Polski rynek nowych autobusów 04.2016 r.
W ciągu 4 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce rekordowąsprzedaż 664 autobusów i to mimo słabszego wyniku uzyskanego w kwietniu. Podoskonałym wyniku uzyskanym w 2015 r. (+18%) zapowiada się kolejny dobry rok.
W okresie styczeń ? kwiecień br. krajowi przewoźnicyzarejestrowali łącznie 664 nowe autobusy? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. Towynik o 115 szt. wyższy niż rok wcześniej (+20,9%) i jednocześnie najlepszywynik w perspektywie ostatnich pięciu lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy w2015 r. (549 szt.) i 2012 r. (518 szt.). Tak znacząca przewaga to efektrewelacyjnego startu segmentu turystycznego. O tej porze roku podobnego wyniku(218 szt.) nigdy nie odnotowaliśmy w historii tej kategorii. Z tym rezultatemmoże korespondować tylko poziom z 2012 r., kiedy w ciągu pierwszych czterechmiesięcy zarejestrowano 137 autokarów. Dodatkowo wynik z początku br. wspomogłyduże zamówienia na autobusy miejskie oraz stabilna sytuacja w kategorii MINI.Dodajmy, że żaden ze strategicznych segmentów w okresie styczeń-kwiecień nie odnotował spadku sprzedaży.
Autobusowy kwiecień
W czwartym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 152 szt.fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., a wmarcu ? 237 szt.), co oznacza wynik o 17 szt. (-10,1%) niższy niż przed rokiem.Mimo to i tak jest to jeden z lepszych kwietniowych rezultatów osiągnięty whistorii polskiego rynku autobusów. Nieznacznie lepsze rezultaty odnotowaliśmy2015, 2014 i 2012 r.
Kwietniowe obniżenie formy to pierwszy ?minus? w tym roku ilekka ?zadyszka? ? zapoczątkowanego jeszcze w październiku 2015 r. ?pozytywnego trendu na rynku, który zatrzymałspadek obserwowany w lecie ubiegłego roku. Mamy nadzieję, że to tylkochwilowa tendencja i wraz z realizacją miejskich kontraktów na rynek powrócidobra koniunktura.
Przypomnijmy, że po raz ostatni ujemny bilans na rynkuautobusów w Polsce odnotowaliśmy we wrześniu 2015 r. Rynkowy wyż objął swoimzasięgiem także zazwyczaj słaby styczeń br., kiedy odnotowaliśmy dobre wyniki(+18 szt. / +12,2%) oraz luty (+30 szt. / +37,5%). W marcu mieliśmy kolejnyskok do góry (+ 84 szt. / +54,9%), który przeszedł w kwietniu w lekki impas(-17 szt. / – 10,1%).
Kwietniowy niż to przede wszystkim efekt bardzo słabychwyników w segmencie autobusów miejskich (-28 szt. / -87,5%). W cały miesiącuzarejestrowano zaledwie cztery autobusy (w tym trzy marki Solaris ? dlaŁomianek i Włocławka). Lekką sensacją było zarejestrowanie czwartego jużautobusu marki Temsa przez spółkę KASP Kielce, która tradycyjnie przecieraszlaki nowym producentom w Polsce. Cały czas świetna sytuacja panuje wsegmencie turystycznym, gdzie w kwietniu odnotowaliśmy taki sam wynik jak przedrokiem ? 52 autokary. Na tak dobry rezultat złożyły się głównie kontrakty dlafirm obsługujących turystykę przyjazdową i wyjazdy okazjonalne.
Dobra sytuacja panuje także w kategorii MINI. W kwietniuprzy dużym wzroście (17 szt. / +27,4%) poziom dostaw osiągnął 79 szt.
