Polski rynek autobusów elektrycznych w kwietniu 2019
W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczbazarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt.pojazdów. To oznacza, że za moment będziemy świętowali dwusetny elektrobus wnaszym kraju!
Elektryczny kwiecień
Po dobrym początku roku dla polskich elektrobusów teraz mamytrzy miesiące „bez prądu”. W lutym, marcu i kwietniu nie zarejestrowano wnaszym kraju żadnego elektrycznego autobusu. Liczyliśmy na zamknięcie kontraktuUrsusa dla Zielonej Góry, ale tak się niestety nie stało. Do finalizacji całegozamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w okresie marzec-kwiecieńnie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może maj przyniesiezakończenie lubuskiego kontraktu – jak dotąd największego kontraktu naelektrobusy w Polsce. Zobaczymy.
Łącznie w ciągu 4 miesięcy 2019 r. w Polsce zarejestrowanorówno 30 szt. autobusów elektrycznych. To niezły początek. Dla porównania dodajmy,że w tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 350 wszystkichrejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 8%. W tym roku spodziewamysię, że w naszym kraju zostanie zarejestrowanych łącznie ok. 75 szt.elektrycznych autobusów, czyli półmetek e-dostawjeszcze przed nami.
Zielona Góra górą
Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:
-
Zielonej Górze – 43 szt.
-
Warszawie – 31 szt.
-
Krakowie – 26 szt.
-
Jaworznie – 24 szt.
W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:
-
Lubuskim – 43 szt.
-
Mazowieckim – 34 szt.
-
Śląskim – 34 szt.
Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polskirynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkętrzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało napodium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)
Elektryczna pula
Dane za 4 miesiące 2019 r. pokazują, że polski rynekelektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszczekolejne rekordy. Aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądająnastępująco:
-
w trakcie dostaw (z podpisanymi umowami) mamy 62 autobusyelektryczne;
-
w procedurze przetargowej jest 149 e-busów (w tym oczywiściezamówienie MZA Warszawa, gdzie czekamy na umowę);
-
z uzyskanym finansowaniem, a przed ogłoszeniem przetarguznajduje się 40 elektrobusów.
Razem daje to liczbę 260 elektrycznych autobusów, które w najbliższejprzyszłości – czyli w latach 2019-2021 – wyjadą na polskie ulice. Te prognozyoznaczają, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracjirocznie, a w 2020 r. ten próg najprawdopodobniej zostanie przekroczony -oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowychelektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy 63rejestracje elektrobusów.
W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się,że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego TransportuPublicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Jakna razie NCBiR kontynuuje procedurę wyboru producenta polskich e-busów, gdziejedyną ważną ofertę przedstawił Ursus Bus, który w międzyczasie popadł wpoważne tarapaty finansowe. Dlatego, ile z tych autobusów trafi do finalnychodbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, trudno jest teraz określić.
Zielone autobusy
Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentupojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak imiędzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic niewskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów- głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takieekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.
W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:
-
19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)
-
17 pojazdów z napędem hybrydowym,
-
6 elektrobusów.
Rok 2017
Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługękomunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:
-
85 autobusów z napędem hybrydowym,
-
63 elektrobusy,
-
12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).
Rok 2018
W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:
-
aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,
-
63 elektrobusów,
-
54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).
Rok 2019
W I kwartale 2019 r. na łączną sumę 537 wszystkich nowychautobusów tylko 44 pojazdy miały eko-napęd (8,2% udziału). W ub.r. po Ikwartale poziom był podobny (46 szt.). W podziale na rodzaj napędu, po trzechmiesiącach br. sytuacja jest następująca:
-
30 elektrobusów
-
18 autobusów z napędem hybrydowym,
-
29 pojazdów z napędem gazowym (CNG).
Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanychautobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – przedewszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będąsprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oświadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnegousług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnychwe flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.
Statystyczna oferta
Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich orazmiędzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!
„