Polski rynek nowych autobusów 06.2016 r.
W ciągu I połowy br. odnotowaliśmy w Polsce rekordowąsprzedaż 942 autobusów i to mimo bardzosłabych trzech ostatnich miesięcy. Przewaga wypracowana na początku roku całyczas topnieje, ale poziom sprzedaży jest cały czas na satysfakcjonującympoziomie.
W okresie styczeń ? czerwiec br. krajowi przewoźnicyzarejestrowali łącznie 942 nowe autobusy ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. Towynik o 27 szt. wyższy niż rok wcześniej (+3,0%) i jednocześnie najlepszywynik nie tylko w perspektywie ostatnichlat, ale również od czasów prosperity przed kryzysem 2009. Natomiast wartozauważyć, że w kwietniu br. różnica skumulowanego poziomu rejestracji odpoczątku br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. wynosiła aż +115 szt.(+20,9%). Teraz – po trzech słabych miesiącach – wypracowana przewaga zmalałado zaledwie 27 szt. (+3,0%). Czy to oznacza, że czerwiec zamknie dotychczasowąskumulowaną nadwyżkę nad wynikami z ub. roku narynku autobusów w Polsce? Raczej nie, natomiast podkreślmy – sprzedażjest cały czas na wysokim poziomie, który jest stabilny i porównywalny zzeszłym, rekordowym wynikiem, kiedy zarejestrowano aż 1742 autobusy.
Odnotowana w I połowie br. liczba zarejestrowanych autobusów(942 szt.) jest najwyższa na przestrzeni pięciu ubiegłych lat. Zbliżonerezultaty odnotowaliśmy tylko po 6 miesiącach w 2015 r. (915 szt.) i 2012 r.(730 szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnej kondycji segmentuturystycznego. O tej porze roku podobnego wyniku (303 szt.) nigdy nieodnotowaliśmy w historii tej kategorii. Z tym rezultatem może korespondowaćtylko wynik z 2012 r. (uzyskany dziękipopytowi na autokary obsługujące EURO 2012), kiedy w ciągu I połowy rokuzarejestrowano 198 autokarów. Jednak same autobusy turystyczne nie utrzymajądobrej koniunktury na całym rynku, dlatego przy stabilnych wynikach minibusów,słabym rynku międzymiastowym i minusowej sprzedaży autobusów miejskich, caławypracowana przewaga w tym roku zaczyna topnieć. I to dosyć szybko.
Autobusowy czerwiec
W szóstym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 158 szt.fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., w marcu? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., a w maju – 120 szt.), co oznacza wynik o 42szt. (-21%) niższy niż przed rokiem. Mimo to i tak jest to jeden z lepszychczerwcowych rezultatów osiągnięty w historii polskiego rynku autobusów. Lepszerezultaty mieliśmy tylko w 2015 r. (200 szt.), a wcześniej w latach 2007 ?2008.
Na szczęście tegoroczny czerwiec wypadł zdecydowanie lepiejniż maj, kiedy mieliśmy „minusy” we wszystkich kategoriachfunkcjonalnych. Teraz negatywny bilans odnotowaliśmy tylko wśród pojazdówmiejskich i międzymiastowych.”Plus” pojawił się w segmentach MINI i turystycznym. To w tym rokustrategiczne kategorie dla autobusowego rynku w Polsce.
Mogą trochę niepokoić czerwcowe wyniki w segmencie autobusówmiejskich (-49 szt. / -62% w porównaniu do I połowy 2015 r). W całym miesiącuzarejestrowano 30 szt. autobusów (w tym 24 szt. marki Solaris), jednak naszymzdaniem w kolejnych miesiącach należy spodziewać się tutaj poprawy koniunktury.Podobny spadek odnotowaliśmy w czerwcu wśród autobusów międzymiastowych (-18 szt./ -85,7%), ale akurat ten segment zdążył nas do tego przyzwyczaić. Poziomtrzech rejestracji to tegoroczna norma.
