Polski rynek autobusów CNG/LNG w Polsce w I kwartale 2022
W okresie styczeń-marzec 2022 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 35 szt. fabrycznie nowych autobusów zasilanych CNG/LNG.
Łączna liczba autobusów z tym napędem w naszym kraju wzrosła do 848 szt. i jest to najliczniejsza grupa wśród pojazdów z alternatywnym zasilaniem. Gazowce są cały czas przed elektrobusami, których po I kwartale br. mamy w Polsce 707 egzemplarzy.
Niższy UDZIAŁ
Biorąc pod uwagę wszystkie sprzedane w I kwartale 2022 r. nowe autobusy miejskie (203), udział pojazdów gazowych uplasował się na poziomie 17%, natomiast jeszcze w 2021 r. był to poziom 25%, czyli wówczas co czwarty nowo rejestrowany w naszym kraju autobus miał napęd CNG/LNG. O spadku zadecydowały podwyżki cen CNG/LNG, które w tym roku poszybowały w górę i to o kilkadziesiąt procent.
O tegorocznym gazowym wyniku (35) zadecydowały przede wszystkim dostawy dla Starachowic (20) i Warszawy (10). Natomiast w zeszłym roku tego typu pojazdy (150) kupiła przede wszystkim Warszawa (90), Rzeszów (20) i Suwałki (19)
Zobaczymy, jak gazowe autobusy wyglądają na tle innych alternatywnych napędów. Łącznie w miejskiej kategorii – w I kwartale 2022 r. – zarejestrowano 132 szt. „zielonych” autobusów z, a struktura napędowa wyglądała następująco:
- 65 szt. z napędem elektrycznym (udział 33,3%).
- 63 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 32,3%);
- 35 szt. z napędem gazowym (udział 17,9%);
- 32 szt. z napędem hybrydowym (udział 16,4%);
Dla porównania – w 2021 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 383 autobusy z napędem alternatywnym, z czego zdecydowana większość (374) należała do segmentu miejskiego. To zapewniało elektrobusom, gazowcom i hybrydom udział w tej kategorii na poziomie aż 64%! Struktura napędowa miejskiego segmentu wyglądała wówczas następująco:
- 213 szt. z napędem elektrycznym (udział 36,5%);
- 205 szt. z klasycznym napędem diesla (udział 35,5%),
- 150 szt. z napędem gazowym (udział 26%);
- 11 szt. z napędem hybrydowym (udział 2%)
Gazowe perspektywy
Najnowsze dane to cały czas efekt pozytywnej koniunktury, która zapanowała dla autobusów CNG w 2019 r. Wówczas sprzedano aż 182 miejskie autobusy CNG, co dało tej kategorii udział na poziomie 22%. Tak dobry rezultat był przede wszystkim zasługą rekordowych i gigantycznych kontraktów z Warszawy, czyli dostawy 100 szt. pojazdów MAN Lion’s City CNG dla MZA Warszawa oraz 54 szt. przegubowych Solarisów Urbino 18 CNG dla Arrivy Warszawa.
Z kolei w 2020 r. wśród wszystkich sprzedanych autobusów miejskich (704), 165 egzemplarzy miało napęd CNG, co dało tym konstrukcjom jeszcze wyższy udział rzędu 23,5%, który w kolejnym roku – 2021 – sięgnął poziomu aż 25%. I to chyba był szczyt możliwości gazowych autobusów w Polsce.
Biorąc pod uwagę aktualne cenę gazu spodziewamy się, że udział ten będzie teraz sukcesywnie maleć (co już widać po wynikach z I kwartału 2022). Wpływ na to mają również najnowsze programy wsparcia dla komunikacji miejskiej, zarówno ze środków unijnych, jak i z rządowego Zielonego Transportu Publicznego, które preferują pojazdy zeroemisyjne. W tej sytuacji jednym jasnym punktem na tej słabej gazowej perspektywie, jest zapowiedź CUPT o dofinansowaniu z KPO puli 521 autobusów międzymiastowych, z których 21% może mieć napęd CNG/LNG, czyli ok. 100 sztuk. Dobre i to...
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Zaliczka 2022
Jednym z miast, które konsekwentnie stawia na ekologiczny napęd gazowy jest Warszawa, gdzie po ulicach jeździ już 300 autobusów na CNG / LNG. W 2020 r. MZA rozstrzygnęło przetarg na dostawy kolejnych 160 autobusów gazowych, w tym 70 szt. na gaz ziemny marki Solaris, w tym 90 szt. na LNG marki Autosan. Zgodnie z umową wszystkie gazowe Urbino dotarły już do stolicy, a całe zamówienie opiewało na 40 szt. Urbino 12 CNG i 30 szt. Urbino 18 CNG. Równolegle przewoźnik rozszerzył ten kontrakt o kolejne 30 autobusów Urbino 18 CNG. Ta opcja została częściowo zrealizowana na początku 2022 roku (10), czyli do zamknięcia tego kontraktu zostało jeszcze 20 egzemplarzy.
Równolegle w tym roku do stolicy dotrą Autosany z kontaktu na 90 szt. pojazdów przegubowych na LNG.
Warszawskie zamówienia, najnowsze kontrakty z Kielc (5) i Rzeszowa (12) plus spodziewane przetargi z Katowic i Przemyśla, dają razem gazowy zadatek na ten roku na poziomie 142 szt., gdzie:
- 127 szt. to pojazdy CNG/LNG w trakcie dostaw,
- 3 egzemplarze są w trakcie procedury przetargowej,
- 12 szt. to gazowe autobusy, na które za moment zostaną ogłoszone przetargi.
Na koniec warto podkreślić, że przyszłość gazowych autobusów w Polsce zależy z jednej strony od polityki w zakresie dofinansowania zakupu nowego taboru i cen gazu (tutaj niestety rok 2022 przyniósł radykalną podwyżek stawek LNG i CNG, co może mieć negatywny wpływ na rynek), zaś z drugiej – od konsekwentnej rozbudowy infrastruktury do ich tankowania. W tym momencie PGNiG Obrót Detaliczny dysponuje 17 stacjami, ale już w tym roku firma Bonett Polska odda dla PSG aż 23 nowe, ogólnodostępne stacje i o w całej Polsce. Dodatkowo firma za moment odda stację CNG dla miejskich autobusów w Starachowicach.
STATYSTYCZNA OFERTA
Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowego rynku w Polsce. Na rok 2022 przygotowaliśmy szeroki zbiór transportowych opracowań, w tym m.in.:
· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;
· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;
· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;
· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;
· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.
Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!