Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów elektrycznych w maju 2019

infobus
21.06.2019 08:00

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce cały czas utrzymuje poziom 192 szt. pojazdów.  To oznacza, że za moment będziemy świętowali dwusetny elektrobus w naszymkraju!

Elektryczny maj

Po dobrym początku roku dla polskich elektrobusów, teraz mamycztery miesiące „bez prądu”. W lutym, marcu, kwietniu i maju niezarejestrowano w naszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. Liczyliśmy nazamknięcie kontraktu Ursusa dla Zielonej Góry, ale tak się niestety nie stało.Do finalizacji całego zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a wokresie marzec-maj nie odnotowaliśmyżadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może czerwiec przyniesiezakończenie lubuskiego kontraktu – jak dotąd największego kontraktu naelektrobusy w Polsce. Zobaczymy.

Łącznie w ciągu pięciu miesięcy 2019 r. w Polscezarejestrowano równo 30 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dlaporównania dodajmy, że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 522rejestracji, co daje elektrobusom tegoroczny udział na poziomie 6%. W tym roku spodziewamysię, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt.elektrycznych autobusów, czyli półmetek e-dostaw jeszcze przed nami.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznychautobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 34 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył napolski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., astawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowałona podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 5 miesiące 2019 r. pokazują, że polski rynekelektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszczekolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądająnastępująco:

  • w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 63 autobusyelektryczne;

  • w procedurze przetargowej jest 168 e-busów (w tym oczywiściezamówienie MZA Warszawa, gdzie czekamy na umowę);

  • z uzyskanym finansowaniem, a przed ogłoszeniem przetarguznajduje się 41 elektrobusów.

Razem daje to liczbę 270 elektrycznych autobusów, które wnajbliższej przyszłości – czyli w latach 2019-2021 – wyjadą na polskie ulice.Te prognozy oznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100e-rejestracji rocznie. Spodziewamy się, że w 2020 r. ten prógnajprawdopodobniej zostanie przekroczony – oczywiście dzięki gigantycznemukontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównaniadodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy 63 rejestracje elektrobusów.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się,że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego TransportuPublicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Wczerwcu NCBiR analuowało pierwsza procedurę w zakresie wyboru producentapolskich e-busów, gdzie jedyną ważną ofertę przedstawił Ursus Bus. Teraz czekamyna dialog techniczny i kolejne podejście do tematu bezemisyjnego transportupublicznego. W tej sytuacji trudno jest teraz określić, ile z tych autobusówtrafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentupojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak imiędzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic niewskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów- głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takieekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2%z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacjimiejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

W ciągu 5 miesięcy 2019 r. na łączną sumę 522 wszystkichnowych autobusów aż 123 pojazdów miały eko-napęd (24% udziału). W podziale narodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:

  • 30 elektrobusów

  • 25 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 68 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują „zielone” dane, liczbazarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie- przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynkubędą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwachalternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostkisamorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udziałautobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tejjednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce -zobaczymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szerokizbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia.Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!