Polski rynek nowych autobusów – 05.2019
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W maju 2019 r. krajowiprzewoźnicy zarejestrowali łącznie 338 nowych autobusów.
To rezultat wyższy niż przed rokiem (+33 szt. / +10,8%), ado tego zdecydowanie wyższy niż wynik z kwietnia br., kiedy poziom rejestracjiosiągnął poziom 273 szt. Wiosenna ofensywa to przede wszystkim efektkorzystniejszej sytuacji w segmencie miejskim, natomiast pozostałe kategoriecały czas notują ujemny bilans. Wyjątkiem w maju był segment turystyczny, któryw ostatnim miesiącu osiągnął plus. Jeżeli będzie on rozwijał swoją ostatniąpomyślną passę, jak i segment miejski, to cały czas jest szansa, że w tym rokuautobusowy rynek ponownie osiągnie wysoki poziom sprzedaży – podobny jak przedrokiem, kiedy odnotowaliśmy 2706 rejestracji nowych autobusów.
Motorem pozytywnej, miejskiej dynamiki są unijne fundusze,które wspierają autobusowy rynek zarówno w ramach centralnego programu POIiŚ,jak i regionalnych – RPO i POPW. Znakiem charakterystycznym dla ubiegłorocznejsytuacji na rynku był fakt, że po raz pierwszy od kilku lat segment miejski wkońcu dogonił minibusy i ponownie stał się strategicznym segmentem dlapolskiego rynku nowych autobusów. W tym roku naszym zdaniem będzie podobnie.
Autobusowy maj
Po grudniowym gwałtownym spadku liczby autobusowychrejestracji, styczeń przyniósł rynkowi uspokojenie i stabilizację. Z kolei lutyi marzec to już całkowita zmiana nastrojów i „minusy” prawie wewszystkich kategoriach funkcjonalnych. To także niepokój o segment autobusówturystycznych, który jakby nie mógł „odtajać” na wiosnę. Na szczęściekwiecień i maj przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji – w dwóch strategicznychdla rynku segmentach: miejskim i turystycznym.
W maju polscy przewoźnicy zarejestrowali 338 nowychautobusów, czyli o 33 szt. więcej niż rok wcześniej (+10,8%). Jest to wynikzdecydowanie powyżej miesięcznej średniej z 2018r., która wyniosła 225pojazdów, jak i średniej z 2017 r., czyli 191 autobusów. To dobrze rokuje naprzyszłość. Przypomnijmy, że autobusowy rynek rozwija się w miarę upływu roku,a apogeum sprzedaży przypada na II połowę roku. Teraz mamy czas zbierania kontraktówi układania produkcji.
Zdecydowanie najlepiej w maju wypadła kategoria autobusówmiejskich, która – jak w każdym miesiącu od początku br. – zanotowała dodatnibilans. W tej kategorii sprzedano 172 pojazdy, czyli o 30 szt. więcej niż przedrokiem (+21,1%). Tak dobry wynik to m.in. efekt kontynuacji dostaw przez MANkontraktu warszawskiego na dostawę 110 autobusów CNG.
Plus mamy także w segmencie turystycznym, który w końcupokonał tegoroczną niemoc i wyraźnie odbił, notując sprzedaż na poziomie 77szt. To o 26 egzemplarzy więcej niż przed rokiem (+50,1%). Dodatni bilans marównież nieliczna kategoria pojazdów międzymiastowych, których zarejestrowano 5sztuk wobec 4 przed rokiem.
Minus odnotowaliśmy w kategorii MINI, gdzie liczbasprzedanych autobusów była o 18 szt. mniejsza niż przed rokiem (-17,8%).
Od początku roku
W ciągu 5. miesięcy 2019 r. na polskim rynku nowychautobusów zostało zarejestrowanych łącznie 1148 nowych autobusów (-43 szt. /-3,6%). Prawie wszystkie (poza 6 szt.) miały DMC powyżej 3,5 tony. W grupie od8 ton, w Polsce przybyło w br. 728 autobusów, czyli o 14 szt. mniej niż wanalogicznym okresie w ub.r. (-1,9%). Przypomnijmy, że w całym 2018 roku wPolsce sprzedano 1602 pojazdy o DMC od 8 ton, czyli o 367 szt. więcej (+29,7%)w skali roku. Oznaczało to wyraźne zwiększenie liczby rejestracji autobusów owyższej masie całkowitej i wniknęło bezpośrednio z hossy w segmencie miejskim.
W segmencie autobusów MINI czyli poniżej 8 ton,ubiegłoroczny wzrost (+47 szt.; +4,4%) nie był już tak dynamiczny, jak jeszczew 2017 r. (+23,2%). Dwa lata z rzędu utrzymała się w tej kategorii wysokaliczba rejestracji (pow. 1000 szt.). Cały czas zakładamy, że w br. rozkładtonażowy powinien być podobny do poprzedniego. W przyszłości w tym zestawieniuróżnicę mogą zrobić autobusy międzymiastowe, które teoretycznie po wejściunowej ustawy o transporcie publicznym mogą doprowadzić do mniejszej liczbyrejestracji w kategorii MINI.
