Polski rynek autobusów używanych – 02.2021
W lutym 2021 roku sprowadzono do Polski 148 szt. używanych autobusów, czyli o 106 szt. mniej niż rok wcześniej (-41,7% r/r).
Wśród sprowadzonych pojazdów największą liczbę stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.
Autobusowy luty
Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów. W lutym na polskim rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 148 rejestracji, co w porównaniu z ubiegłym rokiem oznacza spadek aż o 106 szt. (-41,7% r/r). To pokazuje, że na rynku sprowadzanych, używanych autobusów pogłębia się kryzys wywołany pandemią COVID-19. Przypomnijmy, że w całym 2020 roku sprowadzono do Polski łącznie 2350 szt. używanych autobusów, czyli o 883 szt. mniej niż rok wcześniej (-27,3% r/r). Teraz mamy już spadek 45 procent.
O powadze sytuacji świadczy też fakt, że w lutym spadki odnotowaliśmy prawie we wszystkich segmentach – zarówno wśród autobusów miejskich (-10 szt. / -27% r/r), międzymiastowych (-47 szt. / -51,7% r/r), jak i turystycznych (-46 szt. / -59% r/r). Jedyny plus zagościł wśród minibusów i to tak niewielki (+1 szt. / +2,4% r/r)
Od początku roku
W okresie styczeń-luty 2021 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali łącznie 313 używanych autobusów, czyli o 233 szt. / -45% mniej niż przed rokiem. Warto podkreślić, że jest to zdecydowanie mocniejszy spadek niż na rynku pojazdów fabrycznie nowych, gdzie po lutym zmiana wynosi -25,7%. Mimo tego nadal sprowadzono więcej używanych autobusów niż zarejestrowano w tym czasie nowych.
W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. sytuacja w poszczególnych segmentach rynku wtórnego wyglądała następująco:
- autobusy MINI - odnotowaliśmy poziom 77 rejestracji (-23 szt. / -23% r/r), na co złożyły się wyniki ze stycznia (-23 szt. / -40,3% r/r) i lutego (+1 szt. / +2,4% r/r). Dla porównania w całym ubiegłym roku sprowadzono do kraju 428 szt. używanych minibusów, czyli o 214 szt. mniej (-33,3% r/r) niż rok wcześniej. Najlepiej sprzedający się model w tej kategorii to niezmiennie Mercedes-Benz Sprinter (33).
- autobusy miejskie to 53 rejestracje (-23szt. / -30,3% r/r), na co złożyły się wyniki ze stycznia (-14 szt. / -25 % r/r) i lutego (-10 szt. / -27% r/r). W całym 2020 roku kategoria ta osiągnęła poziom 350 szt. (- 61 szt. / -14,8% r/r). Najlepiej sprzedający się w br. model na miejskim wtórnym rynku to Solaris Urbino 12 (12).
- autobusy międzymiastowe - odnotowaliśmy poziom 113 rejestracji (-98 szt. / -46,5% r/r), na co złożyły się - wynik ze stycznia (-47 szt. / -39,8% r/r) i lutego (-47 szt. / -51,7% r/r)., Najlepiej sprzedający się w tym roku model tego segmentu, to Iveco/Karosa Recreo (16).
- autobusy turystyczne to razem 63 rejestracji (-107 szt. / -62,9% r/r), na co złożyły się wyniki ze stycznia (-61 szt. / -64,2% r/r) i lutego (-46 szt. / -59% r/r). Najlepiej sprzedający się w tym roku sprowadzany używany autokar, to Mercedes-Benz Tourismo (7).
Od lat przewoźnicy sprowadzali do naszego kraju ponad 3 tys. używanych autobusów rocznie i dopiero pandemia powstrzymała ten trend. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano w Polsce aż 3824 szt. używanych autobusów zza granicy; w 2016 r. - 3575 szt., w 2017 r. - 3321, w 2018 r. - 3150 szt., a w 2019 r. - 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silna jest ta część wtórnego rynku autobusów w Polsce. Teraz mierzymy się z trzecią falą pandemii i widać wyraźnie, że nawet rynek sprowadzanych autobusów mocno zwolnił, a prywatni przedsiębiorcy nie widzą na razie perspektyw na powrót transportu pasażerskiego. Dlatego dopiero po ustaniu obostrzeń, ta gałąź gospodarki ma szanse wrócić do formy. I mimo fatalnych obecnie wyników przewidujemy, że na rynku sprowadzanych, używanych autobusów stanie się to szybciej niż na rynku fabrycznie nowych.
