcześniejszymroku (26 szt. w lipcu 2013r.). Można to potraktować też jako sezonowe wahnięciei cierpliwe czekać na tegoroczną realizację dużych kontraktów do polskich miast(Łódź i Warszawa). Swój impet stracił także segment autobusów turystycznych. Wlipcu polscy przewoźnicy zarejestrowali 10 autokarów (wobec 24 szt. przedrokiem / -58,3%%), co oznacza, że po świetnych wynikach od maja do czerwca (50-60szt)mamy lekki spadek turystycznej formy zresztą charakterystyczny dla tegomiesiąca roku. Jedynie w zeszłym roku dłuższe terminy dostaw autokarów z nowąwówczas normą Euro 6 spowodowały późniejsze zakupy (jeszcze w lipcu). Natomiastw tym roku wszystko odbywało się już normalnie i stąd to przyhamowanie. Łącznywynik w tej kategorii po siedmiu miesiącach to 236 zarejestrowanych autokarów(+23,6%). Poziom rejestracji w ostatnim miesiącu obniżyły także autobusymiędzymiastowe, które w lipcu br. osiągnęły bardzo niski poziom 2 szt. (wobec25 szt. przed rokiem). Tak słaba dynamika spowodowała, że ta kategoria ? jakojedyna w tym roku na rynku ? osiągnęła po siedmiu miesiącach negatywny bilansprzy skumulowanym wyniku 66 szt. (-7%).
Podsumowując? lipiec (w porównaniu do maja 168 i czerwca 201) okazał się dość słabymmiesiącem dla autobusowego rynku w naszym kraju. Natomiast patrząc na ostatnimiesiąc przez pryzmat ostatnich sześciu lat to tegoroczny lipiec (91 szt.),mimo wszystko nie był zły. Generalnie poziom z 2014 r., z którym cały czas sięporównujemy, był najlepszym w historii rynku (178), ale z kolei wcześniejszelata były już zdecydowanie słabsze. Dla porównania w lipcu 2013 r. zarejestrowano66 szt., a w 2012 r. ? 67 r. W efekcie skumulowany tegoroczny rezultat jestnajwyższy w historii. Mamy 1022 zarejestrowanych nowych autobusów, na co przedewszystkim zapracowały trzy segmenty ? MINI, miejski i turystyczny. Dlaporównania w latach 2011-2012, które były jednymi z najlepszych dla autobusów(duża alokacja środków unijnych plus przygotowania do EURO 2012), poziomrejestracji po siedmiu miesiącach był niższy i wyniósł odpowiednio 765 szt. i797 szt.
Jakdługo utrzyma się tegoroczna dobra passa? Dowiemy się o tym już niebawem, w IIIkwartale roku, kiedy nastąpi szczyt dostaw pojazdów miejskich. To one są drugąsiłą napędową autobusowego rynku i mogą zarówno utrwalić panujący pozytywnytrend, jak i go odwrócić. Z naszych prognoz wynika, że zebrany portfel zamówieńpozwoli utrzymać wypracowaną przewagę i świętować na końcu rokukilkunastoprocentowy wzrost na autobusowym rynku.
Dynamiczny jak MINI
Zroku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku.Akurat w lipcu mieliśmy po raz pierwszy przypadek, że tegoroczny poziomsprzedaży minibusów był niższy niż rok wcześniej (o 4 szt. / -8,9%), jednak niemiało to większego wpływu na skumulowany wynik. Łącznie po siedmiu miesiącach2015 r. zarejestrowano 409 szt. minibusów (o 96 szt. więcej niż rok temu+30,7%. Taki wynik daje tegoroczną średnią w segmencie MINI na poziomie ok.60 rejestracji miesięcznie. Dla porównania ? zeszłoroczna średnia dla tegosegmentu wyniosła ok. 44 szt., co oznacza, że w segmencie MINI mamy cały czasświetną koniunkturę. Podobnie jak przed rokiem, tak i w 2015 r. ten segmentwspiera mocno PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Odsamego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która tylko wlipcu zarejestrowała tutaj 40 szt. (w czerwcu 50 szt., w maju 55 szt., wkwietniu 47 szt. a w marcu 45 szt.) Natomiast łącznie od początku br. niemieckiproducent sprzedał w tym segmencie aż 316 pojazdów, osiągając udział 77,3%.Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 60zarejestrowanych minibusów (14,7% udziału w segmencie MINI). Za nim uplasowałysię inne operujące na tym rynku marki jak: Volkswagen, Opel i Renault. Takznacząca przewaga marki Mercedes-Benzzapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategoriiMINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki odpoczątku roku przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazł się Mercus (101), a następnie CMS Auto (36),Auto-CUBY (33) i BUS-PRESTIGE (25). Najwięcej pojazdów zabudowanych przezkrajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (63) i Warszawie (50).
