Polski elektrobus dla polskich miast. Z ARP
Zainicjowany przez Ministerstwo Rozwoju Program e-Bus madoprowadzić do stworzenia autobusu elektrycznego, wykonanego niemal w całości zpolskich komponentów ? mówili przedstawiciele rządu podczas XXVI Forum Ekonomicznego w Krynicy, podczas debaty „E-Busy w drodze do elektromobilności miast”.
-„Dodatkową korzyścią e-Busów jest wypełnienie niszyelektromobilności, która w przypadku Polski jest szansą na dogonienie wdziedzinie motoryzacji krajów Zachodu. Polski elektryczny autobus może stać sięwizytówką naszego eksportu. Dziś tworzymy warunki i wysyłamy impuls do polskiejbranży motoryzacyjnej, ale również do polskich miast, które chcemy zachęcać dowłączania się w realizację programu” – powiedziała wiceminister rozwojuJadwiga Emilewicz.
Środki na realizację programu E-Bus będą pochodziły m.in. zFunduszy Europejskich, Polskiego Funduszu Rozwoju, a także od partnerówprzemysłowych. W kolejnych krokach planowane jest ogłoszenie konkursów zzakresu B+R, zaproszenie firm do udziału w projekcie oraz wybór miastpilotażowych
ARP się przyłącza
W Programie e-Bus chce aktywnie uczestniczyć Agencja RozwojuPrzemysłu (ARP), poinformował prezes Marcin Chludziński w trakcie XXVI Forum Ekonomicznegow Krynicy.
-„Program e-Bus przełoży się na wzrostelektromobilności w Polsce i da pozytywny impuls dla rozwoju sektora pojazdówelektrycznych w branży motoryzacyjnej. ARP jako podmiot działający w ramachGrupy PFR chce aktywnie uczestniczyć w jego realizacji” – powiedziałChludziński.
Według niego, od kilku lat można zaobserwować globalnytrend, który podąża w kierunku pełnej elektryfikacji pojazdów kołowych, apolscy producenci autobusów jako jedni z pierwszych oferują modele w pełnizelektryfikowane. Prezes wskazał m.in. na niezaprzeczalne sukcesy Solarisa, jaknp. wygrane przetargi w kraju oraz na świecie, wzrost technologiczny orazciągłą poprawę oferty. Co według niego ważne, duże perspektywy rozwoju w tymobszarze mają też inne polskie firmy, np. Ursus.
Agencja Rozwoju Przemysłu S.A. (ARP S.A.) to spółka SkarbuPaństwa. Od początku swojej działalności (1991 r.) odpowiada na najważniejszepotrzeby polskiej gospodarki. W okresie transformacji ARP S.A. uratowałatysiące miejsc pracy, unowocześniając duże i średnie przedsiębiorstwa. Dziś jejstrategia opiera się na trzech równorzędnych filarach: innowacjach,restrukturyzacji i inwestycjach. Portfel spółek ARP obejmuje m.in.przedsiębiorstwa produkcyjne działające w sektorach: budowlanym, energetycznym,elektromaszynowym, a także w obszarze wzornictwa przemysłowego czy innowacji. ARPzarządza dwiema specjalnymi strefami ekonomicznymi: SSE Euro-Park Mielec orazTSSE Euro-Park Wisłosan.
E-przyszłość
Prognozy rozwoju światowego rynku autobusów wskazują, żenależy oczekiwać wyraźnego odchodzenia od konwencjonalnych, wysokoprężnychsilników, w kierunku tych napędzanych elektrycznie lub na CNG/LNG. Do 2020 r.,udział autobusów konwencjonalnych na świecie spadnie z 89% do 72%, natomiasttych napędzanych alternatywnie wzrośnie z 6% do 15%.
W ubiegłym roku w Polsce zostało wymienionych ok. 700autobusów miejskich, ale z roku na rok ta liczba będzie rosła. Jak podkreślająeksperci, rozwój branży autobusów elektrycznych przyczyni się do powstanianowych specjalistycznych miejsc pracy. Przy produkcji 1 000 autobusów może tobyć nawet ok. 5 tys. miejsc pracy.
„