Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski rynek autobusów elektrycznych w lutym 2019

infobus
15.04.2019 10:00

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczbazarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów.To oznacza, że za moment świętowali dwusetny elektrobus w naszym kraju!

Elektryczny luty

W lutym w Polsce zarejestrowano 15 szt. e-busów. Liczba toprzede wszystkim rejestracje z Rzeszowa, który w zimie zamknął swój I etap elektromobilnegoprogramu. Podobnie sytuacja wygląda wKatowicach, gdzie Solaris przekazał ostatnie dwa egzemplarze Urbino 18 electrici tym śląska stolica „odhaczyła” zakupy swoich pierwszych przegubowychelektrobusów. Teraz czekamy na powtórkę przetargu na pojazdy standardowe. To kolejnychpięć sztuk.

W drugim miesiącu roku mieliśmy jeszcze jedno zamknięcie e-kontaktu.Według CEPIK-u Inowrocław zarejestrował dwa ostatnie pojazdy w ramach kontaktuna 10 autobusów Volvo 7900 electric.

Zagadką pozostaje dla nas kontrakt Ursusa dla Zielonej Góry.Do zamknięcia całego zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a wlutym nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może marzecprzyniesie zakończenie lubuskiego kontraktu – jak dotąd największego kontraktuna elektrobusy w Polsce.

Łącznie w Polsce w okresie styczeń – luty zarejestrowanorówno 30 szt. autobusów elektrycznych. To dobry początek. Dla porównaniadodajmy, że w tym okresie w segmencie miejskim odnotowaliśmy 164 wszystkichrejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 18%.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 34 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył napolski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., astawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowałona podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za luty 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznychautobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejnerekordy. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji (z podpisanymi umowami) mamy 182autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy do naszych statystyk w 2019i 2020 roku. To oznacza, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100e-rejestracji rocznie, a w 2020 r. najprawdopodobniej ten próg zostanieprzekroczony – oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy63 rejestracje elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusyelektryczne (czyli z przyznanym dofinansowanym, ale bez podpisanych umów)obejmuje pulę 242 pojazdów. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznymzmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnychprogramów: POIiŚ, RPO i POPW.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się,że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego TransportuPublicznego, do którego miasta zgłosiły wole zakupu do 1082 elektrobusów. Toramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy todokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentupojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak imiędzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic niewskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów- głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takieekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługękomunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt.wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,22%), co daje dobrąprognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc rokuwyglądał następująco:

  • 30 elektrobusów

  • 13 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – przede wszystkim dziękiunijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisyw Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lubzlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacjimiejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocieużytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!