Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów elektrycznych w styczniu 2019

infobus
04.03.2019 08:00

Zaczynamy nową serię artykułów o sytuacji na polskim rynku autobusów elektrycznych. Wcześniej zamieszczaliśmy wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju tylko infografiki. Teraz – od stycznia 2019 r.- dokładamy do tego projektu także tekstowe, comiesięczne omówienia.

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanychautobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła liczbę 178 pojazdów. W pierwszym miesiącubieżącego roku poziom sprzedaży uplasował się na rekordowym poziomie 16 szt. – z Zieloną Górą na czele, która sukcesywnie rejestruje swoje e-busy marki Ursus. Do zamknięcia całego e-kontraktu (47 szt.) zostały jeszcze dwiesztuki, także spodziewamy się, że luty przyniesie zamknięcie zielonogórskiego zamówienia – jak dotąd największego kontraktu na elektrobusy w Polsce.

Ponadto w styczniu do floty polskich elektrobusów dołączyły pierwsze e-busyod Volvo w naszym kraju, które odebrał Inowrocław oraz katowicki, przegubowy Solaris.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 45 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektryków mamyw:

  • Lubuskim – 45 szt.

  • Mazowieckim – 34 szt.

  • Śląskim – 30 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. na dostarczył na polskirynek 98 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 70 szt. a stawkę trzechnajmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które awansowała na podium dzięki realizacjikontraktu dla Inowrocławia.

Elektryczna pula

Dane stycznia pokazują nam, że polski rynek elektrycznych autobusówsię rozkręca i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy, a także zmianyna liście rankingowej. Aktualnie w trakciedostaw i produkcji znajdują się 72 autobusy elektryczne i taka liczba na pewnodołączy w tym roku do naszych statystyk. To oznacza także, że w 2019 r. znajdziemy się bliskogranicy 100 e-rejestracji rocznie. O tym, czy po raz pierwszy w historii przekroczyten poziom zadecyduje zamówienia, które czekają na umowy, w tym oczywiściegigantyczny kontrakt MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów.

Łączneoceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli w trakcieprodukcji i kontraktowania) obejmuje 274 pojazdy. Oczywiście jest to liczba podlegającadynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnychprogramów: POIiŚ, RPO i POPW. Tutaj należy też dodać, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanejmierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnejperspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowyprogram Bezemisyjnego Transportu Publicznego, gdzie w puli znajdują się 1082 elektrobusy.To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnienastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko segmentu pojazdów miejskich.Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusówdominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić wnajbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dziękiunijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takie ekologicznerozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)
  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 rokutakich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział wcałym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, któryprawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do gronazielonych autobusów dołączyło:

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział na poziomie11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt.wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,22%), co daje dobrąprognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc rokuwyglądał następująco:

  • 16 elektrobusów

  • 5 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – głównie dzięki unijnemudofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawieo elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniuświadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacjimiejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocieużytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG „Branża motoryzacyjna”, edycja Q1/2018). Wartopamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku narok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!