Polski rynek nowych autobusów 01-04.2014
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu czterech pierwszych miesięcy br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 472 nowe autobusy, w tym tylko dwa o dopuszczalnej masie całkowitej poniżej 3,5 t. Osiągnięty wynik jest lepszy od zeszłorocznego poziomu (+71szt. /+17,7%) i oznacza długo oczekiwane odbicie rynku. Przez cały pierwszy kwartał tegoroczna sprzedaż plasowała się na podobnym poziomie jak w 2013 r. i dopiero teraz, w efekcie zwiększonego popytu na pojazdy spełniające jeszcze normę Euro V, tegoroczny poziom rejestracji zaczyna wypracowywać swoją przewagę. Przypomnijmy, że od 1 stycznia obowiązuje w Unii Europejskiej wyższy standard emisji spalin Euro VI, jednak dzięki dopuszczeniem przyznawanym przez Ministerstwo Infrastruktury i Rozwoju na podstawie ubiegłorocznej sprzedaży, określone partie autobusów mogą być jeszcze sprzedawane z silnikami starszego typu. Nowe jednostki są bardziej skomplikowane technologiczne i droższe, dlatego też cały czas istnieje spore zainteresowanie pojazdami z normą Euro V. Ocenia się, że w ciągu czterech miesięcy br. ponad 50% rejestrowanych w naszym kraju nowych autobusów spełniało właśnie dotychczasową normę. Patrząc przez pryzmat poszczególnych kategorii, to standard Euro VI największą popularnością cieszą się w segmencie MINI, natomiast najmniejszą –wśród pojazdów międzymiastowych i miejskich. Tego typu autobusy można zobaczyć na ulicach Białegostoku, Krakowa, Jeleniej Góry i Gdyni. Podsumowując: osiągnięty wzrost rejestracji w kwietniu oczywiście bardzo cieszy, ale w perspektywie całego roku ta zaliczka może okazać się niewystarczająca, aby autobusowy rynek osiągnął pozytywny bilans. Pamiętajmy, że tylko w grudniu 2013 r. zrejestrowano aż 323 szt. pojazdów. I z tą zeszłoroczną „górką”autobusowy rynek będzie musiał się zmierzyć w II połowie roku.
Stabilny jak MINI
Segment minibusów sukcesywnie zwiększa swój udział w autobusowym rynku i po czterech miesiącach br. po raz pierwszy ta kategoria zdecydowanie wyprzedziła zarówno pojazdy turystyczne, jak i miejskie. Tylko w kwietniu br. polscy przewoźnicy zakupili 61 szt. tego typu pojazdów wobec 41 szt. w analogicznym okresie 2013 r. To pokazuje jak doskonała koniunktura panuje w tym segmencie, którą z jednaj strony napędzają ostatnie zakupy minibusów z normą Euro V, zaś z drugiej dofinansowanie PFRON do zakupów pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych. Łącznie w tym segmencie zarejestrowano 155 autobusów (+38,4%) –w zdecydowanej większości marki Mercedes-Benz (132 szt.) Patrząc na ten wynik przez pryzmat firm zabudowujących pojazdy, to na pierwszy miejscu jest aktualnie firma CMS-Auto (28), a następnie Mercus(24) i Auto-Cuby (21). Najwięcej pojazdów klasy MINI do tej pory zarejestrowano w Wejherowie (22) oraz w Krakowie (13), Warszawie (12) i Tychach (8).
Czas na turystykę
Zwiększoną liczbę rejestracji autobusów z normą Euro V możemy obserwować w segmencie pojazdów turystycznych. W ramach intensywnych, przedsezonowych inwestycji osiągnął on największy dynamikę sprzedaży spośród wszystkich rynkowych kategorii. W ciągu czterech miesięcy 2014 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie aż 130 autokary, czyli o 43 szt. więcej niż przed rokiem (+49,4%). Uzyskany wynik to efekt przede wszystkim rejestracji autobusów turystycznych marki Mercedes-Benz przez dwóch przewoźników turystycznych z rejonu Warszawy, którzy odebrali jedne z ostatnich autokarów zgodnych jeszcze z normą Euro V. Ponadto w lutym zarejestrowano 15 dwupokładowych autokarów Van Hool TDX27 Astromega dla polskiej sieci międzymiastowych połączeń ekspresowych. Z kolei w kwietniu br. poziom sprzedaży podniosły inwestycje krakowskich przewoźników (głównie w pojazdy marki MAN), a także opolskiej platformy przewozów międzynarodowych, która tradycyjnie kupuje autokary Setra. Te przedwakacyjne przygotowania –z normą Euro V w tle –zapewniły segmentowi autobusów turystycznych jeden z najlepszych rezultatów w historii. A to jeszcze nie koniec tegorocznych autokarowych inwestycji. Przygotowania do letniego sezonu osiągnęły swój kulminacyjny moment i kolejnej fali rejestracji autokarów spodziewamy się jeszcze w maju i czerwcu. Zdecydowane pierwsze miejsce ma tutaj marka Mercedes-Benz, która odnotował rekordowy udział 50% w rynku. Lidera goni Setra (18) oraz Van Hool (15) i VDL BOVA (15).
