Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek nowych autobusów 01-04.2013

infobus
20.05.2013 09:04
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK na podstawie danych Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Ten rok nie najlepiej rozpoczął się dla autobusów. Po wyjątkowo słabym styczniu nadszedł marny luty, a marcowe odbicie rynku niestety nie zniwelowało wcześniejszych strat w porównaniu do 2012 r. Dodatkowo sytuację pogorszyły wyniki z kwietnia, kiedy polscy przewoźnicy zarejestrowali tylko 107 pojazdów, podczas gdy rok wcześniej 162 szt. W efekcie dwucyfrowe spadki odnotowały wszystkie segmenty funkcjonalne –od pojazdów miejskich poprzez międzymiastowe po turystyczne. Skąd taki kiepski początek roku w wykonaniu autobusów? Głównie za taki stan są odpowiedzialne są zeszłoroczne, duże unijne kontrakty na dostawy autobusów miejskich, jak i autokarowe inwestycje związane z EURO 2012. W zeszłym roku to one były podporą koniunktury na naszym rynku i kreowały sprzedaż. Na początku zeszłego roku producenci zrealizowali dostawy m.in. dla takich miast jak: Białystok, Kraków, Kielce, Lublin i Poznań. Wówczas tylko tych pięć miast odebrało 117 szt. „unijnych”autobusów miejskich. W tym roku piątka miast, które dokonały największych wzmocnień taborowych to Kraków, Wałbrzych, Bydgoszcz, Rzeszów i Kielce. Zakupiły one porównywalna liczbę 115 autobusów, ale tylko 65 szt. z nich zostało sfinansowanych z funduszy Unii Europejskiej. Co ważne w zeszłym roku aż 27 przewoźników doskonało zakupu nowych autobusów miejskich, a w tym roku tylko 17. Mamy nadzieję, że ta sytuacja ulegnie poprawie wraz z kolejnymi miesiącami i musimy cierpliwie czekać na realizację dopiero co ogłoszonych przetargów. Najważniejsze tegoroczne zamówienia to kontrakt MZA Warszawa na 36 autobusów miejskich, a także dostawy dla MPK Poznań (25 szt.) i PKM Gliwice (20 szt.) Łącznie w I kwartale br. polscy przewoźnicy zrejestrowali 169 szt. miejskich autobusów, podczas gdy rok wcześniej –215 szt. To o 46 szt. mniej (-21,3%). Dodatkowo w tym roku w tej sumie znalazło się 18 autobusów miejskich marki MAN, które zostały zarejestrowane jako tymczasowe.
Polski rynek nowych autobusów 01-04.2013 Polski rynek nowych autobusów 01-04.2013
W kolejnych segmentach autobusowego rynku również nie panuje optymistyczna atmosfera. Będąca od początku roku „na plusie”kategoria minibusów w marcu znacząco zmniejszyła obroty i łącznie po czterech miesiącach br. polscy klienci zakupili o 14 szt. mniej tych pojazdów niż przed rokiem (-11,1%). Zdecydowanie najwięcej autobusów klasy MINI rejestruje się w Polsce w Wejherowie, Pile i Pruszkowie –czyli tam gdzie swoje siedziby mają producenci tego typu pojazdów… Kategoria autobusów międzymiastowych, która na początku 2012 r. przeżywała lekkie ożywienie, teraz cały czas nie może nabrać większej dynamiki. Nie pomogły tutaj nawet pierwsze od wielu lat zakupy pojazdów pod kątem przewozów pracowniczych w grupie KGHM. Pewną nadzieja na polepszenie sytuacji są tutaj zapowiedzi zakupów przez najważniejsze grupy transportowe w Polsce. Rok temu, w okresie styczeń –kwiecień 2012 r. zarejestrowano tutaj 43 szt. autobusów międzymiastowych, natomiast w tym roku –zaledwie 33 szt. (-23,5%). Początek roku jest także trudny dla kategorii autobusów turystycznych. Tutaj po zeszłorocznym zrywie inwestycyjnym związanym z EURO 2012 teraz nie ma żadnego śladu. Brakuje też potężnego kontraktu PolskiegoBusa, który rok temu zarejestrował 18 autokarów. Ostatecznie w okresie styczeń –kwiecień br. rynek wchłonął zaledwie 87 szt. Rok wcześniej była to suma aż 137 szt. Paradoksalnie jednak ten rok niekoniecznie musi być zły dla autobusów turystycznych. Czekamy cały czas na rozstrzygniecie wojskowego zamówienia na zakup aż 60 autokarów, które w znaczącym sposób wpłynie na kondycję tej kategorii pod koniec br. Segment pojazdów szkolnych cały czas jest najbardziej „stabilny”i notuje zero rejestracji, czyli identycznie jak rok temu.
Polski rynek nowych autobusów 01-04.2013
Po czterech miesiącach 2013 r. autobusowym liderem w Polsce jest cały czas marka Mercedes-Benz, która zarejestrowała 156 pojazdów, w tym aż 90 szt. minibusów. I to zagwarantowało jej po raz kolejny prymat na krajowym rynku. W prezentowanym zestawieniu Mercedes-Benz obejmuje zarówno sprzedaż EvoBus Polska, jak i część licznych lokalnych firm zabudowujących. O ile pierwsza z tych firm sprzedaje wyłącznie w segmentach miejskim, międzymiastowym i turystycznym, tak krajowe firmy nadwoziowe działają w segmencie MINI. Drugie miejsce w rankingu marek zajmuje Solaris Bus &Coach z wynikiem 99 szt., które zawdzięcza m.in. dostawom dla MPK Kraków, MPK Kielce, MZK Bydgoszcz i Śląskiego Konsorcjum Autobusowego. Na trzecim miejscu uplasował się MAN (20), a czwarty jest Autosan (18).
Lista rankingowa marek - polski rynek nowych autobusów 01-04.2013
To oczywiście na razie sam początek roku i prezentowane liczby nie są imponujące. Mamy nadzieję, że z każdym miesiącem autobusowy rynek zacznie odrabiać straty do zeszłorocznego wyniku, który –przypomnijmy –nie był rewelacyjny. W 2012 r. w Polsce zarejestrowano 1279 autobusów, czyli o 282 szt. mniej niż rok wcześniej (-18,1%). Biorąc pod uwagę wyniki odnotowane przez rynek od początku roku i portfel nadchodzących zamówień spodziewamy się, ż ten rok autobusy skończą na „minusie”. Negatywna tendencja na rynku utrzyma się do końca roku i wówczas odnotujemy tutaj stratę na poziomie 20% w porównaniu do 2012 r. To oznacza liczbę rejestracji na poziomie ok 1000 szt.