W ogólnej klasyfikacji, w podziale na poszczególne segmenty,skumulowane wyniki po 5. miesiącach 2019 r. wyglądają następująco:
-
autobusy MINI – 420 szt. (-29 szt. / -6,5%);
-
autobusy miejskie – 515 szt. (+91 szt. / +21,5%);
-
autobusy międzymiastowe – 19 szt. (-13 szt. / -40,6%);
-
autobusy turystyczne – 193 szt. (-75 szt. / -28%);
-
autobusy szkolne – 0 szt.
Miejska ofensywa
Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkichautobusowych rejestracji w Polsce była kategoria MINI (1057), która wówczaswyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766) szt. Z kolei w 2018 rokuzwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie z wynikiem 1145 szt., copozwoliło zepchnąć segment MINI na drugie miejsce – z wynikiem 1104 szt. Naszymzdaniem ta tendencja utrzyma się także i w bieżącym roku, tym bardziej, żeczęść ubiegłorocznych dostaw dla polskich miast została przesunięta na początek2019 roku.
Potwierdzają to dane ze stycznia, kiedy w miejskiejkategorii zarejestrowano 92 autobusy, czyli o 16 szt. więcej niż rok temu(+21%), co pozwoliło już w pierwszy miesiącu roku utrzymać przewagę nadminibusami (84). Gorzej już było w lutym, gdzie sprzedaż autobusów miejskichspadła do poziomu 72 szt. Marzec, kwiecień i maj to już gwałtowny wzrostrejestracji – odpowiednio do poziomu 86, 93 i 172 szt.
W efekcie skumulowany wynik dla tej kategorii po 5.miesiącach to 515 szt. – wynik wyższy niż rok wcześniej o 91 szt. (+21,5%).
W tym roku najwięcej nowych autobusów miejskichzarejestrowały następujące przedsiębiorstwa:
-
MZA Warszawa – 60 szt.
-
MPK-Łódź – 59 szt.
-
GAiT Gdańsk – 46 szt.
Zielone autobusy
Przy okazji analiz danych CEP przygotowanych przez PZPM iJMK, o kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polscerejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razietylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak imiędzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to,żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskichoperatorów – głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast -takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.
W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:
-
19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),
-
17 pojazdów z napędem hybrydowym,
-
6 elektrobusów.
W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt.,co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacjimiejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:
-
85 autobusów z napędem hybrydowym,
-
63 elektrobusy,
-
2 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:
-
aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,
-
63 elektrobusy,
-
54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).
W ciągu 5 miesięcy 2019 r. na łączną sumę 515 wszystkichnowych autobusów aż 118 pojazdów miały eko-napęd (24% udziału). W podziale narodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:
-
31 elektrobusów
-
20 autobusów z napędem hybrydowym,
-
67 pojazdów z napędem gazowym (CNG).
Jak pokazują „zielone” dane, liczbazarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie- przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynkubędą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwachalternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostkisamorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udziałautobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tejjednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce -zobaczymy.
Dynamiczny jak MINI
Z roku na rok kategoria autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce. Po 5. miesiącach 2019 r. liczba rejestracjiminibusów była nieznacznie niższa niż rok wcześniej i wyniosła 420 szt. (-29szt. / -6,5%). To pokazuje, jak stabilny i przewidywalny jest ten segmentrynku.
Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jestmocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.
Od samego początku zdecydowanym liderem jest tutaj markaMercedes-Benz, która po 5. miesiącach br. osiągnęła rezultat 348 minibusów,osiągając ponad 83% udział. Najlepszy z konkurentów – Iveco – może pochwalićsię wynikiem 48 zarejestrowanych minibusów (11,4% udział w segmencie). Takznacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytułlidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.
Na te wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowującepojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (160), następnie Auto-Cuby,Bus-Center, Warmiaki, Bus Factory, CMS Auto, Polster i inni. Najwięcejminibusów zarejestrowano tradycyjnie w powiecie wejherowskim (78), a następniena Mazowszu – głównie w powiecie grodziskim (66).
Turystyczna moc
Patrząc na skumulowany wynik za 5. miesięcy 2019 r. widaćwyraźnie, że sytuacja w segmencie turystycznym odbiegała od normy. I toznacznie. W okresie od stycznia do marca dostawy autokarów wyniosły 39egzemplarzy – podczas gdy rok wcześniej – 115 szt. Na szczęście w kwietniu i wmaju kategoria ta powróciła do standardowej dynamiki. Tylko w majuzarejestrowano 77 autokarów, czyli prawie dwa razy więcej niż w trzechpierwszych miesiącach roku. To oznacza próbę nadgonienia zimowego zastoju, cojest bardzo pozytywnym sygnałem dla rynku. Oczywiście ten proces rozciągnie sięna kilka miesięcy, natomiast naszym zdaniem finalny poziom na koniec rokupowinien być zbliżony do wyniku z 2018 roku, czyli 368 fabrycznie nowychautokarów. Na razie – po 5. miesiącach – odnotowaliśmy w Polsce 193 rejestracjenowych autokarów (-75 szt. / -28%), czyli strata jest jeszcze spora, ale majowewyniki dają dużą nadzieję na dogonienie zeszłorocznego wyniku.
