Polski rynek autobusów w 2007 r.
W 2007 roku sprzedano w naszym kraju 1290 autobusów –to o 9 szt. mniej niż rok wcześniej (- 0,69%). Taki wynik oznacza powolną stabilizację polskiego rynku na poziomie 1300 sztuk rocznie, czyli znacznie poniżej jego teoretycznych możliwości.
W miejskich siła
Po zeszłorocznych wynikach sprzedaży wynikach widać wyraźnie, że osiągnięty rezultat –bardzo zbliżony do zeszłorocznego –zawdzięczamy w zasadzie tylko jednemu segmentowi rynku –autobusom miejskim. Dlatego ubiegły rok (podobnie jak i poprzedni) był szczególnie udany właśnie dla producentów tego typu pojazdów. Potwierdzeniem tego są doskonałe wyniki firmy Solaris Bus &Coach, która w 2007 roku na fali dużych zamówień polskich miast spółka osiągnęła historyczny rezultat na polskim rynku –299 sprzedanych autobusów. Zapewniło to firmie nie tylko zdecydowane, pierwsze miejsce w kategorii pojazdów miejskich, ale także pozycję lidera w łącznej klasyfikacji –i to ze sporą przewagą nad rywalami. Po raz pierwszy pozycję lidera stracił Autosan, który prowadził w generalnym rankingu od początku lat 90-tych.
Łącznie w 2007 r. sprzedano 678 autobusów miejskich, co oznacza wzrost w porównaniu z 2006 r. o 75 szt. (+ 12,43%). W zdecydowanej większości –ok. 300 egzemplarzy –trafiły one na warszawskie ulice. Patrząc na te dane można powiedzieć, że w 2007 roku prawie połowa wszystkich zakupionych nowych autobusów na polskim rynku trafiło właśnie do stolicy. Prym tutaj wiedzie MZA Warszawa, które odebrało w 2007 roku aż 170 autobusów, w tym 150 szt. Solarisów i 20 szt. Jelczy. Dodatkowo na początku 2008 r. w taborze spółki –w ramach realizacji zeszłorocznego kontraktu –pojawi się jeszcze 30 autobusów z podwrocławskiej fabryki. Następne miejsce zajmują prywatni przewoźnicy –PKS Grodzisk Maz. (57 szt.) i Mobilis (53 szt.), którzy wygrali przetargi zorganizowane przez stołeczny ZTM. Dodajmy, że Mobilis zakupił jeszcze 5 przegubowych Solarisów Urbino 18 do obsługi tras w Bydgoszczy. Stawkę największych miejskich odbiorców w 2007 r. zamyka MPK Kraków (43 szt.), PKM Sosnowiec (35 szt.), MPK Łódź (31 szt.) i ITS Michalczewski (21 szt.)
Szkolne lekko w górę
W 2007 r. tylko segment miejski i szkolny odnotował wzrost sprzedaży. W segmencie gimbusów sprzedaż w 2007 r. osiągnęła poziom 33 szt. –22 egz. więcej niż rok temu. To efekt działań poprzedniej ekipy rządowej, która po dwóch lat prób ostatecznie ogłosiła w maju ub.r. przetarg na dostawę 47 gimbusów. Z licznymi przygodami cała procedura zakończyła się w grudniu 2007 roku. Jedną z transz wygrał Autosan (26 szt.), natomiast drugą –co jest sporą niespodzianką –firma Kapena ze Słupska (21 szt.). Praktycznie jedynym udziałowcem w tej spółce jest włoska firma Cacciamali. Jej wygrana oznacza zakończenie kilkuletniej dominacji Autosana i Jelcza w segmencie autobusów szkolnych. Przedłużający się moment podpisania kontraktów spowodował, że MENiS odebrało do końca roku tylko 26 gimbusów Autosana. Generalnie była o pierwsza dostawa autobusów szkolnych do Ministerstwa na przestrzeni ostatnich dwóch lat. Dodajmy, że w poprzednich latach administracja rządowa zamawiała średnio 100 –150 gimbusów rocznie. Reszta dostarczonych w 2007 roku gimbusów (7 szt.) została zakupiona z środków własnych gmin.
