Polska Strategia Wodorowa przyjęta: Autobusy wodorowe nie tylko z Polski
2 listopada Rada Ministrów podjęła uchwałę w sprawie przyjęcia „Polskiej strategii wodorowej do roku 2030 z perspektywą do 2040 r." - podało Centrum Informacyjne Rządu.
Strategia określa główne działania i cele rozwoju gospodarki wodorowej w Polsce, w tym także w zakresie zakupów autobusów zasilanych wodorem.
Główne cele
Celem strategii jest stworzenie polskiej gałęzi gospodarki wodorowej oraz jej rozwój na rzecz osiągnięcia neutralności klimatycznej i utrzymania konkurencyjności polskiej gospodarki. Jak podkreśliło CIR, technologie wodorowe oferują rozwiązania umożliwiające obniżenie emisyjności w tych segmentach gospodarki, w których dekarbonizacja jest ekonomicznie nieuzasadniona lub niemożliwa poprzez elektryfikację.
Strategia przewiduje opracowanie programów wsparcia budowy gospodarki wodorowej, przy czym pomoc ta ma objąć wyłącznie wodór niskoemisyjny, czyli ze źródeł odnawialnych oraz powstały przy wykorzystaniu technologii bezemisyjnych. Uzyskanie wsparcia dla produkcji wodoru z paliw kopalnych możliwe będzie wyłącznie pod warunkiem zastosowania technologii wychwytywania dwutlenku węgla (CCS/CCU).
Strategia wytycza sześć celów: wdrożenie technologii wodorowych w energetyce i ciepłownictwie, wykorzystanie wodoru jako paliwa alternatywnego w transporcie, wsparcie dekarbonizacji przemysłu, produkcja wodoru w nowych instalacjach, sprawny i bezpieczny przesył, dystrybucja i magazynowanie wodoru oraz stworzenie stabilnego otoczenia regulacyjnego.
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
PSW a autobusy
Wyznaczonymi w dokumencie wskaźnikami osiągnięcia celów w 2030 r. są 2 GW mocy instalacji do produkcji wodoru i jego pochodnych z niskoemisyjnych źródeł, procesów i technologii, w tym w szczególności instalacji elektrolizerów, , minimum 32 stacje tankowania i bunkrowania wodoru oraz co najmniej 5 dolin wodorowych.
Nas najbardziej interesuje cel: 800-1000 nowych autobusów wodorowych, w tym i pojazdów wyprodukowanych w Polsce. Warto zwrócić uwagę na ten najnowszy zapis, gdyż do tej pory posługiwaliśmy się zwrotem; "800-1000 nowych autobusów wodorowych wyprodukowanych w Polsce."
W PSW wskazano, iż szacunkowy koszt działań inwestycyjnych do 2025 r. związanych z realizacją celów wymagać będzie nakładów w wysokości ok. 930 mln zł. Natomiast do 2030 r. szacunkowe koszty związane z inwestycjami w elektrolizery przekroczą 9 mld zł, zależnie od wybranej technologii (alkaiczne/PEM/SOE), koszty zakupu kolejnych autobusów wyniosą ok. 1,8 mld zł. mld zł.