Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek nowych autobusów 03.2016 r.

infobus
21.04.2016 15:55

W I kwartale br. odnotowaliśmy w Polsce rekordową sprzedaż 512 autobusów, co zapewniło całemu rynkowi świetny start. Po doskonałym wyniku uzyskanym w całym 2015 r. (+18%) zapowiada się kolejny dobry rok.

W okresie styczeń ? marzec br. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 512 nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 132 szt. wyższy niż rok wcześniej (+34,7%) i jednocześnie najlepszy wynik dla analogicznego okresu w perspektywie ostatnich pięciu lat. Drugie w tym czasie, zbliżone do siebie rezultaty odnotowaliśmy w dobrym 2015 r. (380 szt.) i 2012 r. (358szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnego startu segmentu turystycznego. Podobnego wyniku (167 szt.) nie odnotowaliśmy jeszcze w historii tej kategorii. Z tym rezultatem może korespondować tylko poziom z I kwartału 2014 r. , kiedy zarejestrowano 89 autokarów. Dodatkowo wynik z początku br. wspomogły duże zamówienia na autobusy miejskie oraz stabilna sytuacja w kategorii MINI. Dodajmy, że żaden ze strategicznych segmentów w okresie styczeń-marzec nie odnotował spadku sprzedaży. Tym samym mamy kolejny miesiąc na ?plusie? i jednocześnie najlepszy ?zimowy? rezultat w perspektywie ostatnich pięciu lat.

Autobusowy marzec

W trzecim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 237 szt. fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt.), co oznacza wynik o 86 szt. (+57,0%) wyższy niż przed rokiem. Jest to najlepszy marcowych rezultatów w najnowszej historii polskiego rynku autobusów. Kolejny wynik odnotowaliśmy w marcu 2013 r. i był to poziom 166 szt.

Marcowa wysoka sprzedaż oznacza kontynuację ? zapoczątkowanego jeszcze w październiku 2015 r. ? pozytywnego trendu na rynku, który zatrzymał spadek obserwowany w lecie ubiegłego roku. Rynkowy wyż objął swoim zasięgiem także zazwyczaj słaby styczeń (+18 szt. / +12,2%) oraz luty (+30 szt. / +37,5%). Teraz mamy kolejny pik (+ 84 szt. / +54,9%) i pobity kolejny rekord.

Marcowy wzrost w br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników w segmencie autobusów turystycznych (+54 szt. / +98,2% r/r), czyli podobnie jak w lutym i styczniu. W tej kategorii zarejestrowano aż 109 pojazdów, a na tak dobry rezultat złożyły się głównie kontrakty dla firm obsługujących turystykę przyjazdową i wyjazdy okazjonalne.

Dobra sytuacja panuje także w kategorii pojazdów miejskich. W marcu przy dużym wzroście (44 szt. / +200%) odnotowaliśmy dostawy na poziomie 66 szt. ? głównie do obsługi Jastrzębia-Zdroju i Poznania. Na lekkim ?minusie? znalazła się kategoria MINI, która zamknęła marzec z wynikiem 58 zarejestrowanych pojazdów (-8 szt. / -12,1%). Na koniec tej krótkiej analizy pozostaje nam segment międzymiastowy, w którym zapanowała z kolei stagnacja. W marcu zarejestrowano tutaj ?aż? cztery autobusy ? za to wszystkie w bardzo ciekawych wersjach: dwa niskowejściowe autobusy SOR CN 12 dla Polkowic, premierowy MAN Lion`s Intercity i turystyczny Mercedes-Benz Tourismo.

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (698). Pierwszą połowę wygrały autobusy MINI a drugą miejskie i to z bardzo mocną końcówką. Podobnie sytuacja wyglądała w I kwartale br.: miejskie – 181 szt, MINI ? 155 szt. Natomiast nieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył teraz segment turystyczny (167), który awansował na drugie miejsce. Tego jeszcze nie było w historii autobusowego rynku.

W styczniu przewoźnicy zakupili 83 miejskich autobusów (-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), a w marcu już 66 szt. (+44 szt. / +200%). Razem daje to skumulowany wynik na poziomie 181 szt. ? czyli o 43 szt. więcej niż rok wcześniej (+31,2%)

Wśród dostarczonych w marcu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach sieci MZK Jastrzębie-Zdrój, gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus. Pod to zamówienie zakupiła ona 25 szt. autobusów marki Scania i 14 szt. marki Solaris. Drugie miejsce ma MPK Poznań, które wzmocniło swoją flotę poprzez zakup 20 szt. pojazdów marki Solaris.

Biorąc pod uwagę skumulowany wynik za okres styczeń-marzec pierwsze miejsce w miejskim rankingu ma Warszawa, która na początku roku odebrała 40 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18. Drugie miejsce Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus. Kolejne miejsca to Jaworzno (28) w ?barwach Olsztyna?, czwarte Poznań (20), a piąte Częstochowa (18), która zamknęła kontrakt na zakup gazowych hybryd wyprodukowanych przez Solbusa. Pierwsza część tego kontraktu zrealizowana została w grudniu (25), natomiast druga (15) plus trzy dodatkowo zakupione pojazdy z silnikami diesla w styczniu 2016 r. Kolejną pozycję w rankingu zajmuje Bydgoszcz (11), gdzie swoje autobusy dostarczył zarówno Solaris (4 szt. Urbino 12 i 3 szt. Urbino 18 dla MZK Bydgoszcz), jak i Solbus (3 szt. SM 12 dla KDD Trans).

