Polska: Strzałek nie ma, a kierowcy tracą całe godziny w korkach
Kierowcy są wściekli: choć prawo pozwala, by na skrzyżowaniach świeciły zielone strzałki, niewiele dużych miast zdecydowało się na ich ponowne zainstalowanie.
Efekt? Ogromne korki wciąż utrudniają komunikację w centrach miast. Wrocław – kierowcy tkwią w kilometrowych zatorach, a urzędnicy dopiero przymierzają się do analizy ruchu na 200 największych skrzyżowaniach. Samo przygotowanie listy tych skrzyżowań zajęło im ponad miesiąc. Kierowcy ironizują, że to samo mógłby zrobić dowolny taksówkarz w kilka godzin.
Teraz badany będzie ruch na każdym z tych skrzyżowań. To urzędnikom zajmie kilka kolejnych miesięcy. Dopiero wtedy sygnalizatory ułatwiające skręt w prawo znów zabłysną na ulicach. Na których w pierwszej kolejności? – Mogą się pojawić na skrzyżowaniach, na których jeszcze ich nie było, zniknąć z tych, na których są, albo wrócić na te, na których były wcześniej – wyjaśnia Katarzyna Kasprzak z wrocławskiego magistratu.
W Lublinie zielone strzałki wracają, ale powoli. Właśnie zlecono ich montaż na skrzyżowaniu ul. Lubomelskiej i al. Solidarności. Urzędnicy wyliczyli, że w całym mieście przywrócenie znaków pochłonie ok. 50 tys. zł. Ile to potrwa? Rzecz jasna, nie wiadomo.
Łatwiejsze zadanie drogowcy mieli na Śląsku. Tu na wielu skrzyżowaniach zielonych strzałek nie zdemontowano, a jedynie je przezornie zasłonięto. Teraz wystarczy zdjąć foliowe zasłony. Tak było na przykład w tunelu pod katowickim rondem. Śląscy kierowcy ciągle czekają, aż strzałka wróci na zjazd z autostrady A4 do Gliwic. Do dziś częstym obrazkiem jest sznur aut czekający na zielone światło przy zjeździe z autostrady i pusta ulica Pszczyńska, na którą chcą wjechać. W Warszawie po wprowadzeniu nowych przepisów drogowcy wytypowali do ponownego uruchomienia strzałek 22 skrzyżowania.
Ale wściekli kierowcy nie czekali, aż drogowcy zechcą się tam pojawić. Wzięli sprawy w swoje ręce. Sami zdejmowali foliowe worki, którymi przykryte były uliczne światła. Teraz jeździ im się łatwiej.