Polski debiut Nowego Trollino 18. Gdynia kończy testy [FILM]
Chociaż jeszcze nie trafiły na regularne kursy, już wzbudzają zainteresowanie pasjonatów i przyciągają spojrzenia przechodniów. Na ulicach Gdyni ostatnie testy przechodzi nowy Solaris Trollino 18 – przegubowy trolejbus, który dzięki bateriom może przejechać ponad 20 kilometrów poza siecią. Lada moment nowoczesne „trajtki” zaczną wozić pierwszych pasażerów.
To jedna z części dużego, opiewającego na kilkadziesiąt milionów złotych kontraktu, który Gdynia podpisała w zeszłym roku z Solarisem. Przypomnijmy, że producent dostarczy 14 nowych trolejbusów Trollino 12 czwartej generacji, 16 przegubowych Trollino 18 oraz zamontuje baterie litowo-jonowe w 21 już używanych pojazdach. To jeden z największych kroków w modernizacji ekologicznego taboru w Gdyni.
Przegubowce już niedługo
Na kilku liniach można już zauważyć standardowe trolejbusy najnowszej generacji, natomiast do wyjazdu na gdyńskie ulice szykuje się prawdziwa gratka wśród fanów komunikacji publicznej – przegubowce zasilane energią elektryczną. Pojazdy przechodzą niezbędne próby.
„Aktualnie te trolejbusy wyposażane są we wszystkie niezbędne numery, napisy i loga. Po wyposażeniu i po krótkich jazdach testowych ruszą na ulice Gdyni. To faktycznie nowość, co prawda starsi mieszkańcy mogą pamiętać przegubowe trolejbusy z ulic Gdyni, jednak były to trolejbusy marki Ikarus przerabiane ze starych autobusów. Było ich tylko 9, to jeszcze lata 90. Jeżeli chodzi o fabrycznie nowe trolejbusy, to dopiero początek” – podkreśla Michał Podgórniak, dyspozytor ruchu, który testuje nowego Trollino 18.
Z bateriami i bogatym wyposażeniem
Nowy Trollino 18 w wersji gdyńskiej umożliwia podróż maksymalnie 120 pasażerom, w tym 42 na miejscach siedzących. Ci drudzy skorzystać mogą w z dedykowanych dla Solarisa foteli Ster 8MU. Z niskiej podłogi mamy dostępnych 14 siedzeń. Wejście na pokład jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2. Płaty drzwiowe oraz ich napęd dostarczyła firma BODE.
Przechodzimy do napędu. Oparto go na rozwiązaniach warszawskiej firmy Medcom. Zastosowano sterowanie impulsowe z falownikami. Trolejbus jest napędzany asynchronicznym silnikiem trakcyjnym firmy Emit z Żychlina. Najprawdopodobniej to maszyna typu STDa 250-6C o mocy 240 kW.
Gdyński Nowy Trollino 18 może poruszać się na długich odcinkach bez konieczności poboru prądu z sieci trakcyjnej. Jest on wyposażony w baterie ładowane podczas jazdy w tzw. trybie in-motion-charging. W tym przypadku prąd gromadzony w bateriach pobierany jest poprzez odbieraki prądu z sieci trakcyjnej. A skoro to zasobniki energii Solaris High Power o pojemności 87 kWh, to kryją się w nich baterie LTO, czyli najlepiej nadające się do częstych ładowań o dużej mocy.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Naturalną wentylację przestrzeni pasażerskiej zapewnia 11 uchylnych okien. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana za pomocą dwóch agregatów Spheros Revo. Nie mogło oczywiście zabraknąć monitoringu. Pasażerowie mają zapewniony dostęp do gniazd z portami USB. Kierowcy odczują sporo zmian. W porównaniu do starszych modeli Solarisa pojawił się m.in. w pełni sterowany, podgrzewany fotel i elektrycznie sterowane lusterka.
Przechodzimy do SIP-u. Solaris zastosował urządzenia bydgoskiego SiMS-a. Zamontowano cztery zewnętrzne tablice diodowe (przednia 200 x 24 pkt, bok i tył 160 x 24 pkt). W środku znajdujemy cztery tablice LCD. Za kabiną kierowcy i za przegubem mamy monitory 23″. Po prawej stronie przed drugimi drzwiami oraz między trzecimi a czwartymi mamy natomiast wyświetlacze 38″, czyli nic innego jak „e-korale”, które powoli stają się gdyńskim standardem. Nie mogło oczywiście zabraknąć głosowych zapowiedzi przystanków i GPS. Całością steruje autkomputer SIL z dotykowym interfejsem.
Gdzie trafią nowe trolejbusy?
Jedną z linii, na które mają wyjechać Trollino 18 jest linia nr 181, która łączy gdyńskie Kacze Buki, Dąbrowę i Mały Kack z Sopotem.
Tym samym przegubowe trolejbusy wracają do Gdyni po prawie dwóch dekadach przerwy, chociaż, co warto jeszcze raz podkreślić, pierwszy raz jako fabrycznie nowe pojazdy. Przypomnijmy, że Gdynia obok Lublina i Tychów jest jedynym miastem w Polsce, które posiada sieć komunikacji trolejbusowej.
„