Miejskie pod kreską
Kwiecień okazał się całkiem dobry dla segmentu autobusów miejskich. Zarejestrowano 58 szt. tego typu pojazdów wobec 13 szt. w zeszłym roku, co zwiększyło poziom rejestracji w tej kategorii do łącznie 152 szt. Dzięki temu łączna strata do ubiegłorocznych wyników została ograniczona tylko do 17 szt. (-10,1%). Kwietniowe przyspieszenie to przede wszystkim efekt realizacji dostaw pojazdów spełniających jeszcze normę Euro V. Najwięcej tego typu pojazdów odebrały w kwietniu takie firmy jak PKM Jastrzębie Zdrój, PKM Katowice czy MZA Warszawa. Tym samym stołeczny przewoźnik zamknął kontrakt na dostawę 47 szt. pojazdów przegubowych marki Solbus. Po czterech miesiącach br. ponownie pierwsze miejsce w miejskim segmencie zajmuje Solaris (66). Powrót na pozycję lidera firma zawdzięcza przede wszystkim błyskawicznej realizacji zamówienia dla PKM Jastrzębie Zdrój (w ramach długoterminowej dzierżawy) oraz dostawom autobusów dla MPK Kraków (już z normą Euro VI). Stawkę najważniejszych miejskich graczy po czterech miesiącach br. zamyka Solbus (50), głównie dzięki warszawskiemu zamówieniu, a także czeski SOR (19), który w tym roku notuje rekordowa sprzedaż dla prywatnych firm przejmujących kolejne partie miejskich linii.
Międzymiastowe na lekkim minusie
Segment autobusów międzymiastowych odnotował po czterech miesiącach br. taki sam wynik jak w analogicznym okresie przed rokiem. W okresie styczeń-kwiecień br. tego typu pojazdów zarejestrowano łącznie 33 szt. Jednak w tym przypadku podobnie, jak w zeszłym roku poziom sprzedaży jest dobrym prognostykiem na przyszłość. Ten segment rynku z każdym rokiem podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu większych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. W tym roku czekamy na realizację większych zamówień na zakup autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnych zamówień ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Wraz ze wzrostem sprzedaży zmienia się również struktura tego segmentu. Notujemy coraz więcej rejestracji bardziej komfortowych autokarów –do tej pory obecnych w zasadzie wyłącznie w segmencie turystycznym. Kolejny ważny trend to wzrastająca liczba autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi. Tego typu pojazdy sprzedaje w naszym kraju tylko czeska firma SOR, która jednocześnie została wiceliderem w międzymiastowym segmencie, Producent sprzedał tutaj łącznie 9 pojazdów, głównie do przedsiębiorstw operujących na południu Polski. Tyle samo pojazdów sprzedał Autosan (9), a liderem w segmencie jest Mercedes-Benz (10).
Lista rankingowa marek
Po czterech miesiącach 2014 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas Mercedes-Benz. W tym okresie zarejestrowano 210 pojazdów tej marki, co przełożyło się na zmniejszenie udziału w rynku o 2 pkt. procentowe do poziomu 44%. Ten doskonały wynik Mercedes-Benz zawdzięcza przede wszystkim kategorii MINI, gdzie w tym roku zarejestrowano aż 132 tego typu pojazdy (o 42 szt. więcej niż przed rokiem). To z kolei przełożyło się na 85% udział w tym segmencie (o 5 pkt. procentowych więcej niż rok temu) i zagwarantowało niemieckiej marce po raz kolejny prymat w całym autobusowym rynku. Na ten sukces zapracowały także polskie firmy zabudowujące, które przede wszystkim dokonują konwersji modelu Sprinter. Ponadto Mercedes-Benz sprzedał na polskim rynku 78 autobusów o DMC powyżej 8t (w ramach spółki EvoBus Polska), które w zdecydowanej większości należały do segmentu turystycznego. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 66 szt., która po serii wygranych przetargów na południu kraju oraz w Bydgoszczy rozpoczyna rynkową ofensywę. Trzecią pozycję ma Solbus (51), który dzięki realizacji zamówienia MZA Warszawa osiągnął rekordowy poziom produkcji na przestrzeni kilku ostatnich lat. Na czwartym miejscu uplasował się czeski SOR (28), który nastawiając się głównie na zakupy prywatnych przewoźników miejskich ma coraz silniejszą pozycję w Polsce. Stawkę najważniejszych autobusowych graczy w tym roku zamykają marki: MAN, Setra oraz VDL i Van Hool, które dzięki świetnym wynikom w segmencie turystycznym osiągają coraz większy udział w całym rynku.