Polski debiut BMC Neocity 8,5! W Łomży i z nowym dealerem
Prezydent Łomży Mariusz Chrzanowski podpisał umowę z firmą PeterBus z Warszawy na dostawę dwóch autobusów BMC Neocity 8.5 wraz z monitoringiem oraz inteligentnymi systemami transportowymi.
Łomża za nowe autobusy zapłaci 1 126 167,34 PLN brutto, co daje niespełna 457 800 PLN netto za jednego małego BMC. My jeszcze dodajemy, że w pakiecie jest dwuletnia gwarancja całopojazdowa. Do Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacji trafią one jeszcze w tym roku, co będzie dobrym podsumowaniem 50-lecia MPK.
BMC z nowy dealerem
Autobusy Neocity 8,5m Low Floor to miejskie midibusy tureckiej produkcji. Mogą przewieźć do 72 pasażerów, w tym 25 na miejscach siedzących. Posiadają silnik diesla Cummins spełniający normę emisji spalin Euro 6. Od teraz za sprzedaż autobusów tej tureckiej marki odpowiada warszawski Peterbus.
„Autobusów tej wielkości w Łomży brakowało” – podkreśla prezydent Mariusz Chrzanowski licząc, że to nie koniec wymiany taboru MPK – „Na początku przyszłego roku złożymy wniosek o dofinansowanie ze środków unijnych projektu pn. „Zrównoważona mobilność miejska”. Zakład on m.in. zakup 11 niskoemisyjnych autobusów zasilanych gazem ziemnym CNG oraz 2 zeroemisyjnych autobusów elektrycznych” – informuje prezydent Mariusz Chrzanowski.
To jednak nie wszystkie planowane zakupy, bo jeśli dojdzie do realizacji projektu e-Bus, to do Łomży może trafić przynajmniej dziesięć zeroemisyjnych autobusów elektrycznych o długości ok 10 m.
Mniejszy metraż, większe możliwości
Zastępca dyrektora MPK Andrzej Petkowski podkreśla, że dwa zakupione autobusy BMC, dzięki swojej wielkości i mniejszemu spalaniu, będą generowały mniejsze koszty utrzymania.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
„Będziemy mogli wykorzystywać je na wszystkich naszych liniach, głównie jednak na tych, na które autobusy Volvo i Scania są za duże, a Karsan za małe. Co ważne, pomimo swojej wielkości są one w stanie przewieźć stosunkowo dużą liczbę pasażerów, dlatego będą stanowiły doskonałe uzupełnienie naszego taboru” – zauważa Andrzej Petkowski.
Obecnie najstarsze pojazdy wykorzystywane w komunikacji miejskiej w Łomży marki Volvo mają już dwadzieścia lat. Najwięcej jest jednak Scanii z 2011 roku. Są to duże, 12-metrowe pojazdy. Tabor MPK uzupełniają cztery mniejsze autobusy marki Karsan tureckiej produkcji. Wszystkie mają silniki diesla spełniające normy Euro-2, Euro-3 (Volvo) oraz Euro-5 (Scania i Karsan).
Na podstawie ilości zużywanych paliw, wyliczono ilość emisji gazów cieplarnianych z poszczególnych aktywności społecznych i gospodarczych na terenie miasta Łomży. Wynika z nich że transport prywatny i komercyjny przyczynia się do emisji CO2 na terenie Łomży w 46%. Natomiast udział łomżyńskiej komunikacji miejskiej w emisji CO2 to tylko 0,6 %. Warto zatem w trosce o jakość powietrza już dziś przesiąść się do łomżyńskich autobusów.
„