Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Tak dobrego I kwartału na rynku autobusowym nie było w ciągu ostatnich 5 lat. Dlatego już można postawić tezę, że to
będzie dobry rok dla producentów autobusów. Szczególnie ta prognoza dotyczy segmentu autobusów miejskich, gdzie sprzedaż osiągnęła już poziom 101 pojazdów (wzrost w porównaniu z I kw. 2004 r. o 38,35%). A będzie jeszcze lepiej…Samorządy chcą zdążyć z zamówieniami przed jesienną kampanią wyborczą oraz nową normą emisji spalin Euro 4 i dlatego zamawiają rekordowe ilości autobusów. W tym roku autobusowe kontrakty wsparła finansowo również Unia Europejska, która w ramach Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego dofinansowała duże zamówienia –m.in. w Białymstoku i Sosnowcu. Jeżeli chodzi o skalę zamówień, to zdecydowanie najwięcej autobusów zakontraktował w tym roku Sosnowiec (72 szt.) oraz Łódź (69). Na kolejnym miejscu jest: Poznań (50) Białystok (43) oraz Gdańsk (33). Stawkę największych tegorocznych kontraktów uzupełnia firma ITS Michalczewski, która wygrała przetarg ZTM Warszawa na obsługę stołecznych linii i dzięki temu już niedługo zakupi 55 niskopodłogowych autobusów przegubowych. Realizacja tylko tych 6 kontraktów oznacza zakup łącznie 322 autobusów. Wśród tych zamówień-gigantów prym wiedzie marka MAN (118 zakontraktowanych), następnie Solaris (93), Jelcz (74) i Mercedes-Benz (37). Do tego dojdą mniejsze przetargi z innych miast, jak np.: Bielsko-Biała (22) czy Częstochowa (18). Nawet Gminny Zakład Komunikacyjny w Rędzinach zakupi 6 nowych pojazdów, co stanowi 50% posiadanego taboru! Dla porównania –w całym 2005 r. zakupiono łącznie 392 autobusy miejskie, natomiast tylko w I kwartale br. zawarte kontrakty przekroczyły poziom 360 szt.! Uwaga Czytelnicy –część z podanych wyżej przetargów (Sosnowiec, Poznań) nie została jeszcze formalnie zakończona i trwają jeszcze ostatnie kontrole UZP Jednak na 99% nic nie powinno już ulec zmianie.
Kolejny element przyspieszający decyzję o zakupie nowego taboru i mający wpływ na wartość zamówień to nowa norma emisji spali i hałasu –Euro 4. Ma ona obowiązywać od 1 października br. Dlatego zdecydowana większość przewoźników ustala termin dostaw autobusów do 30 września. To efekt przede wszystkim obaw związanych z wprowadzeniem zupełnie nowych konstrukcji jednostek napędowych, które w porównaniu z poprzednią, ekologiczną zmianą (z Euro 2 na Euro 3) stawia zdecydowanie wyższe wymagania zarówno konstruktorom, jak i służbom serwisowym. Nawet tak utytułowany pionier w kwestii wprowadzania nowych technologii jak MPK Poznań nie bardzo kwapi się, żeby zostać testerem silników Euro 4. Ponadto dochodzi tutaj także aspekt finansowy. Wstępne szacunki mówią o różnicy 25-30 tys. zł pomiędzy autobusem zasilanym jednostką Euro 3 a Euro 4. Przy większych ilościach zakup taboru z silnikami poprzedniej generacji daje spore oszczędności. Warto też dodać, że nowe silniki (za wyjątkiem produktów MAN i Scania) będą wymagały tankowania specjalnego płynu –roztworu karbamidu (mocznika), zwanego także AdBlue. Nie jest on zbyt kosztowny (ok. 2-4 zł za litr przy średnim spalaniu 2 l / 100 km), ale patrząc na to w perspektywie kilku lat daje to jednak całkiem pokaźne kwoty. Generalnie konieczność przejścia na Euro 4 będzie tegorocznym tematem numer 1 w branży autobusowej. Będzie dotyczyło to wszystkich przewoźników –zarówno miejskich, jak i międzymiastowych czy turystycznych