Na koniec tej krótkiej analizy pozostaje nam segmentmiędzymiastowy, na którym zapanowało z kolei mocne ożywienie. W kwietniuzarejestrowano tutaj ?aż? 17 autobusów, w tym aż 10 marki Iveco. Włoski koncernpo dłuższej przerwie powrócił na rynek autobusowy w Polsce i zrealizował największyjednorazowy kontrakt na tego typu pojazdy w tym roku ? 10 pojazdówmiędzymiastowych typu Crossway. I to dla przedsiębiorstwa PKS. Do tego doszły takie autobusy jakMercedes-Benz Tourismo, pierwsza Setra z serii ComfortClass MD oraz premierowyautokar macedońskiej marki Sanos.
Miejska strategia
W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie
autobusy miejskie (696) i MINI (698). Po czterech miesiącachbr. prowadzi kategoria MINI ? 234 szt., a autobusy miejskie są w defensywie(185). Natomiast nieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segmentturystyczny (219), który po raz pierwszy w historii polskiego rynku pokonał wtym roku pojazdy miejskie i awansował na drugie miejsce. W styczniu przewoźnicyzakupili 83 miejskie autobusy (-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt./+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44 szt. / +200%), a w kwietniu zaledwie 4 szt.(-28 szt. / -87,5%). Razem daje to wynik na poziomie 185 szt. ? czyli o 15 szt.więcej niż rok wcześniej (+8,8%).
Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat za okres styczeń-kwiecień pierwsze miejsce wmiejskim rankingu ma Warszawa, która na początku roku odebrała 40 przegubowychautobusów Solaris Urbino 18. Drugie miejsce to Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie odmarca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus, a kolejne miejsca zajmują miasta:Jaworzno (28) w ?barwach Olsztyna?, czwarte Poznań (20), a piąte Częstochowa(18), która zamknęła kontrakt na zakup gazowych hybryd wyprodukowanych przezSolbusa. Pierwsza część tego kontraktu zrealizowana została w grudniu (25),natomiast druga (15) plus trzy dodatkowo zakupione pojazdy z silnikami diesla wstyczniu 2016 r. Kolejną pozycję w rankingu zajmuje Bydgoszcz (11), gdzie swojeautobusy dostarczył zarówno Solaris ( 4 szt. Urbino 12 i 3 szt. Urbino 18 dlaMZK Bydgoszcz), jak i Solbus (3 szt. SM 12 dla KDD Trans).
M.in. dzięki kontratakom dla Warszawy i Olsztyna liderem wmiejskim segmencie po czterech miesiącach br. jest Solaris (128) z udziałem69,2%. Skalę dominacji polskiego producentach w tej kategorii najlepiej oddajefakt, że w lutym zarejestrowano tylko autobusy wielkopolskiej marki (32), a wkwietniu na cztery zarejestrowane autobusy trzy miało logo zielonego jamnika.Kolejne miejsce ? dzięki marcowym dostawom ? ma Scania (25) z udziałem 13,5%.Trzeci jest Solbus, który w styczniu odnotował 22 rejestracje i cały czasutrzymuje ten poziom (udział 11,9%).
Warto także zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował wzakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Pulę 15 gazowych pojazdów (i wwersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. To kontynuacja eko-trendu zzeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, wtym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dlaCzęstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG).Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku również nie powinno ichzabraknąć.
Stabilny jak MINI
Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (47 szt. i 58szt.) to już w kwietniu mieliśmy mocno skok do przodu (79). Skumulowany wynikza okres styczeń-kwiecień osiągnął poziom 234 szt. (+11 szt. / +4,9%).Najnowszy rezultat idealnie wpisuje się w zeszłoroczną, miesięczną średnią dlatej kategorii (58). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czas sprzyja PFRONdotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych itym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami.
Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która od początku 2016 r. zarejestrowała tutaj 199 pojazdów, osiągając udziałna poziomie 85%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem23 zarejestrowanych minibusów (9,8% udziału w segmencie). Za nim uplasował sięOpel, Volkswagen i Renault.
Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (60), a następnie Auto-CUBY(20), Bus Prestige (16) i Automet (15). Najwięcej pojazdów zabudowanych przezkrajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (40) oraz Pruszkowie (33)i Grodzisku Mazowieckim oraz Olsztynie (po 11).
