Polski debiut Nowego Urbino 18 hybrid. Płock!
Solaris kończy dostawę 25 hybrydowych autobusów do Płocka. Na bazie tamtejszego przewoźnika, Komunikacji Miejskiej jest już łącznie 21 pojazdów. Do zamknięcia kontraktu brakuje jeszcze 4 sztuk spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 18.
Łącznie Płock zamówił 25 sztuk hybrydowych “jamników”. To efekt umów zawartych przez miasto z Solarisem w listopadzie 2017 roku. Kontrakty opiewają na łączną kwotę niespełna 47,53 mln PLN brutto. Producent z Bolechowa dostarczy dla Płocka 17 sztuk Nowych Urbino 12 hybrid (po cenie jednostkowej 1 360 000 PLN netto) oraz osiem egzemplarzy spalinowo-elektrycznych Nowych Urbino 18 (cena jednostkowa 1 940 000 PLN netto).
Dostawy zbliżają się już do końca. KM posiada już komplet Nowych Urbino 12 hybrid oraz 4 sztuki Nowych Urbino 18 z takim samym napędem. Do zakończenia kontraktu brakuje czterech tych ostatnich. To zapewne kwestia najbliższych dni. Warto przy tym podkreślić, że przypadku tych ostatnich autobusów płocka KM stała się ich pierwszym użytkownikiem w Polsce. Następny w kolejce będzie Szczecin, który odbierze 8 przegubowych hybryd logo “jamnika”.
Każdy płocki spalinowo-elektryczny Nowy Urbino 18 dla Płocka na pokład może zabrać do 135 pasażerów. 38 osób ma zapewnioną przejażdżkę na miejscach siedzących. W znakomitej większości to fotele Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 13 siedzeń, wśród nich jeden to półtorak. Dostęp na pokład jest zapewniony przez cztery pary drzwi w układzie 2-2-2-2. Zastosowano płaty drzwiowe wraz z napędami firmy BODE w dedykowanej dla Solarisa wersji.
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewniają przesuwne okna. Nie mogło oczywiście zabraknąć klimatyzacji i monitoringu. Pasażerowie mają do dyspozycji gniazdka z portami USB, a także automat do sprzedaży biletów firmy MERA. System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach znanej od lat w Płocku firmy R&G.
Czas na napęd, który jest najciekawszy w tym pojeździe. Rolę agregatu prądotwórczego pełni silnik wysokoprężny Cummins ISB6.7CE6 310H. To stojąca jednostka o mocy 224 kW. Solaris zastosował szeregowy napęd HybriDrive amerykańskiej firmy BAE. Silnik spalinowy zblokowany jest z modułem trakcyjnym HDS200. To falownik, który steruje prądnicą synchroniczną o mocy ciągłej 210 kW. Jej zadaniem jest przekształcenie energii mechanicznej z jednostki spalinowej w elektryczną, która umożliwi zasilanie silnika trakcyjnego. BEA stosuje silnik asynchroniczny o mocy 200 kW, który osiąga 2400 Nm ciągłego momentu obrotowego. Za silnikiem trakcyjnym zamontowano zwolnicę, która pomaga „okiełznać” jego wysoki moment obrotowy i przekazać energię mechaniczną na portalowy most napędowy ZF AV132/80.
Nowe hybrydowe Solarisy odznaczają się znakomitymi parametrami jezdnymi. W szczególności cechuje je energiczne, a przy tym płynne przyspieszenie. Jedną z głównych cech napędu jest możliwość odzyskania podczas hamowania energii kinetycznej. Ta z kolei zostaje później zamieniana w energię elektryczną i w tej postaci jest gromadzona w superkondensatorach. Dzięki takiemu rozwiązaniu, w warunkach miejskich, autobusy te powinny osiągnąć ok. 20% oszczędności w zużyciu oleju napędowe, w stosunku do tradycyjnego autobusu z silnikiem diesla.
Płock to jedno z ważniejszych miejsc dla Solarisa. Współpraca między producentem a tamtejszą KM trwa od wielu lat. Płocka spółka użytkuje obecnie 107 autobusów miejskich. 84 pojazdów zostało wyprodukowanych w fabryce w Bolechowie, co stanowi połowę ponad połowę floty przewoźnika. W znakomitej większości to Solarisy, jednak KM posiada jeszcze 2 sztuki kultowych Neoplanów N4020TD. Dostawa 25 hybrydowych “jamników” przyczyni się do wycofanie najstarszych pojazdów, a Solaris jeszcze mocnej podkreśla swoją obecność w Płocku.
„