Autobusy międzymiastowe
W tym segmencie w I kwartale br. panuje zaskakująco dobra sytuacja. Po zeszłorocznym, mocnym spadku, tegoroczna sprzedaż autobusów międzymiastowych idzie mocno do góry (wzrost o 17,47% w porównaniu z I kw. 2005 r.). Osiągnięty poziom jest nawet wyższy niż w 2004 r. –bardzo dobrym dla komunikacji regionalnej, kiedy w I kwartale dostarczono 90 szt. Należy jednak podkreślić, że tegoroczny wzrost nastąpił głównie dzięki jednemu producentowi –Autosanowi, który ponownie uruchomił produkcję autobusów Autosan H9-21 z tymczasowo dopuszczonymi silnikami Euro 2. To najtańsza, ale zarazem i dość zaawansowana wiekowo konstrukcja dostępna na naszym rynku. To najlepiej świadczy o bardziej niż skromnym budżecie firm przewozowych na odnowę floty. Dlatego w tym segmencie należy bardzo ostrożnie ferować jakiekolwiek prognozy, pamiętając, że wzrastające gwałtownie ceny paliw na pewno odbiją się na kondycji głównych odbiorcach autobusów międzymiastowych w Polsce –czyli przedsiębiorstw PKS.
Autobusy turystyczne
Ogólna tendencja wzrostowa na rynku autobusowym w I kwartale br. nie dotyczy segmentu autobusów turystycznych. Początek roku to tradycyjny czas zakupów przez międzynarodowych przewoźników i dlatego tegoroczny spadek na poziomie 14,28% jest lekko niepokojący. Mamy jednak nadzieję, że nie jest to początek zaniku wzrostowego trendu, który towarzyszy tej kategorii od 3 lat. Zdaniem ekspertów z branży turystycznej spadek sprzedaży może być związany z początkiem procesu ekonomicznej weryfikacji licznie powstałych w ostatnim okresie międzynarodowych linii autokarowych. Zakładają oni, że z powodu silnej konkurencji większych przewoźników i niskobudżetowych linii lotniczych, znaczna część mniejszych firm przewozowych będzie musiała zrezygnować z prowadzenia regularnego transportu pasażerskiego. Taki proces na pewno odbije się na sprzedaży nowych autobusów turystycznych. Na w przez sprzedawców, co jest związane z wprowadzeniem z dniem 1 maja br. obowiązku montażu cyfrowych tachografów.
Autobusy szkolne
I autobusy szkolne –najmniej „rynkowy”autobusowy segment, gdzie o wielkości dostaw decyduje właściwie tylko Ministerstwo Edukacji i Sportu. W I kwartale tylko jedna gmina zamówiła indywidualnie gimbusa –dla porównania w zeszłym roku samorządowcy zakupili dwa takie egzemplarze. Jak widać wszyscy czekają na „darmowe”autobusy z MENiS, które w tym roku –przed nadchodzącymi jesiennymi wyborami –mogą się pojawić w większej liczbie.
Tabela 1. Sprzedaż autobusów w Polsce w I kwartale 2006 r.
Eksport autobusów z Polski w I kwartale br. wyniósł 396 szt. –czyli o 80 egz. więcej iż rok wcześniej (+ 25,31%). Najwięcej pojazdów do zagranicznych klientów dostarczyła firma MAN – STAR TRUCKS &BUSES –129 szt. (32,57% udziału w całym eksporcie). Drugie miejsce ma Volvo Polska z wynikiem 127 szt. (32,07%), a grupę trzech największych eksporterów autobusów w I kwartale zamyka Scania Production Słupsk, która sprzedała za nasze granice łącznie 75 pojazdów (19,94%).
Więcej na temat polskiego rynku w I kwartale 2006 r., a także o produkcji i eksporcie autobusów z naszego kraju oraz o sprzedaży w Czechach i na Słowacji –znajdziesz tutaj (uwaga pierwsze kwartale raporty będą gotowe w środę, 17 maja br.)