Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek nowych autobusów 01-05.2013

infobus
14.06.2013 13:22
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Bieżący rok rozpoczął się dla autobusów nie najlepiej i nie widać oznak poprawy tej sytuacji. Po wyjątkowo słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie rynku niestety nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2012 r. Dodatkowo sytuację pogorszyły wyniki z kwietnia i maja. W tym ostatnim miesiącu polscy przewoźnicy zarejestrowali tylko 63 pojazdy, podczas gdy rok wcześniej –108 szt. Dodatkowo po raz pierwszy od dłuższego czasu w ciągu miesiąca nie zarejestrowano żadnego miejskiego autobusu w Polsce. W efekcie dwucyfrowe spadki odnotowały pojazdy miejskie i turystyczne. Wyjątkiem jest segment autobusów międzymiastowych, w którym sytuacja jest podobna jak w analogicznym okresie przed rokiem. Za taki stan odpowiedzialne są zeszłoroczne, duże unijne kontrakty na dostawy pojazdów miejskich. Mamy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie poprawie wraz z kolejnymi miesiącami. Na dogonienie zeszłorocznego wyniku nie ma szans, natomiast można zniwelować straty. Trzeba cierpliwie czekać na realizację dopiero co ogłoszonych przetargów przez polskie miasta, a jest ich całkiem sporo. Najważniejsze tegoroczne zamówienia to MOK-Łódź na 50 autobusów miejskich, a także dostawy dla MZA Warszawa (36 szt.), MPK Poznań (25 szt.), MPK Olsztyn (20 szt.), PKM Gliwice (20 szt.) czy MZK Opole (18 szt.) Czekamy też na przeciągający się odbiór przez Rzeszów 50 szt. „unijnych”autobusów miejskich, w tym 30 szt. gazowych modeli Mercedes-Benz i 20 szt. niskopodłogowych midibusów Autosana. Przed nami również ogłoszenie kolejnego zamówienia przez MZA Warszawa na 82 szt., który częściowo zostanie zrealizowany już w I kwartale 2014 r.
Polski rynek autobusów 01-05.2013
Podsumowując –tegoroczny miejski segment ewidentnie przespał początek roku, natomiast liczba zamówionych pojazdów zapowiada „gorącą”końcówkę roku i dopiero wtedy będziemy mogli jednoznacznie określić ile wynosi strata do zeszłorocznego wyniku. Coraz większym potencjałem dysponuje też segment turystyczny, gdzie przekroczyliśmy liczbę rejestracji powyżej 100 szt. To oczywiście znacznie mniej niż w zeszłym roku (-42%), ale wówczas popyt kształtowały inwestycje związane z EURO 2012 i budową od podstaw floty PolskiegoBusa. Teraz takich strategicznych wydarzeń brakuje, a mimo to polscy przewoźnicy imponują swoimi inwestycjami. Warto przypomnieć, że w latach 2009-2010 w całym roku sprzedawano rocznie ok. 110-120 autokarów. Teraz mamy 104 szt. (o 41,5% mniej niż przed rokiem), a przed nami jeszcze czerwiec, kiedy przewoźnicy odbierają jeszcze pojazdy przed wakacyjnym sezonem. Gdyby jeszcze dostępne dane CEP obejmowały także rejestracje wojskowych pojazdów –w tym m.in. do 60 szt. autokarów Scania-Irizar Century, które mają być do końca roku dostarczone dla polskiej armii –to statystycznie mielibyśmy szanse na dogonienie wyniku z 2012 r. i tym samym zniwelowanie „turystycznych”strat praktycznie do zera.
W maju spośród wszystkich segmentów najlepiej wypadła kategoria autobusów międzymiastowych, w którym zanotowaliśmy niemal identyczny wynik rejestracji jak w zeszłym roku –czyli 46 szt. Ten rezultat dogoniliśmy dzięki zakupom pojazdów do przewozów pracowniczych w grupie KGHM, a także inwestycjom firm komunikacji samochodowej. Coraz więcej przewoźników zaczyna inwestować w bardziej komfortowy tabor, który do tej pory mogliśmy spotkać na turystycznych trasach. Teraz takie autokary pojawiają się również na międzymiastowych połączeniach. I na koniec kategoria autobusów MINI, które zanotowały dobry początek roku i do lutego były „na plusie”. Niestety w marcu znacząco zmniejszyły wyniki i łącznie po pięciu miesiącach br. polscy klienci zakupili 144 egzemplarze, czyli o 14 szt. mniej niż przed rokiem (-9,7%). Najwięcej autobusów klasy MINI zarejestrowano w ciągu ostatnich pięciu miesięcy w powiecie wejherowskim, pilskim i w Warszawie. Powiat pruszkowski znalazł się na czwartej pozycji.
Polski rynek autobusów 01-05.2013
Lista rankingowa marek
Po pięciu miesiącach 2013 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 184 pojazdy. W tej grupie znalazło się aż 110 szt. autobusów kategorii MINI. I to zagwarantowało jej po raz kolejny prymat na krajowym rynku. W prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 99 szt., które zawdzięcza m.in. dostawom dla MPK Kraków, i MZK Bydgoszcz. Na trzecim miejscu uplasował się MAN (34), a czwarta jest Setra ex aequo z Autosanem (19).
Minęła prawie połowa roku a prezentowane liczby nie są imponujące. Mamy nadzieję, że w następnych miesiącach autobusowy rynek zacznie odrabiać straty do zeszłorocznego wyniku, który –przypomnijmy –nie był wcale rewelacyjny. W 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1279 autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,1%). Biorąc pod uwagę wyniki odnotowane przez rynek od początku roku i portfel nadchodzących zamówień spodziewamy się, że ten rok autobusy skończą na „minusie”. Negatywna tendencja na rynku utrzyma się do końca roku i strata może sięgnąć 15-20% w porównaniu do 2012 r. To oznacza liczbę rejestracji na poziomie ok 1000-1100 szt.