W czerwcu ponownie pozytywnie wypadła kategoria turystyczna,gdzie po ujemnym bilansie w maju (-13 szt. / -27,1%) mamy teraz kolejny skok dogóry (+ 8 szt. / + 19%) do poziomu 50szt. Podobnie dobra sytuacja panuje w kategorii MINI. Jeszcze w majuodnotowaliśmy tutaj spadek o 6 szt. (do 71 szt.), a teraz poziom dostaw wzrósło 17 szt. (do 71 szt.).
Miejska strategia
W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ?po 6 miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 380 szt., a autobusymiejskie są w mocnej defensywie (229). Natomiast nieoczekiwanie do tejrywalizacji dołączył się segment turystyczny (303), który po raz pierwszy whistorii polskiego rynku pokonał pojazdy miejskie i awansował na drugiemiejsce.
Wracajmy jednak do miejskiego segmentu. W styczniu br.krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej (-6 szt. /-6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44 szt. /+200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt. (-18szt. / -56,3%), a w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%). Razem ? od początku roku? daje to wynik na poziomie 229 szt. ? czyli o 52 szt. mniej niż rok wcześniej(-18,5%).
Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat za okres styczeń-czerwiec pierwsze miejsce wmiejskim rankingu ma Warszawa, która na początku roku odebrała 40 przegubowychautobusów Solaris Urbino 18. Drugie miejsce to Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie odmarca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus, a kolejne miejsca zajmują miasta:Jaworzno (28) w ?barwach Olsztyna?, czwarte Poznań (20), a piąte Częstochowa(18), która zamknęła kontrakt na zakup gazowych hybryd wyprodukowanych przezSolbusa. Pierwsza część tego kontraktu zrealizowana została w grudniu (25),natomiast druga (15) plus trzy dodatkowo zakupione pojazdy z silnikami diesla wstyczniu 2016 r. Kolejną pozycję w rankingu zajmuje Gorzów Wlkp. ex aequo zLegnicą , a autobusy do obu tych miast dostarczył Solaris.
M.in. dzięki kontratakom dla Warszawy, Warbusa i śląskichprywatnych przewoźników liderem w miejskim segmencie po I połowie br. jestSolaris (164) z udziałem 71,6%. Skalę dominacji polskiego producentach w tejkategorii najlepiej oddaje fakt, że w lutym zarejestrowano tylko autobusywielkopolskiej marki (32), a w kwietniu na cztery zarejestrowane autobusy trzymiały logo zielonego jamnika. Z kolei w maju na 14 sprzedanych pojazdów ? 12wyprodukowano w fabryce w Bolechowie. Z kolei w czerwcu na 30 autobusów – 24były marki Solaris.
Kolejne miejsce w miejskim rankingu ? dzięki główniedostawom w marcu ? ma Scania (25) z udziałem 10,9%. Trzeci ze zbliżonym 10%udziałem, jest Solbus, który odnotował 23 rejestracje. Niemal wszystkie wstyczniu dzięki realizacji częstochowskiego kontraktu.
Warto zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupypojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i wwersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa.W czerwcu przybyły 4 autobusygazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach orazw Jaworznie jeden elektrobus. To pierwszy w historii polskiego rynkuelektrobus chińskiej marki Yutong, który jest aktualnie używany przez spółkęTauron Dystrybucja w celach demonstracyjno-testowych. Generalnie rosnąca liczba”zielonych” autobusów wskazuje na kontynuację eko-trendu z zeszłegoroku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNGhybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tegoprzewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku również nie powinno ichzabraknąć.
Stabilny jak MINI
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a w maju lekką korektę(71). W czerwcu ponownie w tej kategorii zagościł dodatni bilans (75), askumulowany wynik za okres styczeń-czerwiec osiągnął poziom 380 szt. (+22 szt./ +6,1%). Tegoroczna średnia dla tej kategorii wynosi 63szt., czyli nieznaczniewięcej niż w rekordowym, ubiegłym roku (60). Przypomnijmy, że tej kategoriicały czas sprzyja PFRON dotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami.
Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która od początku 2016 r. zarejestrowała tutaj 311 pojazdów, osiągając udziałna poziomie 81,8%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić sięrezultatem 49 zarejestrowanych minibusów (12,9% udziału w segmencie). Za nimuplasował się Opel, Renault, Volkswagen i Iveco.
Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (103), a następnie Auto-CUBY(39), Bus Prestige (26), CMS-Auto (21) i Automet (18). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (71)oraz Pruszkowie (51) i Grodzisku Maz. (21).
Turystyczna moc
O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samegopoczątku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), aw marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarówzaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przedrokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcu -49 szt. (+7 szt. / +16,7%) Razem daje toskumulowany wynik na poziomie 303 szt. (+93 szt. / +44,3%). Porównując czerwiecz majem i kwietniem widać wyraźnie, że ?turystyczne? przyspieszanie ponowniedało o sobie znać i na koniec okresu przedsezonowych wzmocnień utrzymałoskumulowany rezultat na bardzo wysokim poziomie. To najlepszy wynik w ciąguostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015 roku rekordowy poziomsprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatniesłowo autokarowego segmentu.
Dla porównania ? w całym 2015 r. zarejestrowano w Polscełącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów(23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i)zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla CentralnejEwidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, którezaklasyfikowano jako ?inne?. Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, coukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych. W tym roku mamy jużpoziom 307 szt., co oznacza, że szykuje nam się kolejny ?turystyczny? rekord.
W okresie styczeń-czerwiec br. prymat w tej kategoriizdecydowane należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu sześciu miesięcyzarejestrowała aż 122 autokary w wersji Tourismo z udziałem w rynku na poziomie40,3%. Za nim znalazła się Setra (56) ? druga obok Mercedes-Benz marka koncernuDaimler Buses – z świetnym wynikiemrejestracji. Stawkę najważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania(47), która aktywnie rozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typuTouring oraz VDL (36), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szersząrodziną Futura.
Międzymiastowe na minusie
Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się ?pod kreską?. Z kolei w lutym tensegment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusów markiMercedes-Benz). Podobnie było w marcu (-4 szt. / -50%) i w kwietniu (-6 szt. /-26,1%), kiedy też odnotowaliśmy tutaj najwięcej od początku roku rejestracji ?aż 17 szt. W maju zapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnegomiędzymiastowego pojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano tutajtrzy autobusy (Mercedes-Benz Tourismo), ale na tle zeszłego roku, kiedy Autosanzamknął kontrakt na pojazdy pracownicze dla KGHM-u, ten ostatni miesiąc wypadłtakże słabo (-18 szt. / -85,7%). Tym samymskumulowany wynik od początku roku wyniósł 29 szt. (-35 szt. / -54,7%).
Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści wjakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcejzakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite iMercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowane do obsługi osóbniepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresiepojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdyMercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferujązakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami doobsługi osób niepełnosprawnych oraz dwa modele SOR CN 12 o obniżonym poziomiepodłogi. Tylko cały czas poziom tych dostaw jest nie wystarczający do potrzeb.
Najlepiej w tym roku w tym segmencie radzi sobieMercedes-Benz (13) oraz Iveco (dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS ZielonaGóra).
Lista rankingowa marek
W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W czerwcu jestpodobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (447), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 311 szt. minibusów,niemiecki producent dołożył aż 136 szt. autobusów w pozostałych segmentach,przy czym głównie w turystycznym. To zapewniło marce udział w całym rynku napoziomie 47,5,% (+9,9 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).
Z kolei Solaris zarejestrował w okresie styczeń-czerwiecwyłącznie autobusy miejskie (164), co zapewniło firmie z Bolechowa udział wcałym rynku na poziomie 17,4% (+5,2pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzedroku) i niekwestionowany prymat w miejskim segmencie.
Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Scania (72). Szwedzkiproducent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategoriimiejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej(47).
Czwarte miejsce na liście rankingowej ma niespodziewanieSetra (58), która oferuje na naszym rynku zarówno pojazdy ekonomiczne, jak iklasy premium. To dodatkowo pokazuje tegoroczną siłę segmentu autokarów.Dodajmy, że w czerwcu br. niemiecki producent luksusowych autokarów pobił swójdotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.
Stawkę najważniejszych graczy w I połowie 2016 r. zamykaFord (49). Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko napojazdach o pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocnąkonkurencją dla polskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali dospecjalizacji w bardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).
Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników wsegmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusówwytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 220 szt. (23%).Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r.zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju wnajwiększej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jestnie najlepiej…
„