Witamy na stronie Transinfo.plNie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka.Oto co możesz zrobić:
Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się
Adblock Plus
Adblock
uBlock Origin
Inne
1. Kliknij ikonę Adblocka Plus w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania Ikona zasilania, by przesunął się w lewą stronę.
3. Kliknij przycisk Odśwież.
1. Kliknij ikonę AdBlocka Ikona AdBlocka w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Wybierz Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie.
3. W oknie dialogowym „Nie włączaj AdBlocka na…” wybierz Wyklucz. Ikona AdBlocka zmieni się w symbol kciuka w górę.
1. Kliknij ikonę uBlock Origin w obszarze rozszerzeń przeglądarki w prawym górnym rogu ekranu. Ikona może być częściowo zakryta przez niewielką liczbę.
2. Kliknij przycisk zasilania. Stanie się on szary, co oznacza, że reklamy na tej stronie nie są już blokowane.
1. Kliknij ikonę rozszerzenia do blokowania reklam zainstalowanego w przeglądarce.
Zwykle znajduje się ona w prawym górnym rogu ekranu. Możesz mieć zainstalowanych kilka blokad reklam.
2. Postępuj zgodnie z instrukcjami wyłączania blokad reklam wyświetlanymi na otwartej stronie.
Mogą one dotyczyć wybrania konkretnej opcji w menu lub kliknięcia określonego przycisku.
3. Odśwież stronę, postępując zgodnie z wyświetlanymi komunikatami lub klikając w przeglądarce przycisk odświeżania bądź ponownego załadowania strony.
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W styczniu 2015 r. zostało zarejestrowanych 234 pojazdy, czyli o 10 szt. mniej niż rok temu (+4,1%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Dla porównania –w styczniu 2011 r. sprowadzono 209 szt. pojazdów do przewozu osób, w 2012 r. –260 szt., w 2013 r. –240 szt., a w 2014 r. –244 szt. Na styczniowy wynik (234) zgodne zapracowały trzy główne segmenty: autobusów międzymiastowych (70), turystycznych (75) i MINI (62). To identyczny układ sił jak w zeszłym roku. Odnotowały one różne trendy sprzedaży –minibusy wypadły na „plus”, a turystyczne i międzymiastowe na „minus”. Cały czas najsłabszym segmentem na wtórnym rynku w Polsce pozostają autobusy miejskie, których styczniowy import był niższy niż rok wcześniej.
Utrzymująca się wysoka popularność używanych autobusów powoduje, że ich import w styczniu przewyższył prawie 1,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których w styczniu zarejestrowano 35-razy więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili prawie 19 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica ta jest diametralnie mniejsza i wynosi tylko 10 szt. na korzyść używanych konstrukcji. Z kolei w kategorii autobusów miejskich styczeń przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcji fabrycznie nowych (89 nowych do 18 używanych). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.
Na czele Euro 3
Wśród importowanych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro IV (32%), a trzecią –roczniki 1996-1999 z normą Euro II (23%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. To popularny na polskich drogach międzymiastowy model Setra S 215 UL. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkać autobusy białoruskiego producenta MAZ. Zostały one wyprodukowane w 2014 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako „prawie”nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W styczniu br. był to poziom 2 szt., natomiast w całym 2014 r. zarejestrowano 81 „nowych-używanych”autobusów.
Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– autobusy międzymiastowe –70 szt. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W styczniu 2014 r. zarejestrowano tutaj 4 autobusy mniej niż rok wcześniej;
– autobusy turystyczne –kolejny ważny segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu zaimportowano 75 autokarów, czyli o 7 szt. (-8,5%) mniej niż przed rokiem;
– autobusy MINI –gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. W styczniu zaimportowano 62 takie pojazdy, czyli o 3 szt. (+5,1%) więcej niż przed rokiem;
– autobusy miejskie –sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w styczniu br. ta kategoria osiągnęła poziom 18 szt. (-6 szt. / -25%).
Lista rankingowa marek
Styczniowe wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych. W pierwszym miesiącu br. zarejestrowano łącznie 74 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (31,6% udział w rynku), co oznacza spadek liczby rejestracji o 8 szt. (-9,8%) w porównaniu do stycznia 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI –37 szt., gdzie marka ma prawie 60% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI –Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 21% i 8,1% tej części rynku. Pierwsze miejsce –ale już bez tak dużej przewagi –Mercedes-Benz posiada także w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto marka jest liderem w strategicznym dla wtórnego rynku segmencie międzymiastowym oraz zajmuje trzecie miejsce wśród autobusów miejskich. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim –przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro.
W ogólnej klasyfikacji drugie miejsce na podium –ex aequo z Setrą –zajmuje Renault z wynikiem 23 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów sprowadzono mniej niż w zeszłym roku
(-6 szt. / -20,7%) Wszystkie kupowane w naszym kraju autobusy tej marki mają przynajmniej 12 lat, najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Francuski producent zajął drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (9 szt.) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A, oraz trzecie wśród pojazdów turystycznych (10) –z autokarem FR1 na czele. Marka obecna jest także w segmencie MINI (3) –głównie z modelem Master.
Drugi wicelider wśród używanych autobusów to niemiecka marka Setra, która w styczniu br. odnotowała liczbę rejestracji na poziomie 23 szt., czyli o 7 szt. mniej niż rok wcześniej (23,3%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi ponad 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (13 szt.), oraz czwarte w kategorii autobusów międzymiastowych (8) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL. Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (20), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 7 szt. zarejestrowanych pojazdów i udziałem 39%. Za producentem z Monachium znajduje się holenderski VDL, który z roku na rok coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W styczniu zajął tutaj wysokie trzecie miejsce (ex aequo z Renault) z liczbą 10 zarejestrowanych autokarów. Łącznie holenderska firma zajęła piąte miejsce na wtórnym rynku, sprawdzając łącznie 18 autobusów. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka Iveco (17), które z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych, a przede wszystkim wśród autobusów MINI i międzymiastowych. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsca po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.