Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polski elektrobus z polskimi komponentami – Rafako E-Bus [FILM]

infobus
26.12.2018 10:00

Za projekt pierwszego autobusu w historii Rafako odpowiedzialnyjest Michał Maćkowiak, z którym rozmawialiśmy o zastosowanych komponentach i innowacyjnychrozwiązaniach technologicznych.

Na samym początku warto podkreślić, że pierwszy autobusowy projektRafako to owoc ciężkiej pracy młodego i ambitnego zespołu, który ma jeszczewiele do udowodnienia w branży. Pierwszy krok został wykonany. Czekamy na następne- w tym dokończenie wnętrza pojazdu. Dodajmy, że autobusowa prototypowania Rafakoznajduje się w Solcu Kujawskim, co oznacza, że najnowszy projekt opiera się równieżna doświadczeniu byłych pracowników Solbusa. Ta mieszanka „młodych” i „weteranów”może przynieść ciekawe owoce. I jeszcze jedna ważna informacja – Rafakofinansuje ten projekt ze środków własnych i dlatego doskonale wie czego chce.

Bateria w podwoziu

Opracowując autobus firma założyła, że ma on być całkowicie polskimprojektem i w jak największym stopniu polskim produktem, powstającym od podstawjako autobus elektryczny. Kolejna innowacja to bateria w podłodze, co mapozytywnie wpływać na parametry trakcyjne.

W pojeździe zastosowano baterie litowo-tytanowe (LTO), któredostarczył Impact. Ta technologia lepiej niż najpopularniejsze dziślitowo-jonowe nadaje się do szybkich i częstych ładowań prądem o dużej mocy iumożliwia ładowanie autobusu w 15 minut do 90 proc. pojemności. Synchronicznywielofazowy silnik centralny – od firmy Komtel – z magnesami trwałymi mazapewniać wysoką sprawność, a lekka konstrukcja zwiększać zasięg. Do tego mamy systeminformacji pasażerskiej dostarczył bydgoski Pixel, a układ klimatyzacyjny – Webasto.

Dlaczego MIDI?

-„To, że jest to krótki autobus miejski, wynika zfaktu, że na taki właśnie autobus jest największe zapotrzebowanie – na autobuselastyczny, który może być autobusem dojazdowym, miejskim, który wreszcie możebyć autobusem szkolnym, w miejsce starzejącym się dziś gimbusów” – powiedziałpodczas prezentacji szef autobusowego projektu, Michał Maćkowiak i dodał, że prototypma blisko 8,5 metra długości i poniżej 3,2 m wysokości.

Autobus ma powstać w dwóch technologiach bateryjnych LTO –do szybkiego i NMC – do wolniejszego ładowania; w trzech wariantach: miejskiej,podmiejskiej i szkolnej. Liczba miejsc, zależnie od konfiguracji, ma wynosić do20 siedzących i do 40 stojących (z zapewnieniem miejsc dla niepełnosprawnych).

Innowacyjne dofinansowanie

Rafako nie złożyło oferty w zakładającym rozwój polskiegoautobusu elektrycznego programie Narodowego Centrum Badań i Rozwoju (NCBR)Bezemisyjny Transport Publiczny, w którym partnerskie samorządy (łącznie z 27ośrodków w kraju) zamawiają opracowywany pojazd. Projekt NCBR jest po etapiezłożenia ofert, na co zdecydowały się trzy konsorcja – z liderami: Autosanem,Ursusem i Politechniką Śląską. Rafako złożyło natomiast ofertę (samodzielną) winnym programie NCBR dot. technologii dla bloków energetycznych klasy 200 MW. Wtrybie zamówienia przedkomercyjnego (PCP) Centrum przeznaczyło na opracowaniepilotażowej modernizacji tych bloków do 200 mln zł.

O innowacjach w pierwszym autobusie Rafako rozmawialiśmy wRaciborzu z Michałem Maćkowiakiem.

{https://www.youtube.com/watch?v=GBqjsXPsinM}