W turystycznym rankingu producentów liderem po 5. pierwszychmiesiącach br. jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 82 autokary, drugiemiejsce należy do MAN, a trzecie do VDL.
Międzymiastowe spowolnienie
W 2018 r. w naszym kraju sprzedano 70 szt. autobusówmiędzymiastowych, czyli o 14 pojazdów mniej niż w 2017 r. (-16,7%). W ciągu 5.miesięcy 2019 roku w tej kategorii mamy 19 sztuk, czyli o 13 egzemplarzy mniejniż przed rokiem (-40,6%).
Międzymiastowym liderem jest teraz marka Mercedes-Benz (7) zudziałem wynoszącym blisko 37% rynku, która rejestruje tutaj typowoturystyczne, wykorzystywane w komunikacji między polskimi miastami. Tuż za nimjest Iveco (6 szt.)
Skala zakupów w tej kategorii najlepiej oddaje, w jakiejsytuacji znajdują się regionalne przewozy w Polsce. Międzymiastowy segmentzasilają głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych orazkolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presjąekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraznowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych.Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporciezbiorowym spowoduje (w 2020 r.), że ta kategoria odrodzi się i będzie notowałapoziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi.
Lista rankingowa marek
Po 5. miesiącach 2019 r. zdecydowanym liderem autobusowegorynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (497), która zanotowała jednakspadek sprzedaży i udziałów (-25 szt. / -4,8% r/r udział -0,3 pkt proc.).Zdecydowanie najlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategoriiMINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 348 pojazdów z trójramiennągwiazdą i to ten segment pozwolił marce uzyskać 43% udział w całym rynku.
Na drugim miejscu mamy zaskakującą zmianę. W kwietniu br., ztrzeciego miejsca jeszcze miesiąc wcześniej, awansowała o jedną pozycję markaMAN, która w maju jeszcze bardziej umocniła się na tej pozycji. To efektrealizacji kontraktów na autobusy miejskie dla Warszawy, Nowego Sącza iCzęstochowy. Dokładając do tego dobrą sprzedaż minibusów (8) mamy nowego graczana podium z wynikiem 178 rejestracji (+29 szt. / +19,4%) i 15,4% udziałem (+1,5pkt proc.) .
Solaris – na trzecim miejscu – od początku 2019 rokurejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Producentz Bolechowa ma na swoim koncie 165 pojazdów, czyli dokładnie tyle samo co przedrokiem. Zapewniło to marce 14,4 udział (+0,3 pkt proc.) Dodajmy, że Solaris wklasyfikacji powyżej 8 ton DMC zajmuje drugą lokatę z 22,7% udziałem – za markąMAN (170 szt. i 23,4% udziału).
Czwarte miejsce na autobusowym rynku ma Iveco, którerealizując m.in. kontrakt dla ZG PKS Rzeszów wysoko plasuje się w sprzedażowychrankingach. Co warto podkreślić, Iveco ma wysokie, czwarte miejsce w segmenciemiejskim (43 szt.), co jest najlepszym rezultatem w historii obecności tejmarki na polskim rynku) oraz drugą pozycję w kategorii MINI (48). Łącznie markama na swoim koncie 97 rejestracji i zbliża się do 10% udziału w całym rynku(+40 szt. / +70,2% r/r / udział +1,8 pkt proc.)
Dodajmy, że w klasyfikacji od 8 t DMC, pierwsze miejsce odpoczątku 2019 ma MAN (170 szt.) z 23,4% udziałem, drugi jest Solaris (165 szt.)z 22,7% udziałem, a trzecie miejsce przypada Mercedes-Benz (149 szt.) i udziałponad 20%. Przed rokiem w analogicznym czasie pierwszy był Mercedes-Benz, drugiSolaris, a trzeci MAN.
Polska produkcja
Na koniec warto zauważyć, jak to wynika z naszej (PZPM iJMK) analizy danych o pierwszych rejestracjach, że po maju br. udziałautobusów, które powstały w krajowych fabrykach zwiększył się i wolumen jest nadobrym poziomie – głównie dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich,których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. Aktualny poziom to 375szt., co daje wysoki udział na poziomie 32% wobec 27% przed rokiem. Tak dobrydla polskiego przemysłu wskaźnik to przede wszystkim efekt rejestracjiautobusów miejskich, które są głównie produkowane w naszym kraju. Dlaporównania – w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanychautobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udział we wszystkichrejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%.
Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskiefirmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-CUBY, BUS Factory, BUS-Center,Warmiaki, CMS-Auto, Polster, Eurobus, Carpol, Bus Perfect, PC Invest, Automet,SprintCar czy Acbus i in.. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzeniarejestrowanych autobusów wynosi blisko 65%. To oznacza, że na każde 10sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowana lub zbudowana nasprowadzonym podwoziu, w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdówosobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że w 2019 roku gopowtórzymy.
Statystyczna oferta
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmyszeroki zbiór opracowań. To m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły nawww.jmk.org.pl. Zapraszamy!
„