Nowe kontra używane
Porównując łączny styczniowy i lutowy rynek sprowadzanych, używanych autobusów (313) z rynkiem nowych (208) widać wyraźnie, że cały czas „górą” są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku, a dodatkowo – po ustaniu pandemii – rynek wtórny jeszcze wzmocni swoją przewagę. Przewoźnicy będą szukali tańszych sposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian, które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.
Po lutym różnica między rynkiem sprowadzanych z rynku wtórnego a nowych autobusów wynosiła 105 szt. (50,5%); w styczniu był to poziom 72 szt. (77% ), natomiast w całym 2020 r. używanych było o 57% więcej niż nowych. Dla porównania w 2019 r. ten wskaźnik wynosił 30%.
Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje niezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym z nich, w styczniu, zarejestrowano 113 razy więcej pojazdów niż nowych (113 szt. wobec 0), natomiast w drugim: 2,5 razy więcej (63 szt. wobec 25 szt.).
Z kolei w kategorii MINI mamy odwrotną sytuację. Nowe minibusy przewyższają rynek sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 130 szt. do 77 szt. Podobny trend jeszcze w styczniu panował także w segmencie autobusów miejskich, natomiast teraz sprowadzamy więcej używanych (53) niż kupujemy fabrycznie nowych (52).
Utrzymująca się cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W ostatnim „normalnym” roku, czyli w 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone do Polski.
Na czele Euro 4
Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (54% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły młodsze z produkcji lat 2010-2020 (27% udział). Trzecią autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (15% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. . Starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II zarejestrowano 1 szt.
Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest Setra S315 z 1998 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to dwa modele ZAZ A08 z 2021 r. i to one stanową grupę "prawie nowych" autobusów w liczbie 5 szt. Dla porównania - w całym 2020 r. była to grupa 60 pojazdów. Z kolei w 2018 r. takich pojazdów było tylko 3 szt. ; w 2017 r. 8 szt., a w 2016 r. aż 101 szt.
Lista rankingowa marek
Po dwóch miesiącach br. liderem jest tradycyjnie marka Mercedes-Benz mimo, że w tym okresie do Polski sprowadzono zaledwie 76 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-45 szt. /-37,2% r/r). Taki wynik oznacza 24,3% rynku, co oznacza udział o 3,0 pkt proc większy niż rok wcześniej
Druga pozycję zajmuje marka Iveco z liczbą 67 rejestracji, czyli o 39 szt. mniej niż przed rokiem (-36,8% r/r). Jak widać kryzys i jej sprzyja we wzroście udziałów w rynku, bo zwiększyły się one o 2,8 pkt proc. do 21,4%. Wysoką pozycję w rankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Dodajmy, że w styczniu br. do Polski sprowadzono też 9 pojazdów marki Renault i 4 autobusy pod marką Karosa, przejętych całkowicie przez koncern Iveco.
Trzecie miejsce na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski z wtórnego rynku za granicą zajmuje Setra z liczbą 26 rejestracji (-39 szt. /-60% r/r) i udziałem 8,3% - czyli o 3 pkt. proc. mniejszym niż przed rokiem. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 30% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów.
Stawkę najważniejszych graczy na rynku sprowadzanych autobusów do Polski zamyka Solaris (23) i Temsa (22).
Statystyczna oferta
W powyższym artykule wykorzystano dane z raportu o polskim rynku używanych autobusów, który został przygotowany przez firmę "JMK analizy rynku transportowego". Jego koszt to 150 PLN netto miesięcznie.
Na rok 2020 JMK przygotowało szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!