Polska z największą flotą autobusów w Europie!
Według najnowszych danych ACEA mamy największą flotę autobusową Unii Europejskiej!
I jednocześnie jedną z najstarszych… Średni wiek polskich autobusów to 15,6 roku. Za nami w tej niechlubnej kategorii jest tylko Grecja (19 lat).
Segment po segmencie
Europejskie Stowarzyszenie Producentów Samochodów (ACEA) wydało raport „Pojazdy w użyciu”, w którym przeanalizowano wszystkie kategorie pojazdów użytkowych w 27 państwach członkowskich Unii Europejskiej, w tym także w Norwegii, Szwajcarii i Wielkiej Brytanii. Te bardzo ciekawe dane zebrano do 2019 roku, dlatego z niecierpliwością czekamy na raport 2020.
Użytkowy raport zawiera również interesujące statystyki, takie jak:
- średni wiek autobusów,
- udział poszczególnych paliw,
- liczba pojazdów na 1000 mieszkańców.
Jeśli chodzi o samochody osobowe, to w 2019 roku flota Unii Europejskiej zwiększyła się o 1,8% w porównaniu do 2018 roku, a liczba aut na drogach osiągnęła 242,7 mln. Najwyższy wzrost odnotowano w Rumunii (+ 7% r/r) i odwrotnie, francuski rynek samochodowy nieznacznie spadł (-0,3% r/r), przy czym po polskich drogach jeździło o 4% więcej samochodów osobowych. Razem to 24.360.166 (+1,8% r/r).
W całej UE mamy też ponad 28 milionów lekki pojazdów dostawczych, a dokładniej to 28,110,951 (+1,6% r/r). Najwięcej takich pojazdów ma Francja (6 milionów), za nią plasują się Włochy (4,2 miliona), Hiszpania (3,8 miliona) i Niemcy (2,8 miliona). Polska to 2.733.004 z silnym wzrostem na poziomie +3,2% r/r.
Na drogach UE jeździ 6,2 mln średnich i ciężkich pojazdów ciężarowych. Pierwsze miejsca ma … Polska! Nasz kraj dysponuje taborem 6.229.282 szt., który cały czas rośnie (+3,7% r/r). Za nami plasują się Niemcy (1.010.742) i Włochy (946.393).
Czas na autobusy!
W całej Unii Europejskiej w 2019 roku jeździło 692.207 autobusów, z czego prawie połowę operowała w trzech krajach:
- w Polsce (122.604 szt., co oznacza wzrost o 2,6% [3133 autobusy] w porównaniu z 2018 r.)
- we Włoszech (100.149 szt. / +0,1%)
- i we Francji (94.371 szt. / +2,0 r/r).
Dla porównania – według raportu ACEA u naszych sąsiadów jeździło:
- w Niemczech 81.3641 szt. (+1,0% r/r)
- w Czechach 21.705 szt. (+1,2% r/r)
- na Słowacji 8.929 (-1,6% r/r)
- na Litwie 7.646 szt. (+1,7%)
- Z kolei w Rosji operuje aż 409.908 autobusów (+1,0%). Z Ukrainy i Białorusi nie mamy danych.
Stary jak … grecki autobus
Generalnie średnia wieku wszystkich pojazdów na drogach UE to 11,7 lat.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
Najstarsze samochody osobowe (z średnią 11,5 roku) można znaleźć na Litwie (16,8 roku) i w Estonii (16,7 roku), natomiast Polska na tym polu niewiele im ustępuje (14,1 roku). Najnowsze auta spotkamy w Luksemburgu (6,5 roku), a potem w Austrii (8,3 roku)
Z kolei najstarsze samochody dostawcze (z unijną średnią 11,6 roku) jeżdżą w Rumunii (16,3 roku), a najnowsze w Luksemburg (6,2 roku). Polski wynik to 13,6 roku.
Wiekowe ciężarówki najczęściej występują w Estonii (18 lat), a najnowsze w Austrii (6,4 roku). Polska średnia to 12,2 roku. Natomiast unijna, ciężarówkowa średnia to 13 lat.
I autobusy. Najstarsze autobusy można znaleźć w Grecji (19,9 roku), a najnowsze w: Austrii (4,8 roku), Luksemburgu (5,2 roku), Szwecji (6,6 roku), Francji (7,2 roku), Szwajcarii (7,6 roku), Niemczech (8,5 roku), Holandii (9,3 roku), Włoszech (12,8 roku). I to właśnie te kraje pchają europejską, autobusową średnią wieku w górę (obecnie wynosi 11,7 roku, czyli jest niższa niż w przypadku ciężarówek), natomiast w dół (obok Grecji) ciągną:
- Polska (15,6 roku)
- Portugalia (15,1 roku)
- Czechy (14,5 roku)
Alternatywne napędy
W Unii Europejskiej cały czas rządzi diesel i benzyna. Tak jest w segmencie samochodów osobowych (52,9 i 42,3%), dostawczych 7,8% i 89,5%) i ciężarówek (1,3% i 97,8%). Z kolei autobusy z silnikami wysokoprężnymi stanowią 94,5% floty pojazdów w UE. Inne alternatywne napędy to przede wszystkim gaz (2,7%), a potem hybrydy (0,7%) i pojazdy bateryjne (0,6%) jest zasilanych bateriami.
W 2019 r. w Polsce było 79,7% autobusów z silnikiem diesla, 0,3% to elektrobusy, 0,3% hybrydy, a 0,7% to autobusy CNG. Mamy te najwyższy odsetek w Europie pojazdów niezidentyfikowanych – aż 14,9%, co jest jakimś ewenementem
Dla porównania napędowe wskaźniki naszych sąsiadów wyglądają następująco:
- w Czechach było 89,2% autobusów z silnikiem diesla, 0,3% z bateriami, 0,1% hybryd i 6,7% CNG, co jest najwyższym wynikiem w UE po Szwecji (17,6%) oraz Norwegii, Szwajcarii (3,1%) i Anglii. Większa liczba autobusów na gaz jeździ także w Holandii (6%), we Włoszech (4,7%) i Hiszpanii (4,5%).
- w Niemczech było 96,8% autobusów z silnikiem diesla, 0,5% z bateriami, 1,2% hybryd i 1,3% na CNG,
- na Słowacji było 95,7% autobusów z silnikiem diesla, 0% z bateriami, 0% hybryd i 4% na CNG,
- na Litwie było 83,2% autobusów z silnikiem diesla, aż 10,2% z bateriami, 0% hybryd i 0,3% na CNG,
- Z Rosji, Ukrainy i Białorusi nie mamy danych.
I na koniec parytet pojazd na mieszkańca. W Unii Europejskiej na 1000 mieszkańców przypada 569 samochodów. W tym przeliczeniu Luksemburg ma najwięcej samochodów w UE (694 na 1000 mieszkańców), a Łotwa najmniej (342). Na Węgrzech i Łotwie połowa wszystkich gospodarstw domowych nie posiada samochodu, podczas gdy ponad 31% rodzin francuskich ma dwa samochody.
W Polsce 32,2% mieszkańców nie posiada żadnego auta, a 67,8 przyznaje się do jednego pojazdu w rodzinie. Dane co do większej liczby pojazdów nie istnieją...