Miejska strategia
Wlipcu 2015 r. kategoria autobusów miejskich ponownie przegrała z minibusami wwalce o tytuł najważniejszego segmentu na rynku. W ostatnim miesiącuzarejestrowano 27 szt. fabrycznie nowych miejskich pojazdów, czyli aż o 42 szt.mniej niż rok wcześniej. Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowałyautobusy w barwach Wrocławia, Łomianek i prywatnych śląskich przewoźników zeŚląska. W efekcie słabej sprzedaży w lipcu miejskie autobusy zmniejszyły swojąprzewagę nad zeszłorocznym poziomem, ale cały czas są na ?plusie?. Łącznie wciągu siedmiu miesięcy br. zarejestrowano tutaj 296 szt. pojazdów, o 32 szt. (+12,1%)więcej niż rok wcześniej. Najwięcej nowych autobusów miejskich w tym rokutrafiło do Wrocławia, gdzie prywatna firma przejmuje obsługę kolejnych linii iinwestuje w pojazdy MAN i Solaris. Drugie miejsce zajmuje Warszawa, któraodebrała gazowe Solbusy oraz 10 elektrycznych egzemplarzy Solaris Urbino 12. Kolejne pozycję w rankingu mają Tychy (zkontraktem PKM Tychy na autobusy gazowe marki MAN) oraz Gdynia, która w tymroku nie tylko wzmocniła swoją flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, aletakże o 15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla.
Lideremw miejskim segmencie cały czas jest Solaris (119) z udziałem 40,2%. Na drugimmiejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała 83 rejestracje i tym samympotwierdziła swoje aspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Warto zaznaczyć,że początek br. obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Po razpierwszy w Polsce w ciągu siedmiu miesięcy zarejestrowano aż 92 gazowychautobusów ? 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),15 szt. dlaGdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 14elektrobusów – stołeczny przewoźnik odebrał 10 elektrobusów Urbino 12 electric,Jaworzno ? jeden Urbino 12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric, a Ursuszarejestrował swój elektryczny prototyp ? Ecovolt. Zapowiada się wyjątkowo?zielony? rok.
Turystyczny poślizg
Oile autobusy miejskie i MINI doskonale rozpoczęły rok, tak segment turystycznypoczątkowo znalazł się na lekkim ?falstarcie?. Od marca sytuacja ta zaczęła siępoprawiać, a w czerwcu mieliśmy decydujące przełamanie i wynik o 24 szt. wyższyniż przed rokiem (+126,3%). Z kolei w lipcu, w tym segmencie nastąpiła odwrotnasytuacja i odnotowaliśmy wyraźny spadek w porównaniu z zeszłym rokiem o 14 szt.(-58,3%). W ostatnim miesiącuprzewoźnicy zarejestrowali 10 autokarów, wobec 24 szt. przed rokiem. Jednakdodając do tego wyniki z maja (50), kwietnia (56) i marca (65) mamy razemświetny, skumulowany wynik ? od początku roku w Polsce zakupiono 236 fabrycznienowych autobusów turystycznych (+45 szt./ +23,6%), co biorąc po uwagę z roku na rok rosnący poziom rejestracji nowychautokarów oraz popyt na wtórnym rynku oznacza naprawdę dobry wynik. Dodatkowo otegorocznym potencjale turystycznej kategorii może świadczyć fakt, że w tymroku aż 23 autokary marki Mercedes-Benz zostały zarejestrowane jako pojazdymiędzymiastowe. Naszym zdaniem wypracowana w pierwszej połowie roku przewagaprzez turystyczną kategorię utrzyma się już do grudnia, a może się nawet takżezwiększyć, wraz z dynamicznym rozwojem regularnych połączeń krajowych.
Aktualniepierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajęła marka Mercedes-Benz (44), zanim druga marka koncernu Daimler Buses ? Setra (43). Łączny udział tych marekskupionych w jednym koncernie wynosi 32,6%. Za nimi jest Scania (42), którejnie tylko sprzyja zwiększony popyt na ekonomiczne konstrukcje typu Touring, aletakże korzysta z rosnącej popularności w naszym kraju autokarów częstozabudowywanych na podwoziach Scanii przez hiszpańską firmę Irizar. Autobusówmarki Irizar w segmencie turystycznym zarejestrowano od początku roku 33 codaje jej trzecią pozycję.
Międzymiastowe na minusie
Przezpoprzednie cztery miesiące także kategoria autobusów międzymiastowych odrabiałastraty, aby w lipcu znowu znaleźć się ?pod kreską?. W ostatnim miesiącu polscyprzewoźnicy zakupili zaledwie dwa takie pojazdy ? oba marki Autosan, co oznaczaspadek o 23szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (-92%). Odnotowany negatywnybilans to efekt potężnego zakupu w lipcu 2014 r. 19 szt. autobusów PlaxtonElite, co przy braku podobnych zamówień w tegoroczne wakacje skończyło sięmocnym spadkiem. Tym samym skumulowany wynik dla tej kategorii to 66 pojazdów(-11 szt / -7% w porównaniu do analogicznego do okresu sprzed roku). Segmentten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. poustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują gogłównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnezamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowychpołączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszytabor. Coraz ważniejsza staje się także możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży.Notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcjeMercedes-Benz Tourismo (23) czy PlaxtonElite i (19), jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdyLow Entry marki SOR). Tym samym to Mercedes-Benz został liderem w tejkategorii, na drugim jest brytyjski Plaxton, a na trzecim Autosan.
Lista rankingowa marek
Skonsolidowanewyniki po siedmiu miesiącach 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marceMercedes-Benz (385). Swój sukces zawdzięcza ona przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitejponiżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicy zarejestrowali 316 szt. minibusówniemieckiego producenta oraz 67 szt. autobusów międzymiastowych iturystycznych. To (plus jeden miejski pojazd) zapewniło marce udział w całymrynku na poziomie 37,7% (-7,8pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).Drugi w ogólnym rankingu Solaris wraz z coraz lepszymi wynikami zarejestrowałłącznie 119 autobusów, co zapewniło firmie udział w rynku na poziomie 11,6%(+1,6 pkt. proc.) Trzecią pozycjęzajmuje po raz pierwszy od wielu lat ? MAN (111), który dzięki miejskimdostawom z przeznaczeniem dla Wrocławia, Tych i Gdyni zwiększył swoje udziały wrynku do 10,9% (+7,3pkt. proc.). Czwarte miejsce ma Scania (61), która dziękiturystycznej ofensywie i miejskiemu kontraktowi dla Słupska zwiększyła swójudział w rynku o 4,4 pkt proc. do poziomu 6%. Piąty jest Ford (60), który jesttegorocznym czarnym koniem na autobusowym rynku. Dzięki rewelacyjnej sprzedażynowej generacji Transit, marka ta stała się ważnym graczem w kategorii MINI, ajej łączny udział w rynku to 5,9% (+5,2 pkt proc.) Na koniec warto zauważyć, żepo siedmiu miesiącach br. nieznacznie zmniejszył się udział autobusów, którepowstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt przyhamowania w segmenciemiejskim, gdzie krajowi producenci są najliczniej reprezentowani. W efekciepoziom polskich autobusów zarejestrowanych w kraju wyniósł 314 szt. / 30,7%udziału wśród wszystkich pojazdów. Dla porównania ? w całym 2014 r.zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów wyprodukowanych w Polsce (30,9%), a w2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że wraz kolejnymi dostawami autobusów miejskich(m.in. dla Warszawy i Łodzi) wskaźnik ten ulegnie poprawie.
„