Dzięki warszawskiemu i olsztyńskiemu zamówieniu liderem w miejskim segmencie po trzech miesiącach br. jest Solaris (125) z udziałem 69,1% (!). Skalę dominacji polskiego producentach w tej kategorii najlepiej oddaje fakt, że w lutym zarejestrowano tylko autobusy marki Solaris (32). Kolejne miejsce ? dzięki marcowym dostawom ? ma Scania (25) z udziałem 13,8%. Trzeci jest Solbus, który w styczniu odnotował 22 rejestracje i cały czas utrzymuje ten poziom (udział 12,2%).

Warto także zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Pulę 15 gazowych pojazdów (i w wersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. To kontynuacja ekotrendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy (CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku również nie powinno ich zabraknąć.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów (49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58 szt.), a skumulowany wynik za okres styczeń-marzec osiągnął poziom 155 szt. (-6 szt. / -3,7%). Tegoroczny średni miesięczny rezultat jest poniżej zeszłorocznej średniej dla tej kategorii (58), co może wynikać z braku zamówień dofinansowanych przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która od początku roku zarejestrowała tutaj 128 pojazdów, osiągając udział na poziomie 82,6%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 18 zarejestrowanych minibusów (11,6% udziału w segmencie). Za nim uplasowały się marki Opel, Volkswagen i Renault.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (43), a następnie Automet (13) oraz Auto-CUBY (11) i Bus Prestige (11). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w powiecie wejherowskim (29), pruszkowskim (12) i grodziskim (Grodzisk Maz.) (9).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie i MINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny zaimponował swoim zimowym przyspieszeniem. W styczniu zarejestrowano w Polsce 32 fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), natomiast w marcu aż 109 szt. (+54szt. / + 98,2%). Razem daje to skumulowany wynik na poziomie 167 szt. (+99 szt. / +145,6%). To najlepszy wynik w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu. Przypomnijmy, że w 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 248 fabrycznie nowych autobusów turystycznych (+31 szt. / +13,6%), a 43 autokary (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które MSW klasyfikuje jako ?inne?. Razem daje to potężną sumę 336 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych.

W tym roku prymat w tej kategorii zdecydowanie należy do marki Mercedes-Benz, która w ciągu trzech miesięcy zarejestrowała aż 89 autokarów w wersji Tourismo z udziałem w rynku na poziomie 53,3%. Za nim znalazła się Scania (24), która aktywnie rozpoczęła rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL (19), który odnotował rekordową sprzedaż wśród autokarów typu Futura, w tym pierwszy egzemplarz w pełni przystosowany do przewozu osób niepełnosprawnych.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych, podobnie jak w całej drugiej połowie 2015 roku, znalazła się ?pod kreską?. Z kolei w lutym wyszła na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusów marki Mercedes-Benz). Marzec to kolejny minus (-4 szt. / -50%), co bezpośrednio wpłynęło na skumulowany wynik od początku roku. W I kwartale w tej kategorii zarejestrowano łącznie 9 pojazdów, czyli o 2 szt. mniej niż przed rokiem (-18,2%).

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i Mercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdy Low Entry marki SOR). Początek bieżącego roku potwierdza ten trend w zakresie pojazdów o podwyższonym komforcie ? mamy tutaj zarejestrowane pojazdy Mercedes-Benz Tourismo oraz o obniżonym poziomie podłogi (dwa niskowejściowe modle SOR CN 12 dla Polkowic).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku w Polsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąć kolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W marcu jest podobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku aktualnie prowadzi marka Mercedes-Benz (223), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 128 szt. minibusów, niemiecki producenta dołożył aż 95 szt. autobusów międzymiastowych i turystycznych. To zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 43,6% (+1,7 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował w okresie styczeń-marzec wyłącznie autobusy miejskie (125), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w rynku na poziomie 24,4% (+5,2 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) i niekwestionowany prymat w miejskim segmencie.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Scania (49). Szwedzki producent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategorii miejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej (24).

Czwarty jest Solbus, który dzięki realizacji częstochowskich kontraktów zanotował wynik 22 autobusów (4,3% udziału / -4,9 pkt. proc.). To kolejny dobry początek roku polskiego producenta, który w zeszłym roku w tym samym okresie realizował dostawy dla MZA Warszawa na pojazdy przegubowe zasilane LNG.

Piąte miejsce na liście rankingowej ma VDL. Holenderski producent osiągnął tak dobry wynik bazując tylko na pojazdach turystycznych, co pokazuje jaki potencjał ma ten segment w tym roku.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie turystycznym, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najskromniejszą reprezentację. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł 175 szt. (34,2%). Dla porównania ten rezultat cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusy miejskie (głównie produkowane w Polsce) ? ten wskaźnik ulegnie poprawie.