Międzymiastowe i turystyczne w dół
W 2007 roku spadek sprzedaży dotknął strategiczny segment autobusów międzymiastowych, gdzie dostarczono łącznie 429 pojazdów –o 95 egzemplarzy mniej w analogicznym okresie ubiegłego roku (- 18,12%). To efekt znaczącego ograniczenia zakupów przez najważniejszych klientów w tej kategorii –czyli przedsiębiorstwa PKS. W zasadzie obecnie strategicznym odbiorcą w tym sektorze staje się powoli administracja państwowa, czyli policja, wojsko, służba więziennictwa, straż graniczna, etc. Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano łącznie 150 autokarów –o 11 mniej niż przed rokiem (- 6,83%).
Ranking marek
W 2007 roku nastąpiła historyczna zamiana na pozycji lidera autobusowego rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a dotychczasowy lider –Autosan spadł na drugie miejsce. To efekt wzrostu popytu w segmencie miejskim i braku większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowe. Dodajmy, że w 2007 r. Autosan zdecydowanie wygrał w segmencie międzymiastowym, bezproblemowo utrzymując tutaj pozycje lidera. Kolejna „rankingowa”niespodzianka to trzecie miejsce Kapeny, która ostatecznie wyprzedziła Jelcza i Solbusa. Warto również zauważyć zdecydowany awans Scanii, która dzięki nowym kontraktom na autobusy OmniCity dla PKS Grodzisk Maz. stała się ważnym graczem w segmencie miejskim. Ponadto szwedzki przedstawiciel został ponownie liderem wśród turystycznych marek, gdzie pokonał zarówno Mercedesa, jak i VDL Bova. W 2008 r. w statystykach firmy JMK pojawią się kolejne dwie marki, które rozpoczęły szerszą sprzedaż na naszym rynku w zeszłym roku: turecka Temsa (reprezentowana w Polsce przez firmę CMS Auto) i białoruski MAZ (reprezentowany w Polsce przez firmę MAZ Auto Poland). W ubiegłym roku dostarczyły one do polskich klientów łącznie 12 pojazdów, w tym Temsa –3 szt., a MAZ –9 szt. W 2008 roku w statystykach zaistnieje również ukraiński LAZ, który podpisał umowę z MPK Kielce na dostawę 4 szt. przegubowych autobusów. To pierwsze autobusy tej marki, które zostaną sprzedane w naszym kraju. Te pierwsze zamówienia wschodnich producentów pokazują, że polski rynek staje się coraz bardziej dla nich atrakcyjny i z roku na rok możemy spodziewać się tutaj coraz większej liczby graczy.
Schemat 1. Sprzedaż autobusów w Polsce w 2007 r.
Tabela 2. Sprzedaż autobusów w Polsce w 2007 r.
Lp
|
MARKA Producent / Przedstawiciel / Importer
|
Ogółem
|
|||
01-12 2007 |
%
|
01-12. 2006
|
%
|
||
SOLARIS Solaris Bus &Coach
|
299
|
23,18%
|
201
|
15,47%
|
|
2
|
AUTOSAN Polskie Autobusy
|
250
|
19,38%
|
232
|
17,86%
|
3
|
KAPENA-IRISBUS Kapena S.A.
|
136
|
10,54%
|
143
|
11,01%
|
4
|
JELCZ Polskie Autobusy
|
134
|
10,39%
|
162
|
12,47%
|
5
|
SOLBUS FA Solbus
|
105
|
8,14%
|
139
|
10,70%
|
6
|
SCANIA Scania Polska
|
98
|
7,60%
|
41
|
3,16%
|
7
|
MAN MAN – Star Trucks
|
82
|
6,36%
|
146
|
11,24%
|
8
|
MERCEDES-BENZ EvoBus Polska
|
69
|
5,35%
|
104
|
8,01%
|
9
|
VOLVO Volvo Polska Autobusy
|
35
|
2,71%
|
32
|
2,46%
|
10
|
VDL BOVA VDL Bova Polska
|
30
|
2,33%
|
26
|
2,00%
|
11
|
AMZ AMZ Kutno
|
27
|
2,09%
|
39
|
3,00%
|
12
|
SETRA EvoBus Polska
|
15
|
1,16%
|
21
|
1,62%
|
13
|
SOR SOR Libchavy
|
5
|
0,39%
|
0
|
0,00%
|
14
|
ISUZU Wowo Białystok
|
4
|
0,31%
|
11
|
0,85%
|
15
|
NEOPLAN MAN – Star Trucks
|
1
|
0,08%
|
2
|
0,15%
|
∑
|
Razem
|
1290
|
100,00%
|
1299
|
100,00%
|
źródło: JMK analizy rynku transportowego
Więcej na temat polskiego rynku autobusów: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php .