Turystyczna moc
O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samegopoczątku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu zarejestrowano w Polsce 32fabrycznie nowych autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%),w marcu aż 109 szt. (+54szt. / + 98,2%), natomiast w kwietniu uzyskano taki samwynik jak przed rokiem ? 52 szt. Razemdaje to skumulowany wynik na poziomie 219 szt. (+99 szt. / +82,5%). Porównująckwietniowe dane z marcem widać, że ?turystyczne? przyspieszanie wytraciło swójpoczątkowy impet, ale cały czas łączny rezultat jest na bardzo wysokimpoziomie. To najlepszy wynik w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowanyw zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie byłprzypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu.
Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie248 fabrycznie nowych autobusów turystycznych (+31 szt. / +13,6%), a 48autokary (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i)zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla CentralnejEwidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które MSWklasyfikuje jako ?inne?. Razem daje to potężną sumę 336 egzemplarzy, co ukazujerosnący potencjał polskich przewozów autokarowych. W tym roku mamy już poziom219 szt., co oznacza, że szykuje nam się kolejny ?turystyczny? rekord.
W okresie styczeń-kwiecień br. prymat w tej kategoriizdecydowane należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu czterech miesięcyzarejestrowała aż 112 autokarów w wersji Tourismo z udziałem w rynku napoziomie 51,1%. Za nim znalazła się Scania (33), która aktywnie rozpoczęła rokz ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL (24), który odnotowałrekordową sprzedaż wśród autokarów typu Futura, w tym pierwszy egzemplarz w pełni przystosowanydo przewozu osób niepełnosprawnych.
Międzymiastowe na minusie
Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym zeszłym roku 2015 roku, znalazła się ?pod kreską?. Z koleiw lutym ten segment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkieautobusów marki Mercedes-Benz). Podobnie było w marcu (-4 szt. / -50%) i wkwietniu (-6 szt. / -26,1%), kiedy też odnotowaliśmy tutaj najwięcej odpoczątku roku rejestracji ? aż 17 szt. Mimo to skumulowany wynik od początkuroku jest niższy niż rok temu i wynosi 26 szt. (-8 szt. / -23,5%).
Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. Wciągu ostatnich lat notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów(jak konstrukcje Plaxton Elite i Mercedes-Benz Tourismo) jak i autobusówlokalnych dostosowane do obsługi osób niepełnosprawnych. Początek bieżącegoroku potwierdza ten trend. W zakresie pojazdów o podwyższonym komforcie mamytutaj zarejestrowane pojazdy Mercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dlaosób starszych oferują zakupione w tym roku autobusy międzymiastowe IvecoCrossway z windami do obsługi osób niepełnosprawnych oraz dwa modele SOR CN 12o obniżonym poziomie podłogi.
Lista rankingowa marek
W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W kwietniu jestpodobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (321), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 199 szt. minibusów,niemiecki producenta dołożył aż 122 szt. autobusów międzymiastowych iturystycznych. To zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 48% (+6 pkt.proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).
Z kolei Solaris zarejestrował w okresie styczeń-kwiecieńwyłącznie autobusy miejskie (128), co zapewniło firmie z Bolechowa udział wcałym rynku na poziomie 19,3% (+5,6 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzedroku) i niekwestionowany prymat w miejskim segmencie.
Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Scania (58). Szwedzkiproducent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategoriimiejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej(33).
Czwarte miejsce na liście rankingowej ? po raz pierwszy wswojej historii – ma marka VDL (24). Holenderski producent osiągnął ten bardzodobry wynik bazując tylko na pojazdach turystycznych, co pokazuje jakipotencjał ma ten segment w tym roku.
Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt wysokich wyników wsegmencie turystycznym, gdzie firmy produkujący swoje pojazdy w Polsce mająnajskromniejszą reprezentację. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszymkraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 180 szt. (27,1%). Dla porównania tenrezultat cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r. zarejestrowanołącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016roku ? dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusymiejskie (produkowanych w naszym kraju w największej skali) ? ten wskaźnikulegnie zdecydowanej poprawie.
„