Polska autobusowymi siedzeniami stoi – Kiel Polska [FILM]
Mało kto wie, ale nasz kraj jest nie tylko potężnym centrum produkcji autobusów miejskich w Europie, ale również zagłębiem „fotelowym”. Jego opis zaczynamy od fabryki Kiel Polska w Nowym Tomyslu, gdzie gościliśmy z kamerą w kwietniu br.
Spółka Kiel Polska w Nowym Tomyślu została założona 21 lat temu – 1 kwietnia 1997 r. i początkowo „wyłącznie” jako zakład montażowy. Z biegiem lat przedsiębiorstwo rozrosło się, projektując i produkując siedzenia dla autobusów miejskich, podmiejskich i dalekobieżnych, które z sukcesem sprzedawane są na całym świecie. W obrębie koncernu firma Kiel Polska spełnia dziś znaczącą rolę.
Pełna pełnoletność
Impulsem do założenia w 1997 r. wielkopolskiej fabryki byli tacy producenci jak MAN, Neoplan czy Volvo, którzy wówczas zakładali swoje zakłady w naszym kraju. Chcieli mieć oni w bliższej lokalizacji swoich dostawców i tak się właśnie stało. Wówczas firma Kiel koncentrowała się na montażu elementów składowych i podzespołów dla siedzeń autokarowych (Tour, Travel i Comfort). Następnie świadczyła usługi produkcyjne w zakresie kompletnych siedzeń oraz takich akcesoriów wyposażenia jak podłokietniki i podnóżki. Na późniejszym etapie dołączono jeszcze program obejmujący autobusy miejskie z siedzeniami Kiel 1 oraz Centra, a także siedzenia specjalnego przeznaczenia, jak VAL i Metro. Przeniesienie produkcji linii Lite z Nördlingen do Polski w 2004 r. dodatkowo poszerzyło asortyment firmy.
Kolejnym strategicznym krokiem było utworzenie w 2005 r. centralnej szwalni dla siedzeń marki Kiel produkowanych we wszystkich jej europejskich oddziałach. Stworzenie własnego działu rozwoju w zakresie projektowania siedzeń do autobusów miejskich i międzymiastowych w roku 2007 dodatkowo wzmocniło znaczenie lokalizacji. Powstał tutaj model siedzenia Sintro, sprzedawany z powodzeniem dla MAN w Paryżu (RATP) oraz przedsiębiorstw transportu podmiejskiego w Warszawie i w wielu miastach niemieckich, jak np.: w Kolonii czy Bonn.. W Nowym Tomyślu rozwinięto również rodzinę siedzeń Lite o nowe typy, a następnie zaprojektowano od podstaw siedzenia z rodziny Ligero, Citos i Intra oraz wszelkie siedzenia specjalnego przeznaczenia i siedzenia składane, a także systemy mocowania oparć i siedzeń przeznaczonych dla pasażerów niepełnosprawnych („mobility aid securement and occupant restraint system“) w USA. Modele te są tutaj produkowane do dziś.
Systematyczny wzrost wymagał ciągłego powiększenia lokalizacji: początkowo do produkcji wykorzystywano pomieszczenie firmowe o powierzchni ok. 300 m2. Z początkiem 2004 r. nastąpiła przeprowadzka do nowych pomieszczeń o powierzchni 5000 m2. Rosnące wymagania co do zakresu i wariantu montowanych siedzeń wymusiły konieczność budowy w 2012 r. hali, co spowodowało powiększenie powierzchni firmy do 10.500 m2.
Zobaczcie jak dzisiaj wygląda fabryka Kiel Polska w Nowym Tomyślu, o której opowiadział nam Andrzej Mielcarek, zastępca dyrektora handlowego Kiel Polska:
PRZESIĄDŹ SIĘ NA:
{https://www.youtube.com/watch?v=VxZC7WWf9lM}
W 2017 firma wyprodukowała 170 tys. foteli, w tym ok. 38.000 miejskich modeli Ideo i Citos, ok. 58.000 międzymiastowych Ligero i Lexxo oraz ok. 8.000 turystycznych Avance. Ich największymi odbiorcami są niezmiennie Volvo, MAN, Alexander Dennis, Van Hool, Solaris oraz Iveco.
Dziś zakład w Nowym Tomyślu zatrudnia największą liczbę pracowników w całej grupie Kiel – około 440 osób. Firma projektuje nowe siedzenia i rozwija dotychczasowe ich modele. Od kilku lat Kiel Polska w ścisłym porozumieniu z Kiel Niemcy produkuje również siedzenia kolejowe dla renomowanych producentów taboru szynowego w Europie Środkowo-Wschodniej. Nowoczesne działy produkcyjne obejmujące tłoczenie, gięcie, obróbkę CNC, spawanie, lakierowanie, montaż i tapicernię pokrywają kompleksowe zapotrzebowania linii produkcyjnej. Aktualnie Kiel Polska jest dostawcą dla wymagających klientów z całej Europy, a także z USA, Chin, Meksyku, Arabii Saudyjskiej, Emiratów Arabski i Australii, generując roczny obrót o wartości ponad 30 mln EUR (2017).
„