Polski rynek autobusów po trzech kwartałach 2007 r.
Po 9 miesiącach br. na polskim rynku osiągnęliśmy doskonałą sprzedaż 961 autobusów –to o 85 szt. (+ 9,7%) więcej niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Równie dobry rezultat odnotowaliśmy w Polsce sześć lat temu, kiedy polscy klienci zakupili łącznie 1042 autobusów.
Po aktualnych wynikach sprzedaży wynikach widać wyraźnie, że tegoroczną, wysoką sprzedaż napędza w zasadzie tylko jeden segment rynku –autobusów miejskich. Dlatego ten rok (jak i poprzedni) będzie szczególnie udany właśnie dla producentów tego typu pojazdów. Potwierdzeniem tej tezy są doskonałe wyniki firmy Solaris Bus &Coach, która od kilku lat zajmowała pozycję lidera w segmencie autobusów miejskich. W tym roku, na fali dużych zamówień polskich miast spółka osiągnęła historyczny rezultat –262 egzemplarzy sprzedanych w ciągu trzech kwartałów br., co dało jej zdecydowane prowadzenie w klasyfikacji generalnej. Po raz pierwszy pozycję lidera stracił Autosan, który prowadził w tym rankingu od początku lat 90-tych.
Łącznie w ciągu 9 miesięcy br. sprzedano 562 autobusy miejskie, co oznacza wzrost w porównaniu z analogicznym okresem w 2006 r. o 141 szt. (+ 33,49%%). Warto tutaj przypomnieć, że zeszły rok był również dobry dla komunikacji miejskiej (m.in. dzięki wyborom samorządowym). Dlatego tegoroczny rezultat zasługuje na specjalne uznanie. A to jeszcze nie wszystko …Przewidujemy, że realizacja wszystkich tegorocznych przetargów zamknie się na koniec roku sumą ok. 720 pojazdów! Dla porównania –w całym 2006 r. sprzedano łącznie 603 autobusy miejskie, a jeszcze rok wcześniej –tylko 392. To świadczy o ogromnym boomie na zakup nowych pojazdów miejskich zarówno przez samorządowe przedsiębiorstwa komunikacyjne, jak i prywatne firmy. Prym wśród największych klientów wiedzie MZA Warszawa, które odebrało w tym roku 150 autobusów. Następne miejsce zajmują prywatni przewoźnicy –PKS Grodzisk Maz. (57 szt.) i Mobilis (52 szt.), którzy wygrali przetargi zorganizowane przez stołeczny ZTM. Stawkę największych kontraktów zamyka MPK Kraków (38 szt.), PKM Sosnowiec (35 szt.) i MPK Łódź (31 szt.) Patrząc na te dane można powiedzieć, że w tym roku aż połowa nowych autobusów kupionych na polskim rynku pojedzie właśnie do Warszawy. Ten wynik poprawi jeszcze realizacja przetargu na kolejne 50 autobusów, które MZA ogłosiły w czerwcu br.
W ciągu trzech kwartałów br. tylko segment miejski odnotował wzrost sprzedaży. Spadek dotknął m.in. strategiczny segment autobusów międzymiastowych, gdzie dostarczono o 45 egzemplarzy (- 13,59%) mniej w w analogicznym okresie ubiegłego roku. To efekt znaczącego ograniczenia zakupów przez najważniejszych klientów w tej kategorii –czyli przedsiębiorstwa PKS. W zasadzie obecnie strategicznym odbiorcą w tym sektorze staje się powoli administracja państwowa, czyli policja, wojsko, służba więziennictwa, etc. Taka sytuacja spowoduje, że na koniec roku na pewno odnotujemy tutaj stratę w porównaniu z 2006 r. Pozostaje tylko pytanie –jak dużą.
Tendencja spadkowa panuje również w segmencie autobusów turystycznych, gdzie sprzedano 108 autokarów [o 11 mniej niż przed rokiem (- 9,24%)]. Widać wyraźnie, że w zeszłym roku szerszym zakupom sprzyjały zmieniające się przepisy –dotyczące cyfrowego tachografu i normy emisji spalin Euro 4. Dlatego na zakończenie tego roku suma sprzedaż autokarów będzie niższa niż w zeszłym roku, kiedy sprzedano łącznie 161 autobusów turystycznych. Przewidujemy, że będzie to różnica od 10 do 20 procent.
Jedyny segment na autobusowym rynku, gdzie nie nastąpiła żadna zmiana to autobusy szkolne. To najmniej „rynkowy”autobusowy segment, gdzie o wielkości dostaw decyduje właściwie tylko Ministerstwo Edukacji i Sportu. Po wielu próbach w tym roku prawdopodobnie uda się jednak zrealizować przetarg na dostawę 47 gimbusów. Po odrzuceniu protestu firmy Kapena prawdopodobnie wszystkie pojazdy do końca roku dostarczy Autosan.
Biorąc pod uwagę silną tendencję zwyżkową w segmencie autobusów miejskich oraz impas w segmencie międzymiastowym i turystycznym prognozujemy, że na koniec roku odtajemy podobny wynik jak w zeszłym roku –czyli na poziomie 1300 autobusów.
Jeżeli chodzi o listę rankingową to w tym roku nastąpiła historyczna zamiana na pozycji lidera autobusowego rynku. Pierwsze miejsce w generalnej klasyfikacji zajął Solaris, a dotychczasowy lider –Autosan zajął drugie miejsce. Doskonała sytuacja w segmencie miejskim i brak większych zamówień na autobusy szkolne i międzymiastowy spowoduje, że ten układ najprawdopodobniej utrzyma się do końca roku.
Więcej na temat polskiego rynku autobusów: http://infobus.pl/rynek/full/zaloguj.php.