Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów używanych – styczeń 2014 r.

infobus
14.02.2014 20:36
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). Łącznie w styczniu 2014 r. zostały zarejestrowane 244 używane pojazdy sprowadzane z zagranicy, czyli o 4 szt. więcej niż rok temu (+1,7%). To kontynuacja dobrej sytuacji w tej części rynku używanych autobusów , na którym od początku roku utrzymywał się systematyczny wzrost liczby rejestracji. Odnotowany poziom oznacza, że liczba zaimportowanych pojazdów przewyższa aktualnie 4-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród sprowadzanych używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się autobusy turystyczne, których zarejestrowano prawie 7 razy więcej niż nowych! Podobnie sytuacja wygląda w segmencie międzymiastowym, gdzie polscy przewoźnicy zaimportowali ponad 9 razy więcej autokarów niż kupili fabrycznie nowych. W segmentach MINI i miejskim używane konstrukcje mają ponad dwukrotną przewagą nad nowymi. Generalnie w styczniu 2014 r. zarejestrowano 244 używane pojazdy wobec 54 nowych. Taka struktura sprzedaży daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych autobusów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż ok. 5000 szt. rocznie, podczas gdy zeszłoroczny poziom rejestracji nowych autobusów wyniósł 1389 szt. Lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3423 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. Wśród nich zdecydowanie dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (37% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro 3. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki z lat 1999-1996 z normą Euro 2 (24%), a trzecią –roczniki 2005-2009 z normą Euro 4 (22%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został wyprodukowany w 1987 r., a najmłodszy w 2013 r.
Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r.Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r.Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r.
Analiza pierwszych rejestracji używanych autobusów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:
– pojazdy turystyczne –82 szt., czyli o 22 szt. więcej niż przed rokiem (+36,7%);
– pojazdy międzymiastowe –74 szt., czyli o 1 szt. mniej niż przed rokiem (-1,3%);
– pojazdy MINI –59 szt., czyli o 7 szt. więcej niż przed rokiem (+13,5%);
– pojazdy miejskie –24 szt., czyli o 3 szt. mniej niż przed rokiem (-11,1%);
– szkolnych –nie sprowadzono a przed rokiem 6 szt..
 Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r. Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r. Polski rynek autobusów używanych - styczeń 2014 r.
Lista rankingowa marek
Wyniki ze stycznia br. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz jest liderem autobusowego rynku w Polsce i to zarówno wśród pojazdów fabrycznie nowych, jak i używanych sprowadzanych do naszego kraju. W pierwszym miesiącu 2013 r. zarejestrowano 82 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (34% udział w rynku), z czego znaczna część była reprezentowała przez kategorię MINI –27 szt., gdzie marka ma 46% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Warto jednak dodać, że najbliższy konkurent –IVECO –jest coraz bliżej. W styczniu włoska marka odnotowała wysoki udział w tej kategorii na poziomie 19%. W innych segmentach Mercedes zajmuje: – pierwsze miejsce w kategorii turystycznej ze sprzedażą głównie takich autokarów jak Tourismo czy Tourino;- także pierwsze miejsce w kategorii autobusów międzymiastowych, gdzie najlepiej sprzedają się takie pojazdy tej marki jak O407, O408, Conecto czy Integro;- drugie miejsce wśród autobusów miejskich (polscy klienci sprowadzają głównie takie konstrukcje jak niskopodłogowe modele O405N czy nowsze Citaro).
Kolejne miejsce na podium ma duga niemiecka marka –Setra (połączona w koncernie Daimler Buses z Mercedes-Benz) z wynikiem 30 egz. Legendarny producent autokarów zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (16 szt.) i międzymiastowych (14 szt.) Najczęściej sprowadzane autobusy to międzymiastowy model S 315 UL oraz turystyczne S 415 GT-HD i S 415 HD.
Trzecie miejsce w rankingu autobusów używanych z rezultatem 29 szt. zajmuje Renault. Francuska marka –istniejąca już tylko na rynku wtórnym – ma stałe grono wiernych klientów w Polsce i jak pokazują statystyki rośnie ono w siłę. Głównym powodem tej popularności jest program wymiany taboru subsydiowany przez francuski rząd, który w ten sposób pozbywa się ze swojego terenu „weteranów szos”. Dzięki temu pierwotny autobusowy rynek we Francji poszedł mocno w górę w tym roku (+8%), a my mamy zwiększony import używanych pojazdów i to w dość zaawansowanym wieku. Najczęściej sprowadzane autobusy tej marki pochodzą z lat 1994 -1998. Takim stażem może „pochwalić”się blisko 70% pojazdów Renault, które są rejestrowane w Polsce. Francuska marka jest wiceliderem wśród autobusów międzymiastowym (17 szt.) oraz ma trzecie miejsce w segmencie turystycznym (7 szt.) Najpopularniejsze modele to Tracer R332A i SFR112/Iliade.
Wymienione wyżej trzech producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Tradycyjnie liderów próbują dogonić takie firmy jak: IVECO, MAN i VDL. Za nimi ciągnie się cały peleton rozmaitych producentów. Jako ciekawostkę można podać fakt, że w styczniu br. zarejestrowano pojazdy należące do aż 23 marek.