Najnowsze w Infoship
Brakuje najnowszych.

Polska przeciw liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych w UE

infobus
11.10.2005 11:41

Ze względu na sytuację PKP Polska jest przeciwna przyspieszaniu liberalizacji pasażerskich przewozów kolejowych w Unii Europejskiej – powiedział 6. października PAP minister infrastruktury Krzysztof Opawski, który wziął udział w Luksemburgu w spotkaniu ministrów transportu krajów UE. Za liberalizacją przewozów międzynarodowych od 2008 roku z dopuszczeniem kabotażu, czyli zabierania pasażerów na stacjach pośrednich na odcinkach krajowych, opowiedział się pod koniec września Parlament Europejski.
Komisja Europejska jest za wolniejszym tempem i chciałaby otworzyć rynek przewozów międzynarodowych na konkurencję dwa lata później. „Lata niedoinwestowania kolei i ich ogólna kondycja ekonomiczna wymagają podjęcia różnych kroków. My na to musimy mieć czas. Liberalizacji mówimy tak, ale w taki sposób, by to nie zakłócało procesu restrukturyzacji” – powiedział minister. Dlatego Polska opowiada się za datą 2010, ale z wyłączeniem kabotażu, tak by zagraniczny przewoźnik na trasie Warszawa-Berlin nie mógł zabierać pasażerów np. z Kutna do Poznania. „Jeśli z kabotażem, to jeszcze później” – dodał minister, nie precyzując daty. Kabotaż tymczasem w wielu przypadkach decyduje o rentowności danej trasy. „Jeśli wpuścimy za szybko międzynarodowych przewoźników pasażerskich, to stworzymy dla polskich kolei, w szczególności dla (spółki PKP) Intercity, konkurencję, do której Intercity nie jest przygotowane” – powiedział Krzysztof Opawski. Jego zdaniem zwiększona konkurencja na rynku przewozów pasażerskich niekoniecznie doprowadzi do obniżki cen biletów. „To nie jest tak, że nie chcemy dopuszczać do konkurencji, tylko chcemy to robić w rozsądnym terminie” – powiedział. Podobne opory przed szybką liberalizacją z dopuszczeniem kabotażu przejawiają inne kraje i w czwartek podkreślali to różni ministrowie. Wiadomo, że m.in. Francja, Hiszpania, Dania, Austria czy Belgia zazdrośnie strzegą swojego rynku. Na razie propozycja Komisji Europejskiej jest na etapie dyskusji przez kraje członkowskie.