Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów w I połowie 2007 r.

infobus
07.08.2007 20:46
Po 6 miesiącach br. na polskim rynku osiągnęliśmy rekordową sprzedaż 679 autobusów –to aż o 159 szt. (+ 30,57%) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Warto dodać, że zeszły rok był bardzo udany dla polskiego rynku autobusowego i odnotowaliśmy wówczas największą sprzedaż od 2001 r.
Tak wysokiej sprzedaży na polskim rynku autobusowym nie było od 2000 r. Po wynikach widać wyraźnie, że wysoką sprzedaż napędza w zasadzie jeden segment rynku –autobusów miejskich. Dlatego ten rok (jak i poprzedni) będzie to szczególnie udany dla producentów autobusów miejskich. W tym segmencie w ciągu dwóch kwartałów sprzedano 383 pojazdów, co oznacza wzrost w porównaniu z 2005 r. o 196 szt. (+ 104,81%)]. A będzie jeszcze lepiej…Przewidujemy, że realizacja tegorocznych przetargów zamknie się na koniec roku sumą ok. 720 pojazdów! Dla porównania –w całym 2006 r. sprzedano łącznie 603 autobusy miejskie, a jeszcze rok wcześniej –tylko 392. To świadczy o ogromnym boomie na zakup nowych pojazdów miejskich przez samorządowe przedsiębiorstwa komunikacyjne. Niewątpliwie jest to związane z realizacją zeszłorocznych kontraktów –dla MZA Warszawa, PKM Sosnowiec czy MPK Łódź oraz tegorocznymi dostawami dla zwycięzców przetargu na obsługę części warszawskich linii: PKS Grodzisk Maz. i Mobilis.
Jak już wspomnieliśmy –w ciągu pierwszego półrocza tylko segment miejski odnotował wzrost sprzedaży. Spadek sprzedaży dotknął segment autobusów międzymiastowych –o 27 szt. (- 11,34%) w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. To efekt znaczącego ograniczenia zakupów przez najważniejszych odbiorców w tym segmencie –czyli przedsiębiorstwa PKS. W zasadzie strategicznym klientem w tym sektorze staja się powoli administracja państwowa, czyli policja, wojsko, służba więziennictwa. Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano 83 autokary [o 10 mniej niż przed rokiem (- 10,75%)]. Początek roku nie był najlepszy dla tej kategorii, ale mocne przyspieszenie sprzedaży w czerwcu (w ciągu jednego miesiąca dostarczono 31 autokarów!) spowodowało, że obecnie sytuacja tutaj nie jest najgorsza. Widać jednak wyraźnie, że w zeszłym roku szerszym zakupom sprzyjały zmieniające się przepisy –dotyczące cyfrowego tachografu i normy emisji spalin Euro 4. Dlatego na zakończenie tego roku suma sprzedaż autokarów może być niższa w zeszłym, kiedy sprzedano łącznie 161 autobusów turystycznych.
Jedyny segment na autobusowym rynku, gdzie nie nastąpiła żadna zmiana to autobusy szkolne. To najmniej „rynkowy”autobusowy segment, gdzie o wielkości dostaw decyduje właściwie tylko zarządzenie urzędników z Ministerstwa Edukacji i Sportu. W styczniu br. MENiS ogłosiło przetarg na zakup 96 nowych gimbusów. Urzędnicy twierdzą, że nie mogli rozstrzygnąć przetargu, bo wpłynęły jedynie dwie oferty i obie były niekompletne. To spowodowało, że pieniądze zarezerwowane na ten cel wróciły do budżetu. Na razie nie mamy żadnego sygnału, żeby Ministerstwo zamierzało ogłosić nowy przetarg i prawdopodobnie powtórzy się sytuacja z zeszłego roku, kiedy łącznie zakupiono 11 gimbusów.
Jeżeli chodzi o listę rankingową to w tym roku nastąpiła historyczna zamiana na pozycji lidera autobusowego rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a dotychczasowy lider –Autosan zajął drugie miejsce. Doskonała sytuacja w segmencie miejskim i brak większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowy spowoduje, że ten układ najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.

1.1_kor_760

Wykres 1. Sprzedaż autobusów na polskim rynku w I połowie 2007 r.
Wykres 2. Sprzedaż autobusów na polskim rynku w latach 1996-I połowa 2007
Wykres 2. Sprzedaż autobusów na polskim rynku w latach 1996-I połowa 2007